Jump to content

Feil på fjernkontroll-power il ankervinsj


finnmarken

Recommended Posts

Da har jeg fått fiksa vinsjen slik at den også virker på fjernkontrollen igjen. Takk til alle som har bidratt med råd og tips.

 

Men hva var feil? Egentlig vet jeg ikke det. Det er litt frustrerende, men jeg er selvsagt glad for at den virker igjen. Etter mye måling, testing osv så fant jeg ut at fjernkontrollen virket når jeg holdt den helt inntil mottakeren. Da klarte den å "slå inn" rellèet og holde dette inne slik at vinsjen gikk. 20-30 cm unna klarte den ikke å "slå inn" rellèet, dvs at da klarte den bare å "slå inn og ut" hele tiden. Dermed klarte vinsjen bare å gå svært sakte, støtvis et par cm av gangen.

 

Men som nevnt tidligere så hadde jeg jo kjøpt ny fjernkontroll og mottaker. Denne har jeg koblet til og forsøkt flere ganger uten resultat. Den virka akkurat som den gamle.

 

Men så kobla jeg til den nye fjernkontrolen og mottakeren igjen. Tenkte at jeg må prøve en siste gang, og så plutselig virka den. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått fiksa vinsjen slik at den også virker på fjernkontrollen igjen. Takk til alle som har bidratt med råd og tips.

 

Men hva var feil? Egentlig vet jeg ikke det. Det er litt frustrerende, men jeg er selvsagt glad for at den virker igjen. Etter mye måling, testing osv så fant jeg ut at fjernkontrollen virket når jeg holdt den helt inntil mottakeren. Da klarte den å "slå inn" rellèet og holde dette inne slik at vinsjen gikk. 20-30 cm unna klarte den ikke å "slå inn" rellèet, dvs at da klarte den bare å "slå inn og ut" hele tiden. Dermed klarte vinsjen bare å gå svært sakte, støtvis et par cm av gangen.

 

Men som nevnt tidligere så hadde jeg jo kjøpt ny fjernkontroll og mottaker. Denne har jeg koblet til og forsøkt flere ganger uten resultat. Den virka akkurat som den gamle.

 

Men så kobla jeg til den nye fjernkontrolen og mottakeren igjen. Tenkte at jeg må prøve en siste gang, og så plutselig virka den. :thumbsup:

 

Må ha vært en dårlig kobling et sted.... :confused:

Link to post
Share on other sites

Ikke så usannsynlig det. En kollega tester nå den gamle fjernkontrollen og mottakeren i sin båt. Jeg må vel egentlig håpe at den ikke virker.....

 

Har du fått til din Arild? Apropos rødt lys inni mottakeren. Det skal ikke blinke når fjernkontrollen betjenes, men lyse hele tiden.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

.... Apropos rødt lys inni mottakeren. Det skal ikke blinke når fjernkontrollen betjenes, men lyse hele tiden.

En båtvenn har også problemer med at fjernkontrollen ikke virker. Men etter å ha sjekket og målt det meste ser jeg at mottaker IKKE lyser eller blinker, hverken under forsøk på bruk eller påslag. Fjernkontroll har nye batteri.

Tyder dette på at det er mottaker som har tatt kvelden ? Noen som evt vet hvor man kjøper nytt og hva dette koster ?

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Når spenningen synker på batteriet med flere volt når du kjører vinsjen så er det som regel batteriet (altså det i båten, ikke i fjernkontrollen) som ikke klarer å levere den effekten det skal. Når spenningen så synker så mye som du beskriver kommer den under grensen for minste spenning til radiomottakerens mottaker og den dør. Når den dør, slipper den selvsakt releet og vinsj motoren stopper. Da stiger selvsakt spenningen igjen siden batteriet belastes mindre og radiomottaker våkner til live.

 

Litt avhengig av modell etc. så vil en radiomottaker som våkner og detekterer at fjernkontrollen er aktiv, altså har en knapp ned trykket, så vil radiomottaker enten starte vinsjen umiddelbart, eller den kan vente til fjernkontrollen er inaktiv, altså ingen knapper ned trykket, før den så starter på neste trykk. Det siste er en sikkerhetsmessing fea-ture hvor man ikke skal kunne kjøre vinsj uforvarende som når fjernkontrollen for eksempel ligger med masse verktøy på seg med knapper nedrykket, du kopler til batteriet og plutselig starter en vinsj ved siden av øret ditt, huff og huff.

 

Uansett, en vinsj motor kan fint kjøre på lave spenning når den styres fra bryterpanelet, men radiomottaker elektronikken har en minste spenning som må oppfylles. I følge en tabell jeg såg så burde en vinsj på 12v/1000w som drar ca 80amp. ikke ha ett spenningsfall over kabelen fra batteriet til vinsj som overstige 1.0 volt på en 35 kvadrat kabel på inntil 6 meter. Sånn ca altså... I tillegg vil batteri spenningen synke litt, men ikke så mye som 5 volt.

 

Du bør også vite at en vinsj motor trekker mer strøm i starten enn når den har fått fart på sakene, og mer når for eksempel ankeret sitter fast og vinsjen belastes mer. Det betyr at spenningsfallet på batteriet er størst ved start og ved høy belastning, dvs, større fare for at radiomottaker elektronikken konker ut akkurat da. Du vil også oppleve forskjellig belastning og spenningsfall alt etter om du vinsjer ut eller inn pga ulik belastning.

 

<b>Her er noen tester du kan gjøre</b>

1) Mål på pluss spenningen til radiomottaker boksen (rød) når du kjører vinsjen med bryterpanelet og noter deg spenningen. Bør ikke komme under ca 8 volt for at radioelektronikken skal virke. Helst bør den ligge høyere (10V).

 

1b) Gjør det samme med fjernkontroll

 

2) Dersom 1b) ikke virker, forsøk å kople pluss ledningen til radiokontrollen direkte til hovedbatteriet med egen kabel. Trenger ikke være tykk, den trekker ikke mye strøm (1.5 eller 2.5 kvadrat). I Ilas manualen er det den ledningen som er rød og koplet til 5A sikring og til + på releet. releet skal selvsakt være tilkoplet med den vanlige tykke kabelen som alltid.

 

3) Om det ikke funker forsøk med ett eget batteri bare for radiomottakeren. Høres vidløftig ut men finn ett gammelt bilbatteri som har litt lading igjen og kopl minus på dette batteriet til båtens jord. Så kopler du plussen til radiokontroll boksen til det nye batteriet. Nå har du isolert radiomottaker fra resten av systemet slik at denne ikke vil oppleve noe spenningsfall. Når du nå kjører med fjernkontroll bør det virke så sant det gamle batteriet ikke er for gammelt :) .

 

4) En annen kjapp test er å kople fra vinsj motoren fra releet og kun lytte etter om releet slår inn eller ikke. For når motoren er koplet av vil den selvsakt ikke belaste batteriet og spenningen vil ikke synke.

 

Når du gjør dette så forsøk hvert punkt med båtmotoren av og på. Når motoren går så vil generatoren hjelpe batteriet og spenningen vil ikke synke så mye og det er derfor større sjangs for at ting virker når den går. Gi gjerne litt gass slik at du har god ladespenning.

 

Hugs på at kondisjonen til batteriene ombord i båten er veldig avhengig av bruken, om du har gått lange turer med god tid til lading, om de er ladet ved landligge, alder, forbruks sykluser, om de har vert dyp-utladet etc. etc. etc. Du vil derfor kunne oppleve at det som virker en dag plutselig ikke virker den neste når vi snakker om så store strømmer som vi her gjør. Frustrerende? jepp, veldig.

Altså, Når spenningen synker på batteriet med flere volt når du kjører vinsjen så er det som regel batteriet (altså det i båten, ikke i fjernkontrollen) som ikke klarer å levere den effekten det skal.

Redigert av zainka (see edit history)

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...

 

3) Om det ikke funker forsøk med ett eget batteri bare for radiomottakeren. Høres vidløftig ut men finn ett gammelt bilbatteri som har litt lading igjen og kopl minus på dette batteriet til båtens jord. Så kopler du plussen til radiokontroll boksen til det nye batteriet. Nå har du isolert radiomottaker fra resten av systemet slik at denne ikke vil oppleve noe spenningsfall. Når du nå kjører med fjernkontroll bør det virke så sant det gamle batteriet ikke er for gammelt :) .

 

 

 

Trodde jeg hadde oppdatert denne, og forklart hva som var feilen. For jeg/vi fant feilen til slutt. Zainka hadde et poeng her.

 

I min vinsj var minuskabelen til vinsjen dårlig. Styrerstømmen, som Zainka forklarer overfor, ble hentet fra denne minuskabelen. Dermed ble det så mye spenningsfall at mottakeren ikke slo inn. Jeg løste dette med å hente strøm direkte fra batteriet til mottakeren. Dermed var spenningsfallet borte og fjernkontrollen virket igjen.

 

Håper dette ble forståelig. Hvis ikke så kan jeg forsøke på nytt. :worry:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...