Jump to content

Spørsmål om utstyr og koblinger i min Yamaha 85HK 1995.Mod


Roksoy

Recommended Posts

Jess, da skal jeg lokke fram de motorkyndige her!

 

Noen som kan fortelle hva de forskjellige tingene er?

 

Starter med denne saken, jeg ser 2 symbol for dioder, da er det nærliggende og tro at dette er likeretterbroa som er montert på en varmebestandig plate? Stemmer det?

img_0825.jpg

 

Denne saken ligger rett under svinghjul med pluss og minus kabel koblet til, er dette starter?

img_0830.jpg

 

Fra starteren går minuskabel direkte til batteri og plusspolen går hit (på bildet under) og videre til batteri. Er dette bare et koblingspunkt?

Og hva er den sorte boksen til høyre der med flere tilkoblinger?

img_0827.jpg

 

Må jeg foreta noen koblinger i motoren og eventuelt hvor om jeg ønsker et forbruksbatteri i båten?

Hvor er ladespole?

Hvor er spenningsregulator?

 

Takk for svar til en nybegynner i motorverden :crazy:

 

Roksøy

Link to post
Share on other sites

Ja,nå skal vi se...

 

Bilde 1 er likeretteren\regulator.

Bilde 2 er starteren.

På bilde 3 sitter + kabelen fra batteri på innsalget til starter,denne slår over strømmen til starter når du vrir på nøkkeln. Boksen ved siden av er CDI boksen,som styrer tenningstidspunktene fra stator og videre ut til coilene.

Stator og impulscoilene sitter under svinghjulet.

 

Ladingen kommer fra ladespoler som også sitter under svinghjulet,tror ikke du vil få nok strøm ut til å lade flere batterier,men det er jeg usikker på.

Ville kanskje gått for et større batteri isteden.

Ikke start motoren uten at batteri er tilkoblet,da vil likeretteren ryke.

 

Håper det hjalp deg noe :wink:

Link to post
Share on other sites

Det hjalp en god del, takk Lars! :cheers:

 

Jeg ringte Yamaha Norge, og spurte om spesifikasjoner om motoren. Han sa at den gir 9 A ved 5000 omdreininger, hørtes latterlig lite ut, så jeg er skeptisk til to batteri jeg også.. Men samtidig, så bruker vi sjeldent eller aldri strøm når vi ligger stille, og om det skjer, så er det for en kort periode av gangen.. La oss si et forbruk på 18A MAKS, og vi ligger stille uten motor igang i ca 1 time har jeg forbrukt 18AH av mine 80 på batteriet. Så startes motor igjen, må vi da gå med 5000 omdreininger i litt over 2 timer (9A X 2H =18AH) for å lade det opp igjen? Er dette korrekt tankegang?

 

 

Roksøy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...