Jump to content

Er det slutt på å hilse på hverandre på sjøen?


SeaQueen

Recommended Posts

Har endelig fått vært ute på sjøen igjen, etter lang tid med skruing på båt. Av alle jeg traff på i helgen var det 1 - en - EN som hilste tilbake....

 

Er det slutt med denne gesten??

 

Jeg måtte sågar vike for en ca. 50 fot FB båt i Kuleseidkanalen på Bømlo.. Lå og ventet til at han skulle passere da vi møttes under brua. Jeg smilte og vinket, men fra sitt høye tårn så han bare dumt tilbake på meg.....

 

Ikke noe takk for å vike... til og med på vegene her på Bømlo hilser vi når en bil viker for en annen...

 

Ja, ja... Slutt på høfligheten til sjøs, altså!

Link to post
Share on other sites

Vinker selv hver gang selv til andre båter :flag_bp: Men opplever også ingen vinking tilbake. trur det er folk som har det for travelt på sjøen og ikke legger merke til andre rundt seg :rolleyes: Opplevde selv noen som virkelig måtte ha det veldig travelt. i fjor sommer fikk jeg motorstopp rett utenfor båtplassen. Ga signal til en båt som kom kjørende og han stoppet. spurte om de kunne slepe meg til båtplassen min og pekte på den. De pratet litt med hverandre og plutselig så kjørte de avgårde :eek:

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har du kanskje vært uheldig? Var ute 10 timer lørdag, folk histe på meg og jeg hilste på folk som hilste tilbake - stort sett. Men ikke alle ser, selv om du kanskje tror de ser?

En fin gest vi må beholde!

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Jeg synes at de negative holdningene som vi har på veien, har blitt tatt med på sjøen!

Det gjelder det med å hilse, men også det å kunne gi en hånd ved tillegging etc.

Vi kom til Oscarsborg på Torsdag, og fant den siste ledige plassen.

I den ene båten, satt en dame og glodde på oss i det vi bakka inn, og virket totalt uinteressert i at vi la oss inntil dem, og jeg ville satt pris på om hun hadde stukket ut en arm for å evt. holde igjen litt hvis jeg presset litt for mye på deres båt. Jeg vet at jeg ikke kan forlange det, men både for min båt og deres , samt som en høflig gest så kunne hun engasjert seg litt synes jeg!

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

eg synes at de negative holdningene som vi har på veien, har blitt tatt med på sjøen!

Det gjelder det med å hilse, men også det å kunne gi en hånd ved tillegging etc.

 

jeg la til i dag, og fikk god hjelp på flytebrygge i uthavn.. men så var det en bømling, da!

Link to post
Share on other sites

vi må hilse ja - selv i Oslofjorden. Ungene lurer på hva jeg holder på med, men de lærer det nok til slutt. Er opplært i 5 knops fart på Sørlandet; flagg, hilsing og pilsing. Men dere har rett; veldig få som hilser tilbake.

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

De fleste jeg møter hilser tilbake. gidder ikke å hilse på alle jeg møter.

Hvis de kaster ett blikk mot meg, hilser jeg, og får som regel en hilsing tilbake.

Hender til og med at møtende båt hilser først.

De som demonstrativt er veldig opptatt med å kikke i alle andre retninger, får heller seile sin egen sjø.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg må nok innrømme at vi har innført en liten øvelse ombord. Vi hilser, og så teller vi "apetryner"): de som ikke hilser tilbake.

 

Samme her. Dog er det flere apetryner en hilsere. Apetrynene er gjerne i 50åra med enten en nyere hurtigående eller seilbåt.. :lipseal:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg føler det kan bli mye fokus på hilsing, og at man kan få det travelt med å hilse på alle. Det blir nok som med MC-kjørere. De hilset alltid før, dengang det var få andre å se langs veien. Men nå, er det så mange at det blir litt utvannet.

Det er ikke alltid jeg legger sjelen i å vifte og hilse jeg heller, men hilser alltid på de med samme merke båt. Og sist fredag ble det også nesten travelt :cool: . I havnebassenget i Stavanger møtte jeg 2 stk Noblesse 620 og en Noblesse 650 i løpet av et kvarter...

Hilset og vinket jeg...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Men nå, er det så mange at det blir litt utvannet.

 

Kjetil S

 

Er nok mye riktig i det.

Møter du båter litt off season, hilser nærmest alle.

Samme hvis du er på farta tidlig på morgenen, før det værste rushet starter.

De som selv da er dårligs til å hilse. Er av en eller annen grunn, i de to kategoriene Hifo nevner over

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Virker som båtfolk er en døende rase og at folk i båt har overtatt mere av fjorden. Vi får bare lære opp våre nye folk i båt ved å hilse febrilsk på alt`n kommer over. :seeya:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Det kan iblandt være vanskelig å se om det hilses fra en motorbåt.

Førerer sitter ofte inne under hardtop/kalesje og de skal vinke ganske heftig skal du ha sjanse til å se dem.

Jeg hilser nå på dem uansett - for oss som sitter ute i cockpiten er det god mosjon :) Dessuten er det hyggelig.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Man hilser innimellom, når det passer :-)

 

Blir stor forskjell på hvilke farvann man farter i. F.eks. Oslofjorden er så tettpakket av båter iblant at det kan være like greit å lime en ekstra arm på, eller i, vinduet... ellers blir man jo helt sliten av å hilse. Blir litt i overkant til tider. Derfor veldig avslappet i forhold til dette.

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Indre Oslofjord, Drøbak og omegn.

Seilbåter hilser på hverandre. Nærmest litt som motorsyklister, men vi er under 500 kubikk så vi er de "underlegne" og tar ofte initiativet.

Kanskje noe mindre de mest tettpakkede dagene.

Svarer alltid hvis andre hilser først.

Men det holder at en eller to i båten gjør det.

De fleste gjør det visst slik nå.

Ofte noen "apetryner"(!?) her altså..

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...