Worry II Startet 1.Juni.2011 Del på Facebook Startet 1.Juni.2011 Hesiann ! Jeg leste manualen på min 2006-modell Johnson 8HK i går kveld, og der står det at man ved "normal bruk" skal blande i forholdet 50:1 (dvs. 2%) Dette er hva jeg stort sett alltid har gjort, både på denne og tidligere 2-taktere. Men, så står det under at "For High-Preformance, use 25:1 (4%)" Dette fikk meg til å tenke.. "High-Preformance", vil det si når motoren blir kjørt på max over en lengre periode, for bedre prestanda, eller er det om den blir hardt belastet at den trenger 4% ? Bruker denne på en Aquaquck 285. Kan 3% være en grei løsning ? (går vel stort sett på full gass (-10% til tider)) Sitér dette innlegget Link to post
Rohauge Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 Ved innkjøring og racing skal den ha 4%. Du skal nok kjøre med 2% selv om den går 90% på max Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 2.Juni.2011 Del på Facebook Svart 2.Juni.2011 (redigert) Totaktere og olejblanding er en evig gåte. Jeg ha selv en rekke totaktere som krever enten 2% eller 4%, så jeg kjører på 4% til alle. 2%-kravet kom nok inn som en miljøfaktor i det store politiske spillet, uten hensyn til levetid på EU-borgernes motorredskaper.. Nei det der stemmer dårlig. de siste 2-takts motorene som ble laget i slutten av forige århundre er absolutt ikke beregnet for høgere innblanding en 2% ved normal bruk. min motor skal ha 1% ifølge ansvisningene, og kjører jeg på med mer en 1.5 % vil den ikke gå overhode. så at motorene skulle ha godt av 4 % stemmer dårlig. det vil selvsagt ikke skade motoren på noen måte, men skulle du få den til å gå i det hele tatt på den oljemengden så vil du røyklegge halve fjorden og i tillegg få en lite trivelig tur på sjøen. grunnet anerledes lagerkonstruksjon skulle de gammle 2-taktere ha 4% og oppover og da må du så langt tilbake som 50-60 tallet! så hold deg til 2% du Redigert 2.Juni.2011 av Mercury. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Lazy Svart 2.Juni.2011 Del på Facebook Svart 2.Juni.2011 Mener min 6 og 8 hk Yamaha skal ha 1 % ? Sitér dette innlegget Link to post
Espenok Svart 2.Juni.2011 Del på Facebook Svart 2.Juni.2011 Har vær borti Yamaha 2-taktere som har hatt en tendens til å ikke ville gå med mer enn 1% olje i bensinen... Sitér dette innlegget Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
Droll Svart 2.Juni.2011 Del på Facebook Svart 2.Juni.2011 Kan 3% være en grei løsning ? (går vel stort sett på full gass (-10% til tider)) Følg manualen du , 2% fungerer helt greit på normal bruk, men hvis du mener at bruken kan klassifiserer som racing er 4% også helt greit . Bare ha det i bakhodet at 4% blandingen antagelig ikke passer til hverdags bruk ... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Alternes.. Svart 2.Juni.2011 Del på Facebook Svart 2.Juni.2011 (redigert) Vel, ikke helt overbevist. På min motorsag fra 2009 er det vitterlig et merke med 25:1 på tanklokket, og "alle" mopeder i 1980 skulle ha 4% olje. Motorsag, Moped?? og hva har moped og motorsag med oljeblandingsforholdet på utenbordsmotorer å gjøre? Redigert 2.Juni.2011 av Mercury. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Auskar Svart 3.Juni.2011 Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 25:1 forhold ble i alle fall brukt til Suzuki DT modeller til langt utpå 70-tallet. Hadde en Suzuki DT 150 - en 9hk motor med dette blandingsforholdet, samme gjaldt en DT 4,5hk kjøpt ca 1975-76 som ny. Bruker nå 2% olje til en Yamaha 2006 modell som også har egen oljetank. Blander inn 1% olje i bensin selv og lar motoren blande inn resternde 1% og motoren går som bare det. Og hvorfor skulle den ikke det? Enkelte Yamaha motorer gikk godt tidligere med ganske mye Parafin innblandet i bensinen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.