REM Startet 1.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2011 Shop Manualen og norsk representant av Twin Disc Hydraulisk Gear sier at en skal fylle singel grad olje SAE 30 eller 40 på gearkassa minimum en gang pr år. Nå har jeg snart vært Østlandet rundt og ingen leverer lenger slik singelgrad olje i egnede volumer. Alt en kan få fatt på synes å være 0,6l kanner for gressklippermotorer. (Biltema og felleskjøpet) Jeg trenger 13 liter til mine gearkasser. Hva slags olje benytter dere på deres hydrauliske gearkasser, og hvor får jeg eventuelt kjøpt singelgrade i feks. 4l kanner? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
hegra Svart 1.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2011 Jeg bruker 15-40 mineralsk motorolje, samme som motor. Det er et PRM 140 gir. I boka til motoren står det singelgrade 30 på både motor og gir, men en nyere bok fra KD trading sier 15-40. Jeg regner med at når motor og gir ble levert i 1977 var det ikke så vanlig med multigradeolje og derfor denne endringen. Men om det er riktig overfor ditt gir er jo ikke sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 1.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2011 Reginol har det du trenger, tror jeg. Men jeg er ellers enig med hegra. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 1.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2011 Jeg har også et prm gir med motorolje. byttet for 3 sesonger siden og olja ser like fin ut som ny. Bør jeg alikevel bytte tro? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Faxen Svart 1.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2011 Traktorolje fra Biltema hadde ihvertfall 30 olje. Det er den jeg bruker på motor og gearkasse. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
REM Svart 2.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2011 I manualen til Twin Disc står det at man skal bytte olje hver 1000 time, men minimum en gang pr. år. Blir påstått at olje som overvintrer plukker opp en del kondens? Verkan Biltema eller Felleskjøpet har singelgrad i egnet forpakning. Tror jeg går for 15-W40 olje, sjøl om manualen til Twin Disk påstår at tilsettningsstoffene i multigrad oljer legger seg på clutchplatene? Hvis man ifm. vinterklargjøringen toppet gearkassa med olje vil det ikke kunne kondenseres vann. Så må man huske på da å tappe ut en del før sjøsetting på våren. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hardingen Svart 2.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2011 eg har byttet olje på mine twin disc 5075A gear som står på min Fairlane Phantom 43 og bruker rein 30 singelgrade olje.Eg har konferert med Progress ineniørfirma ang olje på desse gearene og dei seier at her i norden er 30 olje å foretrekke. Eg ville ikke under noen omstendigheter gamblet med å bruke multigradeolje på et gear som er anbefalt singelgrade.Eg bruker Mobiltrans 30 olje.Om ikkje den er lagervare på de fleste Essostasjoner skaffes den i 4 ltr eller 20 ltr embalasje og for deg med to gear vil eg tru at ein 20 liters dunk er mest hensiktsmessig ved oljeskift. Sitér dette innlegget Link to post
norspeed Svart 3.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2011 Jeg har et TD gir og kjøper 30 olje via bunkers leverandøren min. Jeg får tankbil ned på kaien et par ggr, i året og fyller da. Jeg bruker Uno-X Energi, www.unox.no og opplever at de kan levere hver gang. Nå har jeg kanskje litt større båt enn de fleste og bruker mer diesel og olje enn andre, men det skulle ikke være noen hindring for at andre kan handle hos dem også. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 3.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2011 For oss vanlige dødelige ser jeg nå at en kan få kjøpt Singelgrade 30-olje i 4 og 20 liters kanner hos Reginol på Alnabru. En 20 liter koster 679,- inkl. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fjellbonden Svart 3.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2011 Jeg vil tro at FK kan skaffe, da de har hele Statoil sitt sortiment. Statoil har, men jeg har ikke tilgjengelig benevnelsen her utpå. Mobil har også samme. Jeg vil fraråde å bruke multigradolje, da dette blir gjentatt av både mekanikere og oljeleverandører. Sjekket litt om jeg kunne bruke singelgrad 30 på motor også, men fikk til svar at den ikke ble produsert i en kvalitet i nærheten av f eks 15W 40. Da har jeg konkludert med at jeg bruker 15W 40 på motor (VP D12) og singelgrad 30 på gear (ZF). Begge blir mest sannsynlig fra Mobil. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 3.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2011 Jeg ble anbefalt av Newage Country importøren å bruke 10-40 mineralsk motorolje på mitt PRM gir.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Komodo Svart 3.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2011 I manualen til Twin Disc står det at man skal bytte olje hver 1000 time, men minimum en gang pr. år. Blir påstått at olje som overvintrer plukker opp en del kondens? Det der står i manualen min også. Men å bytte gearolje hvert år er vel bare tull. Og det med å fylle opp gearet for å unngå kondensdannelse er det vel ingen som gjør. Det tror jeg er noe som produsenten skriver i manualen for å fraskrive seg alt ansvar for hva som kan skje senere i livet. hvis du er redd for at gearet skal ta til seg kondens den delen av året båten ikke brukes kan du jo tette luftingen. Da er det kun den luftmengden som er i gearet som kan avgi vann, og det er ca. = 0 Såvidt jeg husker står det også i manualen at propellen skal tørnes med jevne mellomrom når baten er i opplag for at alle deler skal ha et oljelag på seg. Tror ikke det er vanlig i den havna vi ligger i alle fall Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ray Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 Mekonomen har også på 20L kanne. Delenr 41-c4000101 Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Tore B Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 Jeg trenger 13 liter til mine gearkasser. Jeg har også Twindisc kasse (502)men den tar bare 2 l, sikker på at 13 l er riktig? Fikk tak i olje på Best bensinstasjonen i Gressvik hvis jeg ikke husker helt feil. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 10.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 1 1/4 US gallon pr motor blir vel omlag 13 liter ellerderomkring? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
VannTro Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 (redigert) Jeg har også et prm gir med motorolje. byttet for 3 sesonger siden og olja ser like fin ut som ny. Bør jeg alikevel bytte tro? Olja "ser" like fin ut fordi det ikke blir forbrenningsot i en gearkasse. Oljen skal likevel skiftes om høsten. I manualen til Twin Disc står det at man skal bytte olje hver 1000 time, men minimum en gang pr. år. Blir påstått at olje som overvintrer plukker opp en del kondens? Jeg har snakket med spesialisten til Halaas & Mohn (PRM kasser) og de anbefaler å tappe av olja om høsten og fylle hele kassa full med diesel da dette hindrer kondens samt er mindre aggressivt enn olje i henhold til tærende syrer. På våren tapper man av dieselen(som også tar med seg avfall/slam på sin veg ut) og fyller ny olje. Som representanten sa, dette er litt flisespikkeri, men om man ønsker en gearkasse som overgår motorens levetid så er det den beste behandlingen man kan gi. 1 Gallon er 3,785 liter, så på kassa di skal du ha 4,73 liter. 2 kasser blir vel da 9,46 liter. Redigert 10.Juni.2011 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
REM Svart 10.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 men om man ønsker en gearkasse som overgår motorens levetid så er det den beste behandlingen man kan gi. Hvis man ikke har Volvo da, for der er levetiden på motorene omlag tre kvarter etter hva jeg skjønner i en annen tråd. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
VannTro Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 Nå har vel du 63P motorer og da kan det vel lønne seg med godt stell av gear, men hadde du hatt D6 kunne du vel like gjerne fylt vann på kassene Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
REM Svart 10.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 Nå har vel du 63P motorer 74P, men nære nok til at det kan vi godta. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
VannTro Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 Jeg satt akkurat og tenkte på at 38 kom med 63, mens 43 vel hadde behov for 74.....for å kalle det rett motorisering Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
hifo Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 (redigert) Olja "ser" like fin ut fordi det ikke blir forbrenningsot i en gearkasse. Oljen skal likevel skiftes om høsten. Dette kan kun være delvis riktig.. På biler ser man som oftest om olja er noen år eller ikke. Og ut av tappehullet (nederst) er oljens partikler samlet og misfarger oljen. Synes derfor det er rart ikke min gearolje blir misfarget i bunnen engang når jeg tapper bittelitt olje fra bunnpluggen.. Er det ikke også lameller inni disse kassene som blir slitt? Eller er det som en koverter? slik at det bare e3r oljen som blir \skal bli slitt? importøren anbefalte meg også denne dieselrensen en gang hvert år.. Men sålenge kasen\oljen er så ren , ser jeg ikke hensikten.. Redigert 10.Juni.2011 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
VannTro Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 Joda, det er lameller i kassa di hifo. Jeg tror neppe du ødelegger kassa om du kjører noen sesonger på samme olja. Når jeg overtok båten min oppdaget jeg pga nesten ødelagt impeller, slitne reimer og div at forrige eier ikke hadde passet veldig godt på den. Han hadde hatt den i 5 år og neppe skiftet olje på kassa. Likevel, gearimportøren lever av å selge kasser og ikke olje, når denne anbefaler skifte hvert år samt diesel-rensing så tror jeg det baserer seg på erfaring som er bredere enn den vi har, derfor gjør jeg som de anbefaler i hvert fall. Man vil jo gjerne passe på tingene sine og ikke ødelegge dem pga dårlig vedlikehold. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
revemikkel Svart 24.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2011 Jeg kjøper olje til mine Twin Disc MG-506 fra TESS. Der selges Texaco Ursa Extra Duty 40 i 20 liters dunker, og samme olje bruker jeg i maskinene. Sitér dette innlegget Link to post
Knert1 Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Fikk tak i olje (SEA 30) på Reginol, denne kommer i 4l kanner og for 2x betalte jeg 312,-. Ringte Meck, der kunne jeg få Castrol i originale blikk kanner til 800,- pr 4 liter.. Har i dag byttet på min Volvo 71A, men fikk ut silfilteret. Er det noen som har tips?? Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Biscaya Svart 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 Forskjellen på en single grade og en multi grade olje er vistnok at oljeselskapenen tilsetter en del stoffer til basisoljen for å gjøre den multigrade. Man kan slikt si at en single grade olje består av "100% ren olje" mens en multigrade består av en andel "ren olje" og en andel multigrade-tilsetning. Begge oljene har uansett andre tilsetninger, så en single grade er nok ikke reelt sett "100% ren olje". I et gear oppstår det stort trykk mellom de små anleggsflatene hvor tannhjulene er i inngrep med hverandre. Twin Disc ønsker tydeligvis at det skal være mest mulig "ren olje" og ikke andre tilsetningsstoffer for å beskytte høybelastede komponenter. Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.