Jump to content

Yamaha 6hk har sugd i seg papir - hvordan få igang kjølinga igjen?


Atrox

Recommended Posts

Heisann

Tok vårsjekken av påhengern i dag og sjekka impeller, bytta girhusolje osv. Ved prøvekjøring i dunk fungerte alt smertefritt, fin kjølestråle osv. Når jeg tok påhengern ut av dunken ser jeg at to av hullene til vanninntaket for kjølinga har små papirbiter i seg. Viser seg at det har vært noe papir i dunken som jeg ikke har sett og som har løst seg opp i vannet. Fyrer opp motoren på nytt og nå er kjølestrålen borte.... :headbang: :headbang:

 

Av med undervannshuset, ut med impeller - alt ser strøkent ut og ittno papir å se noe sted. Eneste stedet jeg da kan tenke meg det sitter igjen noe må være der kontrollstrålen kommer ut - hvilket er ett griselite hull som ikke enkelt lar seg åpne. Hvordan er det å stikke en ståltråd eller tilsvarende i hullet for å pirke ut evnt. papirrester? Noen som har andre forslag til hvor dette stopper hen??

 

Motoren det gjelder er en 90-talls Yamaha 6 hk.

Link to post
Share on other sites

Vært i samme situasjon. vel og merke med en 9,9 fra slutten av 80 tallet. Utløpet til kontrollstrålen er vel en liten plastnippel, om du tar av motordekselet sitter det vel en slange i fra toppen og ned til denne nippelen, løsne slangen i begge ender og blås gjennom med munnen, evt bruk blåsepistol. Nippelen kan du lett pirke opp med evt ståltråd. Ville vært litt forsiktig med å blåse opp i kjølerøret, i tilfelle det sitter noe i røret skyver du videre oppover. Når du er sikker på at det er åpent fra toppen og ut kan du blåse andre veien, da blåser du i tillfelle dritten ned i kjølerøret og ut istedetfor inn i toppen.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

tett kontrollstråle er et vanlig problem, også uten papir. vanlig metode er å stake med ståltråd mens motoren går, aldri opplevd at dette ikke har fungert.

Noen stålehull kommer rett ut fra blokka, da ville jeg ikke brukt trykkluft, andre går via slange. Da kan man ta av slangen og blåse dysen ren. Kjøre uten dyse til det bare kommer vann ut av slangen..

Link to post
Share on other sites

tett kontrollstråle er et vanlig problem, også uten papir. vanlig metode er å stake med ståltråd mens motoren går, aldri opplevd at dette ikke har fungert.

 

Kan jeg regne med at kjøling fungerer om impeller etc. er ok selv om jeg ikke har kontrollstråle? Evnt. hvor lenge kan motor stå å gå mens jeg pirker uten at jeg risikerer at motoren går varm og skjærer seg?

Link to post
Share on other sites

Iallfall til du ikke klarer å holde på sylinder/topp. Tar en stund fra kald motor. Og ja, kjølingen kan være helt ok uten stråle. Det skal også komme litt vann sammen med eksosen ut av tomgangsåpningen på stammen.

 

Men det er unødvendig å ta sjanser her, demonter termostaten og start uten denne, og med lokket av. Da skal det komme vann om impeller etc er ok. Kan uansett være greit å sjekke at det ikke er papir i det området. Og at termostaten er ok, ikke står fast i åpen stilling.

PS: Kjenner ikke 6HK, men på 4/5 sitter termostaten under eksosdekselet. Og dette er normalt umulig å demontere på eldre motorer uten at bolter knekker.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en gang en gammel 25 hk mariner såmm jeg fikk billig for at det ikke komm ut vann fra verken kontroll strålen eller eksosen når motoren ble varm,impelleren var iorden og eieren fryktet at det var hull i røret såmm går ifra impellerpumpe til motoren.Det viste seg at motoren hadde gått i elva hele sitt liv og at det var sand såmm var pakket seg inni hele motoren,så jeg kjøpte 3-4 bokser radiator rens såmm brukes på kjølesystemer for og rense ut gammelt utøy,jeg helte boksene oppi tønna jeg kjørte motoren i og fyllte opp med så kokende varmt vann såmm jeg klarte og tappe fra kranen,så startet jeg motoren og lot den få kjøre seg lenge i blandingen,det var bare noen sekunder før begynte og komme kjølevann til jeg hadde full stråle,og etter at motoren hadde gått en time hadde det kommet ut ihvertfall en liten kaffekopp med fin elvesand og motoren var iorden.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ref. en annen tråd her så ble fasiten for denne problemstillingen etterlyst og her kommer den.

Jeg oppfattet det slik da verkstedet ringte meg at de mente impelleren var montert feil vei, hvilket jeg syntes var veldig merkelig. Det viser seg at vingene de mente (jeg tok for gitt at de mente impeller da mekanikeren sa vinger) viste seg å være "vingene" for "mufferen" som sitter på røret til kjølinga. (Jeg er ræva på å finne rette ordene for å forklare dette :headbang: )

 

Water%20Pump%20Rep13.jpg

 

Ref. bildet så tenker jeg da på den svarte på toppen av røret til venstre. Denne hadde trukket seg litt opp da jeg hadde undervannshuset nede for å sjekke impellern, så vannet fant andre veier ut enn det strengt tatt skulle. De såkalte vingene er armene med motstand som skal holde denne nede i impellerhuset (1 cm over pekefingern på bildet).

 

Idiotisk feil som jeg burde ha sett sjøl, om ikke annet en dyrkjøpt erfaring (de tok seg godt betalt...)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...