Jump to content

Feil på fjernkontroll-power il ankervinsj


finnmarken

Recommended Posts

Hei!

 

Lurer på om noen kan hjelpe. Fjernkontrollen til ankervinsjen virker nesten ikke. I fjor virket den også dårlig. Måtte stå nærme vinsjen for at den skulle virke skikkelig. I år går vinsjen veldig sakte, selv om jeg står helt ved vinsjen.

 

Batteriet i fjernkontrollen bytta jeg i fjor. Er det noe batteri i senderen? Noen som har vært borti dette?

Link to post
Share on other sites

Det er nok dårlig forhold for mottakeren til fjernkontrollen. Den bør nok kansje flyttes samt at du muligens bør bytte batteri igjen i fjernkontrollen.

 

Plasseringen av mottakeren kan være avgjørende den står neppe bak med vinsjen men under dørken en plass. Prøv å finn den og se om det er dårlig kontakt i ledningene evnt om den kan flyttes høyere opp i båten.

Link to post
Share on other sites

VIKRKER VINSJEN OK UTEN BRUK AV FJERNKONTROLL ??

 

Når jeg ser engang til hva du skriver så ser jeg jo at vinsjen går men sakte og om det var feil med fjernkontrollen så er det vel enten eller....

 

Kan jo tyde på at det er noe med vinsje kansje...for stram i bremsen ??

Link to post
Share on other sites

Takk for tips Lazy.

 

Vinsjen virker fint uten fjernkontollen.

 

Ja, plasseringa av mottakeren kan sikkert ha noe å si, men det virka fint tidligere. Fjernkontrollen virka greit i fjor når jeg stod nærme vinsjen/mottakeren. På avstand, f eks. ved rattet, så virka den dårlig. Nå går den nesten ikke,selv om jeg står helt bak ved vinsjen, bare nærmest litt "klikking". (Mottakeren er under en benk bakerst i aktercabinen, dvs rett ved vinsjen.

 

Jeg bytta batteri i fjor. Det skal jeg selvsagt gjøre i år igjen, men jeg tror ikke det hjelper. I fjor var "virkningen" uforandret fra gammelt til nytt batteri, selv om den i fjor virka bedre enn nå.

 

Men jeg skal sjekke ledningen ved mottakeren. Kanskje de har dårlig kontakt?

 

Flere tips?

Link to post
Share on other sites

Har vraka... og reparert en rekke fjernkontroller igjennom årene. Jeg tar det for gitt at også din fjernkontroll har gått i bakken X ganger. Veldig ofte skyldes svak funksjonalitet i fjernkontrollen løs kondensator eller vakkelfeil i andre komponenter eller lodding pga fall i bakken.

 

Innimellom KAN man slike vakkelfeil ved å se på loddpunkter, og man ser da gjerne brudd eller et "hull" i loddepunktet.

 

Kjenner jeg ikke denne fjernkontrollen og om den er mulig å åpne, og om du behersker en loddebolt for å lodde over svake punkter, men den koster kanskje ikke så mye heller? Mitt tips er i alle fall at feilen ligger i fjernkontrollen.

 

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Takk Chaos. Så du tror det kan være dårlig kontakt et sted inni fjernkontrollen? Fjernkontrollen kan åpnes. Den må faktisk skrus opp for å bytte batteri.

 

Men hvordan er det å kjøpe ny fjernkontroll? Da må man kanskje kjøpe ny mottaker også?

Link to post
Share on other sites

Snakka med Ilas Marine. Ny fjernkontroll med mottaker koster den nette sum av 2750,-

 

Men før det snakka jeg med Nettbåt. Han hadde det samme til 1195,-, så hvis jeg ikke får den til så blir det vel å kjøpe fra han.

 

Men takk igjen for tips.

Link to post
Share on other sites

Så du tror det kan være dårlig kontakt et sted inni fjernkontrollen? Fjernkontrollen kan åpnes. Den må faktisk skrus opp for å bytte batteri.

 

Jeg er ganske sikker på det er dårlig kontakt et sted der ja. Det krever litt kunnskap om lodding og elektronikk, det kan jo være et komponent på kretskortet som er i ferd med å dø også, men jeg har erfart med 6 forskjellige fjernkontroller at det er kontaktfeil i loddepunkter.

 

I og med at din fjernkontroll også er i det marine miljøet kan det også være oksidering og irr mellom baner på kretskortet eller batterikontakter. Dette er i såfall synlig med det blotte øyet. Dette kan du jo se etter når du åpner den. En dusj med elektronikkrens eller overflatevask (av kretskort) med aceton (og ikke noe annet) fjerner irr og oksidering.

 

De fleste fjernkontroller består av: Batterikontakt, en eller 2 små chipper (6 eller flere ben) en sender (ir dioder) i front eller radioantenne og noen motstander og gjerne en kondensator eller 2. Irring oppstår gjerne mellom alle de små bena på chipen, mens kontaktfeil og svak funksjon er gjerne løs kondensator (Der bena er loddet til kortet).

 

 

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Da har jeg undersøkt nærmere. Jeg tror fjernkontrollen er i orden. Når jeg bruker bryterpanelet fungerer vinsjen helt fint. Når jeg bruker fjernkontrollen høres en klikkelyd, men vinsjen går nesten ikke. Radiosenderen tar imot signaler fra fjernkontrollen. Det betyr vel at det er en feil i radiosenderen?

Link to post
Share on other sites

Tydlig at kommunikasjonen mellom radio sender (fjernkontrollen) og mottaker (vinsj elektronikken) er dårlig. Det som skjer er at senderen sender pakker med data til mottakeren. Vanligvis skal dette være en jevn strøm av data pakker, flere ganger i sekundet. Mottaker skal da starte motor og kjøre til data strømmen opphører. For å sikre seg mot feil er hver pakke kodet eller har en sjekksum slik at ektheten av pakkene kan verifiseres. Dette har med sikkerhet å gjøre.

 

Dersom det mangler pakker, er mye interferens (elektrisk støy) eller dersom radio sender eller mottaker har feil kan det oppstå huller i datastrømmen mellom sender og mottaker med det som resultat at mottaker tror du starter / stopper motor i tide og utide og du hører klikking eller at den kommer så vidt i gang før den stopper for så å starte igjen.

 

Vet ikke hvordan det er med ditt system, men jeg vet at enkelte systemer har såkalt mykstart. Dvs, at i det du trykker på knappen så sendes datapakker til mottaker med beskjed om å starte motor med ett gitt på drag som så i de påfølgende pakkene øker til maks fart oppnås, eller mottaker selv gjør dette hver gang du sender ett start signal. Du vil da oppleve det som du beskriver at vinsjen går sakte.

 

Feilen kan ligge både i sender og i mottaker. Det kan like så godt være problemer med eiring og loddefeil i mottaker elektronikken som i senderen. Antar, eller mer korrekt, forventer at fjernkontrollen er forseglet og beskyttet mot vann inntrenging. Videre, skift batteri i sender/fjernkontroll hvert år. Sjekk også kablingen til elektronikkboksen til vinsjen, kan det være at det kommer støy inn på mottakeren når motoren går? En motor er heavy saker når det gjelder å lage problemer for radiosendere. Dvs at dersom det er problemer med støybeskyttelsen (avkoplingen) av motoren så vil radioen bli bombardert med støy som vanskeliggjør en sikker kommunikasjon mellom sender og mottaker og du får massevis av feil som kan gi problemer som du beskriver, da kan det til og med hende at sender og mottaker fungerer prikkfritt men at det er motor koplingene som er problemet. Sjekk at motoren har avkoplings kondensator montert.

 

Hvilket merke/modell av ankervinsj er det du har?? Merker du forskjell på mottaksforholdene når båt-motoren går eller står? Hva med annen elektronikk i båten som ble montert omtrent i den tiden du begynte å få problemer??

 

Breg

Vidar

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post
Share on other sites

se i manualen om det ikke er en trinn for trinn oppskrift for å reprogramere sender og mottaker.

 

Jeg har en Winchmatic med fjernkontroll som hadde litt av de samme symptomene. Gikk inn en meter i gangen før den stoppet, sakte, så plutselig 2 meter normalt, så sakte igjen.

 

Fjernkontroll og radiorelay ble sendt inn til winchmatic i sverige, og reparert gratis. Etter hva jeg forstod av svensk, så hadde "minnet hoppat litte granne"..hva nå det betyr..

Link to post
Share on other sites

Ja, Faxen, jeg er enig i det.

 

Zainka: Jeg har en Power Il. Eller Ilas vinsj om du vil.

 

Tror nesten helt sikkert at feilen må ligge i mottakeren. Denne reagerer med sin "klikkelyd". Jeg åpnet denne mottakeren også. Inni denne er det et rødt lys som lyser med en gang jeg trykker på fjernkontrollen.

Link to post
Share on other sites

Ilas, hmm. I følge manualen jeg fant hos Ilas (vet ikke om det er rette type men det er mulig feilsøking veiledningen passer for deg også) så skal sender/fjernkontroll gi fra seg en lyd når den slåes på. Mottaker skal helt riktig vise ett rødt signal ved mottak. Ett tips i manualen er å måle på den grå og blå ledningen. Her skal du måle steady 12v (24v om det er hva du har) så lenge fjernkontrollen betjenes. Du kan lese det hele her på side 16 og ut.

 

Ilas radiokontroll pdf manual

 

 

Breg Vidar

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk for tips Vidar. (Tror forresten vi kjenner hverandre litt. Jeg heter Dag Einar og er sønn til Einar)

 

Nå har jeg forsøkt med ny fjernkontroll og mottaker. Det ga intet resultat. Fremdeles virker vinsjen fint med bryterpanelet. Med fjernkontrollen får jeg stort sett bare en "klirrelyd". Vinsjen går bare sakte, såvidt den beveger seg. Jeg tror klirrelyden kommer fra rellè-boksen. Denne "klirrelyden" er ikke der når vinsjen fungerer, dvs når jeg bruker bryterpanelet. Jeg må vel som du sier Vidar, forsøke å måle den grå og den blå ledningen. Tror jeg må få med meg en som kan hjelpe meg med det.

 

Spørsmålet er hvor feilen da kan ligge?

Link to post
Share on other sites

Høres ut som at Radio-kontrollboks/mottaker har dårlig kontakt på 12V tilførsel. Enten + eller - gren.

 

ilas_koblingsskjema.jpg

 

På dette skjemaet ser du at minus fra batteriet (tykk sort kabel) går til en eller annen "chassis kobling" på ankervinsch-releet. Herfra går det i tynn sort kabel til releet og videre via Y-kabel til radio-kontrollboks. Sjekk at kabelsko mot tynn sort kabel er OK og fri for irr. Har du et multimeter så sjekk spenningsfall fra minus på batteri til pluggen der den sorte kabelen går inn i radio-kontrollboksen. Her skal det ikke være vesentlig spenningsfall når du opererer fjernkontrollen.

 

Tilsvarende sjekk gjøres for de røde kablene i pluss grenen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har også problem med Ilas fjernkontrollen. Den slipper ikke ut ankeret, den kjører bare inn.

Akkurat som at knappen for utkjøring ikke virker.

 

Noen som har vært borte i dette?

Eller har peiling på hva jeg kan sjekke?

 

Vinsjen funker ellers fint fra knappene fra styreposisjon.

Link to post
Share on other sites

Arild: Da kan sjekke den blå eller den grå ledningen mellom radiomottakeren og rellèet.

 

Jeg strever fortsatt med å finne feilen. Har ikke fått det til, men jeg har i det minste funnet ut et par ting det ikke er. Som nevnt ovenfor så var det ikke fjernkontrollen eller radiomottakeren.

 

Jeg har fått hjelp til å måle litt. Som zainka nevnte ovenfor så skal det være 12 volt i den blå ledningen (ned) og den grå ledningen (opp) når man kjører vinsjen. Når jeg bruker bruker bryterpanelet så måler jeg 6 volt og når jeg bruker fjernkontrollen måler jeg 3 volt.

 

Vinsjen går når jeg bruker bryterpanelet selv om den jeg altså bare måler 6 volt, men den vil altså ikke gå når jeg bruker fjernkontrollen (3 volt).

 

Da jeg ikke har klart å finne feil eller irring på noen av ledningene bestemte jeg meg for å forsøke å bytte rellèet. Vi tenkte at siden spenningen sank fra 12 volt til 6 og 3 volt når jeg kjørte vinsjen, så måtte det være rellèet som "stjal" strømmen. Men den gang ei.

 

Nå må jeg vel bare bytte en og en ledning for å se om det hjelper. Andre forslag?

Link to post
Share on other sites

Arild: Da kan sjekke den blå eller den grå ledningen mellom radiomottakeren og rellèet.

 

Jeg strever fortsatt med å finne feilen. Har ikke fått det til, men jeg har i det minste funnet ut et par ting det ikke er. Som nevnt ovenfor så var det ikke fjernkontrollen eller radiomottakeren.

 

Jeg har fått hjelp til å måle litt. Som zainka nevnte ovenfor så skal det være 12 volt i den blå ledningen (ned) og den grå ledningen (opp) når man kjører vinsjen. Når jeg bruker bruker bryterpanelet så måler jeg 6 volt og når jeg bruker fjernkontrollen måler jeg 3 volt.

 

Vinsjen går når jeg bruker bryterpanelet selv om den jeg altså bare måler 6 volt, men den vil altså ikke gå når jeg bruker fjernkontrollen (3 volt).

 

Da jeg ikke har klart å finne feil eller irring på noen av ledningene bestemte jeg meg for å forsøke å bytte rellèet. Vi tenkte at siden spenningen sank fra 12 volt til 6 og 3 volt når jeg kjørte vinsjen, så måtte det være rellèet som "stjal" strømmen. Men den gang ei.

 

Nå må jeg vel bare bytte en og en ledning for å se om det hjelper. Andre forslag?

 

Ja skal sjekke de ledningene i morgen.

Håper du kommer med løsningen når du finner den :o) :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg har sjekket en del med min mottaker.

Den har 12v både på grå og blå ledning.

 

Åpnet mottakeren lyset blinker når fjernkontrollen er ON, Lyser når jeg kjører opp, men bare blinker når jeg kjører ned. Prøvde å koble den på fore men bare opp som funker der også.

Trykket på den knappen som var inne i mottakeren, men ingen endring. Kan det være mottakeren som er gåen?

 

Noen som har peiling?

Link to post
Share on other sites

Hmm, i min mottaker lyser det røde lyset når jeg trykker på en av pilene. Tror ikke den blinker når fjernkontrollen er ON. Dette må jeg undersøke.

 

Dersom du trenger ny mottaker så har jeg kjøpt denne inkl to fjernkontroller. Kjøpte den hos Nettbåt. Du kan få den billig hos meg. Send meg IM dersom du er ineressert. Jeg bor forresten ikke så langt unna, i Grimstad.

 

Men et spørsmål Arild. Har du 12 volt på den grå og den blå ledningen når du kjører fjernkontrollen? Jeg har nemlig 12 volt når jeg ikke kjører fjernkontrollen. Da synker det til 3 volt. Det synker bare til 6 volt når jeg kjører vinsjen på bryterpanelet. :confused:

Link to post
Share on other sites

Hmm, i min mottaker lyser det røde lyset når jeg trykker på en av pilene. Tror ikke den blinker når fjernkontrollen er ON. Dette må jeg undersøke.

 

Dersom du trenger ny mottaker så har jeg kjøpt denne inkl to fjernkontroller. Kjøpte den hos Nettbåt. Du kan få den billig hos meg. Send meg IM dersom du er ineressert. Jeg bor forresten ikke så langt unna, i Grimstad.

 

Men et spørsmål Arild. Har du 12 volt på den grå og den blå ledningen når du kjører fjernkontrollen? Jeg har nemlig 12 volt når jeg ikke kjører fjernkontrollen. Da synker det til 3 volt. Det synker bare til 6 volt når jeg kjører vinsjen på bryterpanelet. :confused:

 

Jeg har 12v på begge kablene når den ikke kjører.

Er det den org Ilas fjernkontrollen og mottaker du kjøpte på nettbåt?

 

Har ikke målt når jeg kjører fra bryterpanelet. Funker hvertfall helt fint derfra. Er kun ned på fjernkontrollen som ikke funker nå.... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...