Jump to content

Legge til med anker på svaberg, help! :)


Sjøogvind

Recommended Posts

Som Bjørn-V skriver er det ein god ide å sjå etter korleis grunnforholda er der du vil gå i land. Sjølv pleier eg gå inn mot land der eg vil ligge og sjå korleis det er med grunner etc., for deretter bakke ut igjen og droppe dreggen.

Dersom eg ikkje har sett nokon openlyse plassar å fortøye i, tar eg også med meg ein kile til å slå ned i ei bergsprekke.

 

Eg likar forresten ikkje å hoppe i land. Det beste er å kunne stige ned frå båten. Har sett fleire eksempel på folk som stressar og hoppar ned på glatte svaberg, med fall som resultat... Så prøv så godt som mulig å gjer dette i rolige former.

Link to post
Share on other sites

Det er en liten lett båt du har. Øv deg i en smul bukt. Er du hysterisk redd for å få ei ripe, hold deg borte fra svabergene eller få deg en gammel båt du tør å bruke slik båter skal brukes. Blir nesten som å ikke kunne bruke parkere bilen utenfor butikken da noen kan bulke den på parkeringsplassen.

Bruk båten og lær.

Link to post
Share on other sites

Det går fint å legge til alene med litt planlegging.

Båten min veier ca 6 tonn og er 34 fot lang.

 

Min prosedyre nårr jeg er ute alene og skal legge til er som følger.

 

Først kjører jeg forsiktig intill der jeg har bestemt meg for å prøve. Kjører veldig sakte og går frem i baugen for å sjekke dybden og eventuelle skjulte steiner rett under vannflaten. Da sjekker jeg samtidig mulighetene for å få feste på land. Når jeg er fortrolig med hvordan det ser ut, bakker jeg et godt stykke ut. Der gjør jeg klar dreggen slik at det bare er å vippe den over ripa når det skal slippes.

Så finner jeg frem et langt fortøyningstau som jeg gjør fast foran. I enden fester jeg to bergbolter og kveiler opp tauet fra festet i baugen til tampen, slik at jeg er sikker på at det ikke blir knute på det når det skal hives i land. Er jeg det minste i tvil om det kommer til å gå på første forsøk, slenger jeg et ekstra tau i jolla, og et par ekstra bergbolter. Jolla fester jeg til midtre kryssholdt. Så er jeg klar og sjekker dybden der jeg vil at dreggen skal ligge. Jeg legger alltid ut mye lengre bak enn jeg tror er nødvendig, da jeg da har mange meter å få feste på innover mot land. Så starer jeg sakte å kjøre innover mot land. Om det blåser litt fra den ene siden, sikter jeg litt høyt, slik at jeg på slutten driver av til der jeg har planer om å gå iland. Når jeg har fått litt sig, slipper jeg dreggen og lar den falle til bunns mens jeg lar tauet skli gjennom en hånd. Jeg lar som regel tauet gå via et kryssholt bak. Når jeg er ca halvvegs inn mot land gir jeg tauet litt motstand og kan kjenne på bevegelsen i tauet om og når jeg får skikkelig feste. Når jeg føler at festet holder, lar jeg det løpe nesten fritt igjen mens jeg setter båten i fri og lar den sige inn mot land. Så når jeg er nesten fremme fester jeg ankerlinen bak og forter meg forsiktig frem i baugen. Der kaster jeg trossa i land og stiger så i land selv om det er passe høyde til det. Så kan jeg skyve båten litt ut mens jeg finner festemulighet på landt og gjør fast enden av tauet der, eller lar tauet gå igjennom ringen i bergbolten og tar med meg andre enden ombord igjen.

Jeg kan nå stramme opp dreggtau og fortøyning foran slik jeg tror passer. Så går jeg iland og fester trosse nr 2 i et stykke til siden for der det første er festet. Det er ofte jeg også flytter det første festet, da det kun trenger være provisorisk. Når tauene foran er tilpasset slik jeg vil ha det (dette gjøres fra båten), og ligger ca en meter fra land, går jeg bak og henger på en Daumann på dreggtauet. (jeg har ti meter kjetting nærmest dreggen, men bruker ofte Daumann i tillegg.)

 

Før alt dette, har jeg sjekket værmelding som har med vindretning og styrke. (P4s e.l. badeværmelding holder ikke). Ofte på dager med solgangsbris, dreier vinden utpå natten til Nordavind når havet blir varmere enn landjorden. Om jeg er usikker på vindretning senere, er det like greit å ro ut et ekstra anker først som sist i en slags V-form fra det andre.

 

Grunnen til at jeg har festet jolla på siden av båten, er om jeg skulle drive av før jeg får hoppet i land. Da kan jeg forte meg opp i jolla og ro inn til land og ta tak i trossa som ligger på land. (Det er årsaken til at jeg bruker et Laang fortøyningsau og har festet bergboltene i enden. Da får jeg kastet tauet så langt inn på land at det fortsatt ligger der når jeg kommer frem med jolla.

 

Det blir litt frem og tilbake når man er alene, men det går greit når man har gjort det noen ganger. Det beste er å trene på fine vindstille dager og gjerne mens man har med seg andre. Da kan en annen stå til rors med beskjed om å ikke røre noe som helst før du evt sier du trenger hjelp. (ikke SKRIK til madammen. Da er hun stri å få med ut på båttur senere og det virker komisk og lattelig på eventuelle tillskuere).

 

Jeg får av og til litt pepper for at jeg vil klare alt selv, så når det er noe jeg gjerne vil trene på å få til selv, sier jeg til madammen at jeg gjerne vil benytte anledingen til å trene på noe jeg finner vanskelig mens jeg har så god hjelp ombord slik at jeg føler meg sikrere når jeg senere må klare meg selv.... (Det funker alltid.)

 

Lykke til.

 

RSL

 

(huff... det ble laaangt og omstendelig og dårlig korrekturlest dette innlegget, men det får gå)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

til hanto1, helt enig med deg. Jeg må bare bruke båten. Båten er ikke ny og anskaffet med tanke på at jeg sikkert skal på et skjær eller to. Koster litt mindre med gammel båt. Kanskje jeg gjør meg fortjent til nyere skute om et år eller to eller tre....

 

Skjær i sjøen (som ennå ikke har gått på, men som har vært ganske nærme...)

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Det aller værste man kan gjøre av feil når man legger til og som man alltid må ha i bakhodet er at man står helt hjelpesløs om man får tauet i propellen.

Når som helst i prosessen med å legge til, kan man avbryte og gjøre et nytt forsøk så lenge man har propellen fri for tau.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Veldig bra RSL.

Å legge til er planlegging, øvelse, planlegging, øvelse, planlegging, øvelse osv. osv. Om båten dulter lett inn i bunn eller land. So what.

 

Er som regel på vannet alene, er blitt bortskjemt og ligger for det meste longside.

Baug inn går ikke, siden jeg ikke har anker akter.

 

De få gangene jeg har bakket inn til fjell, har det vært folk på land som har tatt i mot.

Prosedyre:

Gå inn med baugen først for å sjekke om det er dypt nok til å bakke inn.

Gå ut igjen,henge to stk store kulefendere i vannet bak plattformen. Gjøre klar 2 fortøynings tau akter.

Snu båten og legge seg i position for å begynne å kjøre ut ankeret.

Ligg stille til ankeret er i bunn, bakk sakte innover.

Når jeg nærmer meg land stopper jeg utkjøring av kjetting og bakker videre.

Når kjettingen er stram har jeg forhåpentligvis ett par meter igjen til fenderene når land.

Kjører ut mer kjetting til fenderene ligger mellom land og plattform, teit opp ankeret litt. Gearet står fortsatt i akter.

Siden jeg har hatt folk på land , har de da gått på plattformen og hentet tauverk gjort fast og jeg kan sette gear i fri. Teite opp ankere.

Stoppe motor. Gå på land og servere ankerdram :cheers_wine:

 

Denne øvelsen har jeg foreløpig kun gjort i lite vind.

Blir mye bakk,fri,bakk,fri, men tar en tiden til hjelp, har hodet kaldt går det meste bra.

Har tenkt å trene på å trene på å legge til på denne måten uten hjelp fra land også.

Dog ikke i Juli med 300 tilskuere.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...