Jump to content

Er det slutt på å hilse på hverandre på sjøen?


SeaQueen

Recommended Posts

Joda vi hilser da når vi føler det naturlig men det er slett ikke hele tiden, sklir man rolig fram og er i øyekontakt med folk som sitter ute under åpen himmel og det ikke er i kø med massevis av båter så hilser vi gjerne, men jeg må innrømme at jeg ikke akkurat veiver senebetennelse på meg når jeg er omkranset av masse båter, det blir bare tull.

Og enkelte andre steder vil jeg gjerne holde 100% fokus på seiling/navigering og da får hilsing være hilsing, jeg prioriterer å føre båten på best mulig måte.

 

For min del så kunne denne tradisjonen vært lettet litt på, det er utrolig mange folk på sjøen som ikke har filla peiling på denne hilsingen og jeg ser gjerne at de setter seg inn i vikeplikt og holder utkikk istedet for å bry seg med å se i alle retninger etter noen å hilse på

Link to post
Share on other sites

For min del så kunne denne tradisjonen vært lettet litt på, det er utrolig mange folk på sjøen som ikke har filla peiling på denne hilsingen og jeg ser gjerne at de setter seg inn i vikeplikt og holder utkikk istedet for å bry seg med å se i alle retninger etter noen å hilse på

 

Helt enig,men det som jeg opplever her nede i Telemark er nettopp det at kommer man i en trang passasje eller passerer en båt med 5-10 meters klaring og det er stille og fint på vannet, og man attpåtil har øyekontakt og tør løfte hånden så risikerer man oftest og få ett rart blikk tilbake :confused:

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

...., og man attpåtil har øyekontakt og tør løfte hånden så risikerer man oftest og få ett rart blikk tilbake

og så er det sikkert mange som synes det er litt beklemmende dersom hilsingen ikke blir returnert, og venter for å se om den andre hilser først... og hvis begge tenker det samme så...

 

Hilser alltid på andre trebåter... :blush: , ellers er det litt avhengig av hvor mange som er ute. Har også opplevd endel apetryner, og det er som oftest de som sitter veldig høyt (høyt henger de og sure er de) eller veldig lavt, gjerne da i de store seilbåtene. De eldre kara/kvinnfolka hilser som regel.

 

E'kke veldig stressa på å hilse alltid, men det er jo en veldig hyggelig skikk.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Ja det er blitt så uvanlig og få ett hils tilbake for tiden,at man kvier seg for og hilse først.

Synd det er blitt sånn,verre kommer det sikkert til og bli også mtp at folk kvier seg bare mer og mer for og være førstemann til og løfte hånden

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Har gjort meg akkurat samme tankene som trådstarter.... Eg hilser alltid når det er "oki" å hilse. Og får mange rare blikk. Man får ingen venner på sjøen når båten bare er 27 fot, virker det som.

 

Ja de med store båter hilser mindre en de med små båter.

Mye rart..... i helga opplevde eg å bli forbikjørt av 50 fot++ på trang plass i gamleleia i gjennom fitjarøyane. Mine 10 knop var ikkje nok for han.. Men det var bredt nok der til at eg fikk snudd baugen nesten i mot, og tilbake riktig vei, uten å gå på land :thumbsup: Eg hilste fint med den hånda eg ikkje holdt meg fast med, han kikka dumt... menmen. Slik skjer jo stadig hører vi om. Vi skulle åpenbart inn i samme havn, og han hadde nok tenkt å finne bedre plass :giggle:

 

Og til det andre emnet, om å hjelpe med tampen og slik, ja det er det mindre og mindre av føler eg.

Det er nok mange som trur dei får dekka skadene på båten sin om eg er uheldig og er borti deira båt når eg legger meg på sida av de.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg tror vi bør innføre et hilsepoliti med prikkbelastning og tap av rett til å føre båt ved gjentatte brudd på hilsetilallesomhilsertilmegpåsjøenloven! Flere problemer?

Dette problemet stikker nok dypere enn du aner. Alle med en viss oppdragelse hilser tilbake når man blir hilset på samtidig som man har øyekontakt. .Alt annet er ufordragelig og tåpelig. Med mindre det står på manøvreringsdyktigheten da. Er ikke du opdratt til å ha et minimum av høflig takt og tone?

 

Har jeg øyekontakt, hilser jeg. Alltid. Og får da i 95% av tillfellene en hilsning tilbake

 

ca 50 % her.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Er ikke du opdratt til å ha et minimum av høflig takt og tone?

 

Det vet jeg ikke, men jeg er vokst opp med at det var vanlig å hilse på hverandre på sjøen, på ski og på tur i marka, henger fortsatt igjen, men dette er nok en vane som er i ferd med å endres på uten at jeg mister noen nattesøvn over det.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Sæbø: Jeg har 30 fot trebåt. Denne er heller ikke flott nok for millionbåtene. Og som deg, min erfaring er at jo større og flottere båtene er, jo mer overlegne og nedlatende er blikkene når jeg har øyekontakt og hilser.

 

Litt stigmatiserende, men sånn er det faktisk jeg opplever det. Og det værste: Jeg eier båten min, disse store er det vel banken som eier???? Så de burde vel egentlig sett opp til oss som eier båtene våre????

 

 

(Hehe... ikke la dere fyre opp, ment som litt spøkefull tone her)

:flag:

Link to post
Share on other sites

Føler jeg at jeg får øyekontakt,og jeg ikke er opptatt med andre ting hilser jeg,hvis noen vil sende ett rart blikk tilbake får det være deres sak.

 

Hyggelig å hilse på hverandre på sjøen,men man skal hilse fordi man har lyst,ikke fordi man føler at man må.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

min erfaring er at jo større og flottere båtene er, jo mer overlegne og nedlatende er blikkene når jeg har øyekontakt og hilser.

 

Og det værste: Jeg eier båten min, disse store er det vel banken som eier?

 

Kan det være at disse med store millionbåter som du kaller det har vært på sjøen i så mange år at de har innsett fakta og det er at hilsing er på vei ut i tett befolkede områder og man ikke skal veive på seg senebetennelse og de gidder ikke lenger å hilse på gud og hvermann av den enkle grunn at få hilser tilbake.

Og når det gjelder hvem som eier båten så er det vel ofte motsatt av det du sier der, det er masse nær 100% finansiering av småbåter under millionen mens båter i klassen 4-20mill eller så gjerne er betalt kontant eller har større andel delfinans. (info fra en kompis som jobber i bank som kontakt opp mot båt og bilfirmaer for finansiering).

Link to post
Share on other sites

Har bare lest halve tråden så vet ikke om det er konkludert med noe her. Men jo, det er ikke som før, her på vestlandet var det obligatorisk å hilse før, jeg prøver å fortsette med det, men alle de dumme blikkene tilbake i dagens samfunn har resultert i at jeg stadig selv hilser sjeldnere å sjeldnere.

Link to post
Share on other sites

folk med snekker eller ikke sjødyktige båter

 

Det tenkte jeg ikke på! Neste gang jeg holder unger og inventar fast mens jeg gynger i en hekkbølge skal jeg huske på at det er min egen feil som kjører en båt som ikke er sjødyktig... Men hilse det gjør jeg likevel!! Legger på et smil her for det er det morsomste jeg har hørt her inne :lol:

Link to post
Share on other sites

Virker som båtfolk er en døende rase og at folk i båt har overtatt mere av fjorden. Vi får bare lære opp våre nye folk i båt ved å hilse febrilsk på alt`n kommer over. :seeya:

 

 

Man hilser innimellom, når det passer :-)

 

Blir stor forskjell på hvilke farvann man farter i. F.eks. Oslofjorden er så tettpakket av båter iblant at det kan være like greit å lime en ekstra arm på, eller i, vinduet... ellers blir man jo helt sliten av å hilse. Blir litt i overkant til tider. Derfor veldig avslappet i forhold til dette.

 

 

Joda vi hilser da når vi føler det naturlig men det er slett ikke hele tiden, sklir man rolig fram og er i øyekontakt med folk som sitter ute under åpen himmel og det ikke er i kø med massevis av båter så hilser vi gjerne, men jeg må innrømme at jeg ikke akkurat veiver senebetennelse på meg når jeg er omkranset av masse båter, det blir bare tull.

Og enkelte andre steder vil jeg gjerne holde 100% fokus på seiling/navigering og da får hilsing være hilsing, jeg prioriterer å føre båten på best mulig måte.

 

For min del så kunne denne tradisjonen vært lettet litt på, det er utrolig mange folk på sjøen som ikke har filla peiling på denne hilsingen og jeg ser gjerne at de setter seg inn i vikeplikt og holder utkikk istedet for å bry seg med å se i alle retninger etter noen å hilse på

 

Mange har nok forstått det: Ting har endret seg ganske mye på 20-50 år; det er enormt mange flere båtbrukere enn før, så i noen situasjoner er det rett og slett ikke praktisk å hilse på alle. Noen er selvsagt uvitende om kotymen - som om så meget annet; stakkars dem!

 

Men det er et alvorlig problem at en del av den erfaringen, kunnskapen og sedvanen som båtbrukere innehadde "naturlig" for 50 år siden, nå vannes ut av nye, uvitende, uerfarne båtbrukere. Hva med et "fritidsbåt-sjømannsakapskurs" for nye båtbrukere; kanksje noe som burde følge med når folk kjøpte ny båt - på en eller annen måte?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...