Jump to content

Blandingsforhold olje for 2-takt, Johnson 8HK, 2 eller 4%?


Worry II

Recommended Posts

Hesiann !

Jeg leste manualen på min 2006-modell Johnson 8HK i går kveld, og der står det at man ved "normal bruk" skal blande i forholdet 50:1 (dvs. 2%)

Dette er hva jeg stort sett alltid har gjort, både på denne og tidligere 2-taktere. Men, så står det under at "For High-Preformance, use 25:1 (4%)"

Dette fikk meg til å tenke.. "High-Preformance", vil det si når motoren blir kjørt på max over en lengre periode, for bedre prestanda, eller er det om den blir

hardt belastet at den trenger 4% ? Bruker denne på en Aquaquck 285. Kan 3% være en grei løsning ? (går vel stort sett på full gass (-10% til tider))

Link to post
Share on other sites

Totaktere og olejblanding er en evig gåte. Jeg ha selv en rekke totaktere som krever enten 2% eller 4%, så jeg kjører på 4% til alle. 2%-kravet kom nok inn som en miljøfaktor i det store politiske spillet, uten hensyn til levetid på EU-borgernes motorredskaper.. :worry:

 

Nei det der stemmer dårlig. de siste 2-takts motorene som ble laget i slutten av forige århundre er absolutt ikke beregnet for høgere innblanding en 2% ved normal bruk. min motor skal ha 1% ifølge ansvisningene, og kjører jeg på med mer en 1.5 % vil den ikke gå overhode.

 

så at motorene skulle ha godt av 4 % stemmer dårlig. det vil selvsagt ikke skade motoren på noen måte, men skulle du få den til å gå i det hele tatt på den oljemengden så vil du røyklegge halve fjorden og i tillegg få en lite trivelig tur på sjøen.

 

grunnet anerledes lagerkonstruksjon skulle de gammle 2-taktere ha 4% og oppover og da må du så langt tilbake som 50-60 tallet!

 

så hold deg til 2% du :smiley:

Redigert av Mercury. (see edit history)

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

Har vær borti Yamaha 2-taktere som har hatt en tendens til å ikke ville gå med mer enn 1% olje i bensinen...

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Link to post
Share on other sites

Kan 3% være en grei løsning ? (går vel stort sett på full gass (-10% til tider))

Følg manualen du :smiley: , 2% fungerer helt greit på normal bruk, men hvis du mener at bruken kan klassifiserer som racing er 4% også helt greit .

 

Bare ha det i bakhodet at 4% blandingen antagelig ikke passer til hverdags bruk ...

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

25:1 forhold ble i alle fall brukt til Suzuki DT modeller til langt utpå 70-tallet.

 

Hadde en Suzuki DT 150 - en 9hk motor med dette blandingsforholdet, samme gjaldt en DT 4,5hk kjøpt ca 1975-76 som ny.

 

Bruker nå 2% olje til en Yamaha 2006 modell som også har egen oljetank.

Blander inn 1% olje i bensin selv og lar motoren blande inn resternde 1% og motoren går som bare det.

 

Og hvorfor skulle den ikke det?

Enkelte Yamaha motorer gikk godt tidligere med ganske mye Parafin innblandet i bensinen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...