Jump to content

Legge til med anker på svaberg, help! :)


Sjøogvind

Recommended Posts

Det jeg pleier og gjøre er og gli forsiktig inn mot berget, og slipper ankeret ca 2 båtlengder ifra. Da går resten av seg selv så sant ankeret får feste. Legger baugen opp mot berget så det går an og komme på land og setter fast. Har du fjernkontroll på vinsjen kan du jo også trekke den litt ut, eller bruke daumann.

Lykke til :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Ikke noe å grue seg for....

Hva slags båt har du?

 

En Rana 530.

 

Det jeg pleier og gjøre er og gli forsiktig inn mot berget, og slipper ankeret ca 2 båtlengder ifra. Da går resten av seg selv så sant ankeret får feste. Legger baugen opp mot berget så det går an og komme på land og setter fast. Har du fjernkontroll på vinsjen kan du jo også trekke den litt ut, eller bruke daumann.

Lykke til :thumbsup:

 

Takk for hjelp! :)

Link to post
Share on other sites

Jeg ville lagt ankeret ut mye tidligere, det gir bedre feste. Litt avhengig av dybdeforhold selvsagt.

 

Ville ikke stolt på ankerfeste, da kan du nok risikere å treffe land en vakker dag.

 

Du har full kontroll på følgende måte:

- slipp ankeret og la tauet gå.

- la båten få et godt sig mot land slik at du har styringsfart.

- sett gearet i revers. Båten vil da sakke av farten gradvis. Du har nå full kontroll mot land og gir passe pådrag i revers etterhvert som det nærmer seg.

- så sørger du for full stans slik at en person foran kommer seg i land med fortøyning.

- du tar tak i ankerlinen og begynner å hale. Eller setter i gang vinsjen....(om du har)

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

Jeg ville lagt ankeret ut mye tidligere, det gir bedre feste. Litt avhengig av dybdeforhold selvsagt.

Ville ikke stolt på ankerfeste, da kan du nok risikere å treffe land en vakker dag.

Du har full kontroll på følgende måte:
- slipp ankeret og la tauet gå.
- la båten få et godt sig mot land slik at du har styringsfart.
- sett gearet i revers. Båten vil da sakke av farten gradvis. Du har nå full kontroll mot land og gir passe pådrag i revers etterhvert som det nærmer seg.
- så sørger du for full stans slik at en person foran kommer seg i land med fortøyning.
- du tar tak i ankerlinen og begynner å hale. Eller setter i gang vinsjen....(om du har)


Kjempebra beskrivelse. Takk! :)
Link to post
Share on other sites

Legge til med anker på svaberg, help! :)

 

 

Heller prøv med ankeret i sjøen.

Det har jeg gjort i dag, tre ganger, med stor suksess to av gangene...

 

På svabergene lønner det seg å ha f.eks. en fjellkile eller en øyebolt i stedet for et anker.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Anker funker bra på svaberg også, supert å slippe ned i en klove e.l. Bare pass på at du har et i vannet også :thumbsup:

 

Når det er snakk om hvor langt fra land ankeret/dreggen bør gå kommer det jo mye an på omstendighetene. Dersom jeg skal ligge for natten vil jeg ha ankeret så langt ut som mulig. Dersom du bruker paraplydregg, stein, e.l. bør du ha skiltvakt :giggle:

Link to post
Share on other sites

To båtlengder fra land høres for lite ut. Dropp ankeret tidelig og jo lenger ut jo dypere det er. Jeg startet med å trene i godvær på småturer uten overnatting. Nå går det ganske greit, både med Tora og Saowanee. Med Saowanee har vi hatt mange fine overnattinger med baugen mot land. Vi unngår stort sett marinaer om natten og ligger som regel i uthavn.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

En slik "daumann", hvordan fester dere den på tauet? lå over fra lørdag til søndag nå på et svalbard. Igår var det vind fra sør, og akkurat kl 00.30 i natt snudde vinden til vind fra Nord.. Passa ganske dårlig der vi lå, og kl 05.00 ca merka jeg et dunk forran på båten. Da hadde dreggen dratt seg en del så måtte slå en kile i fjellet lenger bort og et langt tau på akter av båten for å avlaste dreggen litt. Slenger meg på det å hive dreggen langt ut også, jeg kasta nok ikke langt nok denne gangen hvertfall.

Link to post
Share on other sites

Er fersk, men har lært følgende prosedyre:

 

1. La dreggen gå, vent til den treffer bunn og tauet blir slakt

2. Vent et lite sekund og hold igjen tauet slik at dreggen dras langs bunn og finner feste

3. Når dreggen sitter slipper du tauet og passer på å ikke gå på land

 

Mulig dette passer best for bruceanker ol. Prosedyren krever antagelig at dreggen slippes forholdsvis tidlig.

 

Hva tror dere om denne prosedyren?

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Slenger meg på det å hive dreggen langt ut også, jeg kasta nok ikke langt nok denne gangen hvertfall.

 

Håper ikke du mener at du hiver dreggen ut etter at du har fortøyd i land?

Da bør du hvertfall ha kule/slegge-kaste egenskaper i verdensklasse hvis du skal få den langt nok ut! :lol:

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

To båtlengder fra land høres for lite ut. Dropp ankeret tidelig og jo lenger ut jo dypere det er.

 

Når jeg tenker meg om så slipper jeg det også en del lenger ut hvis forholdene tillater det. Båten min er ikkke SÅÅÅ stor som den avstanden der ankeret ligger :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Håper ikke du mener at du hiver dreggen ut etter at du har fortøyd i land?

Da bør du hvertfall ha kule/slegge-kaste egenskaper i verdensklasse hvis du skal få den langt nok ut! :lol:

 

Neida kasta dreggen "før" vi fortøyde båten da, men den skulle nok ligget lenger ut. Var heller ikke dypt der den lå, ca 4 meter kanskje. Men dreggen lå veldig godt igår når det blåste fra sør.

Link to post
Share on other sites

det er mulig å legge til alene, men det krever trening. Har selv vært passasjer i båt (26 + fot) hvor alle passasjerene fikk beskjed om å sette seg for nå skulle vi til land. Kapteinen hadde nærmest vokst opp i båt og likte det best når han gjorde alt selv. Ingen hjelpemidler bortsett fra vinsj på dreggen akter. Han spratt selv i land og gjorde fast.

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Hiv ut dreggen uten å feste tauet. (Jo, ENDEN av tauet skal være fast i båten din)

La båten sige fremover, og gå frem og ta i mot med føttene, hopp på land og hold igjen båten, bind fast på land, hopp oppi igjen, og gå bak og stram opp dreggen.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Ingen hjelpemidler bortsett fra vinsj på dreggen akter. Han spratt selv i land og gjorde fast.

 

Hvis du har vinsj når du skal legge til vil jeg hevde du har alt av hjelpemidler... ;-)

 

Jeg legger til med min Nidelv 24 alene. Det er ikke noe problem. Fester først baugstigen på. Hiver dreggen over bord passe fra land og slipper dreggtauet som bare får gå ut av selg selv uten at jeg holder i det (festet enden i båten selvsagt). Kjører båten fremover og setter i fri. Smetter frem på dekk mens båten siger de siste metrene frem til land. Hopper i land, ev. bruker baugstigen. Fester så fortøyning foran og går deretter bak og strammer dreggen. No problemo. Jeg legger meg stort sett i le så bølger/vind er ikke så kritisk.

 

Om jeg ikke tar feil har båten din en stållist fra baug og under båten på kjølen? Da er det ikke kritisk om du subber på grunn i det du legger til.

 

KK

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Se opp dere som ligger og koser dere inntil svabergenel. Jeg skal også trene.... Blir sikkert mye morro. Hadde en bra en i fjor. Kona sto ved roret, jeg skulle slippe dreggen og deretter gå på baugen. Litt sent i gang med å klargjøre dreggen som veldig motvillig folder seg ut. Skal til å kaste den, men flagget er i veien. Legger fra meg dreggen og tar ut flagget mens jeg snur meg. Dæljer flagget i hodet på 6-åringen. Gir kona pent beskjed om å avbryte. Kom ikke i land den dagen.

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...