SeaQueen Startet 5.Juni.2011 Del på Facebook Startet 5.Juni.2011 Har endelig fått vært ute på sjøen igjen, etter lang tid med skruing på båt. Av alle jeg traff på i helgen var det 1 - en - EN som hilste tilbake.... Er det slutt med denne gesten?? Jeg måtte sågar vike for en ca. 50 fot FB båt i Kuleseidkanalen på Bømlo.. Lå og ventet til at han skulle passere da vi møttes under brua. Jeg smilte og vinket, men fra sitt høye tårn så han bare dumt tilbake på meg..... Ikke noe takk for å vike... til og med på vegene her på Bømlo hilser vi når en bil viker for en annen... Ja, ja... Slutt på høfligheten til sjøs, altså! Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 (redigert) Vinker selv hver gang selv til andre båter Men opplever også ingen vinking tilbake. trur det er folk som har det for travelt på sjøen og ikke legger merke til andre rundt seg Opplevde selv noen som virkelig måtte ha det veldig travelt. i fjor sommer fikk jeg motorstopp rett utenfor båtplassen. Ga signal til en båt som kom kjørende og han stoppet. spurte om de kunne slepe meg til båtplassen min og pekte på den. De pratet litt med hverandre og plutselig så kjørte de avgårde Redigert 5.Juni.2011 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jsw Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Da har du kanskje vært uheldig? Var ute 10 timer lørdag, folk histe på meg og jeg hilste på folk som hilste tilbake - stort sett. Men ikke alle ser, selv om du kanskje tror de ser? En fin gest vi må beholde! Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
SeaQueen Svart 5.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Utrolig!!!!!! Trodde en hadde plikt til å hjelpe, jeg.... ja, ja! Slik har verden utviklet seg! Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Jeg må nok innrømme at vi har innført en liten øvelse ombord. Vi hilser, og så teller vi "apetryner"): de som ikke hilser tilbake. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Tom Rør Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 (redigert) Jeg synes at de negative holdningene som vi har på veien, har blitt tatt med på sjøen! Det gjelder det med å hilse, men også det å kunne gi en hånd ved tillegging etc. Vi kom til Oscarsborg på Torsdag, og fant den siste ledige plassen. I den ene båten, satt en dame og glodde på oss i det vi bakka inn, og virket totalt uinteressert i at vi la oss inntil dem, og jeg ville satt pris på om hun hadde stukket ut en arm for å evt. holde igjen litt hvis jeg presset litt for mye på deres båt. Jeg vet at jeg ikke kan forlange det, men både for min båt og deres , samt som en høflig gest så kunne hun engasjert seg litt synes jeg! Redigert 5.Juni.2011 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 (redigert) De som ikke ville hjelpe var et gammelt ektepar. pensjonister har det visst veldig travelt for tiden Redigert 5.Juni.2011 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaQueen Svart 5.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 eg synes at de negative holdningene som vi har på veien, har blitt tatt med på sjøen!Det gjelder det med å hilse, men også det å kunne gi en hånd ved tillegging etc. jeg la til i dag, og fikk god hjelp på flytebrygge i uthavn.. men så var det en bømling, da! Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Den hendelsen var grunnen til at jeg blir å montere en brakett på badeplattformen for påhenger som nødmotor Sitér dette innlegget Link to post
DaniB Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Vel, jeg må innrømme at jeg ikke hilser på alle båter jeg møter, spesielt i veldig traffikerte farvann, men jeg hilser selvsagt tilbake til alle som hilser til meg, og visst noen må vike for meg så vinker høflig til dem :) Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Makan til oppførsel på enkelte folk da... Var utpå omtrent hele ettermiddagen, og hilste i alle retninger De fleste vinker da tilbake på disse kanter.. Heldigvis. Sitér dette innlegget Link to post
Skjær i sjøen Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 vi må hilse ja - selv i Oslofjorden. Ungene lurer på hva jeg holder på med, men de lærer det nok til slutt. Er opplært i 5 knops fart på Sørlandet; flagg, hilsing og pilsing. Men dere har rett; veldig få som hilser tilbake. Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 6.Juni.2011 Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 Her i øyeren hilser alle, unntatt de som lager bølger for f***skap. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 6.Juni.2011 Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 De fleste jeg møter hilser tilbake. gidder ikke å hilse på alle jeg møter. Hvis de kaster ett blikk mot meg, hilser jeg, og får som regel en hilsing tilbake. Hender til og med at møtende båt hilser først. De som demonstrativt er veldig opptatt med å kikke i alle andre retninger, får heller seile sin egen sjø. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
hifo Svart 6.Juni.2011 Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 Jeg må nok innrømme at vi har innført en liten øvelse ombord. Vi hilser, og så teller vi "apetryner"): de som ikke hilser tilbake. Samme her. Dog er det flere apetryner en hilsere. Apetrynene er gjerne i 50åra med enten en nyere hurtigående eller seilbåt.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Kjetil1 Svart 6.Juni.2011 Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 Vel, jeg føler det kan bli mye fokus på hilsing, og at man kan få det travelt med å hilse på alle. Det blir nok som med MC-kjørere. De hilset alltid før, dengang det var få andre å se langs veien. Men nå, er det så mange at det blir litt utvannet. Det er ikke alltid jeg legger sjelen i å vifte og hilse jeg heller, men hilser alltid på de med samme merke båt. Og sist fredag ble det også nesten travelt . I havnebassenget i Stavanger møtte jeg 2 stk Noblesse 620 og en Noblesse 650 i løpet av et kvarter... Hilset og vinket jeg... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Mariell Svart 6.Juni.2011 Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 Men nå, er det så mange at det blir litt utvannet. Kjetil S Er nok mye riktig i det. Møter du båter litt off season, hilser nærmest alle. Samme hvis du er på farta tidlig på morgenen, før det værste rushet starter. De som selv da er dårligs til å hilse. Er av en eller annen grunn, i de to kategoriene Hifo nevner over Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Polarn Svart 6.Juni.2011 Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 Virker som båtfolk er en døende rase og at folk i båt har overtatt mere av fjorden. Vi får bare lære opp våre nye folk i båt ved å hilse febrilsk på alt`n kommer over. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
GeirT Svart 6.Juni.2011 Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 (redigert) Det kan iblandt være vanskelig å se om det hilses fra en motorbåt. Førerer sitter ofte inne under hardtop/kalesje og de skal vinke ganske heftig skal du ha sjanse til å se dem. Jeg hilser nå på dem uansett - for oss som sitter ute i cockpiten er det god mosjon :) Dessuten er det hyggelig. Geir Redigert 6.Juni.2011 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
TICORA Svart 6.Juni.2011 Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 Hilsr på alle jeg kan. I indre Oslofjord er det lite med hilsing tilbake men med en gang en kommer ut av fjorden er det bedre Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 6.Juni.2011 Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 Man hilser innimellom, når det passer :-) Blir stor forskjell på hvilke farvann man farter i. F.eks. Oslofjorden er så tettpakket av båter iblant at det kan være like greit å lime en ekstra arm på, eller i, vinduet... ellers blir man jo helt sliten av å hilse. Blir litt i overkant til tider. Derfor veldig avslappet i forhold til dette. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 6.Juni.2011 Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 (redigert) Indre Oslofjord, Drøbak og omegn. Seilbåter hilser på hverandre. Nærmest litt som motorsyklister, men vi er under 500 kubikk så vi er de "underlegne" og tar ofte initiativet. Kanskje noe mindre de mest tettpakkede dagene. Svarer alltid hvis andre hilser først. Men det holder at en eller to i båten gjør det. De fleste gjør det visst slik nå. Ofte noen "apetryner"(!?) her altså.. Redigert 6.Juni.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
guge Svart 6.Juni.2011 Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 Jeg hilser ofte, og jeg opplever at de fleste hilser tilbake. Det er hyggelig i indre Oslofjord. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 7.Juni.2011 Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 Hilser som regel, men får oftere og oftere bare et dumt blikk til svar. Tror flertallet som ferdes på sjøen sommerstid ikke skjønner noe av denne tradisjonen. Synd..... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.Juni.2011 Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 Jeg tror vi bør innføre et hilsepoliti med prikkbelastning og tap av rett til å føre båt ved gjentatte brudd på hilsetilallesomhilsertilmegpåsjøenloven! Flere problemer? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.