Jump to content

Volvo B20.Hvordan finne ut hvilken motor?


Dennis76

Recommended Posts

Har en Volvo B20 motor i min Nordkapp comtesse 21. Den har et nr på siden av toppen som er 1000214. Hvor mange hester er det i den,og hva er benevnelsen på den motoren?

Skal av med toppen og gjøre kjølekanalene rene da de er tette.Hvor får jeg tak i nye bolter og pakninger til topp,toppdeksel,vannpumpehus,Og eksosmanifold. Eller de lønnes vel å kjøpe komplett sett med pakninger?

Er førstebåts eier,så setter stor pris på all info dere kan hjelpe meg med :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Med mindre du vet at motoren er 100% original er det ikke godt å vite. Har den to forgassere? Da er det enten en AQ130 eller AQ115. Altså 130 eller 115 HK. Hvordan man skiller disse to er jeg usikker på. Post et bilde, så kan jeg sjekke mot bilder i manualene mine.

Link to post
Share on other sites

Trur motoren er original. Den har 2 stk solex forgassere. Skal se om jeg får lagt ut bilde av motoren i morra.

Vist jeg skal kjøpe deler til motoren fra Biltema f'eks, hva er benevnelsen på den motoren da?så jeg får riktige deler.Tenker da på pakninger,bolter til topp og tenningsdeler

Link to post
Share on other sites

B20 er B20 uansett hester. Biltema merker alle (i alle fall de eldre) Volvodelene med motorkode. I ditt tilfelle B20. Bolter og tenningdeler beregnet til bil er kurant, men toppakning og manifoldpakning ville jeg kjøpt original eller tilsvarende til marint bruk siden disse delene er i kontakt med sjøvann. Det er også enkelte andre deler som ikke er helt like på marine og bilmotoren, men det finner du nok ut av.

Link to post
Share on other sites

Eneste jeg mener å huske er at F er med et slags mekanisk innsprøytingssysten. Altså at toppen på F er anderledes enn A, B, C og D. Ellers er det meste likt. Jeg har fortsatt til gode å finne en konsistent liste over forskjeller mellom disse. Til og med gamle gutta på Bjordal og Madsen (Volvo Penta forh. i Bergen) sliter med å skille disse motorene, og forholder seg kun til B20 benevnelsen når de finner motordeler.

 

De tingene som evt er ulik er

- fordeler: det finnes ulike fordelere: noen til bil (med vakuum) og noen til båt (uten vakuum). Alle funger, men kanskje ikke optimalt

- stifter: høyre- og venstrevendt

- kanskje forskjellige fordelerlokk

- antall bolter på svinghjulet: 6 for tidlig, og 8 seinere - med tilhørende ulik lengde på kryssbolten i stemplene

- forgasser: enkel og dobbel, Zenit, Zenit-Stromberg eller SU

- kanskje kam-aksel, men tviler

 

dette er uansett relativt åpenbare forskjeller, så om du har med deg den brukte delen, så er det en smal sak å se hva som er rett.

Link to post
Share on other sites

Hvis du leter i dokumentarkivet her på baatplassen.no finner du alt hva du trenger å vite om de motorene. Eller du kan trykke her.

 

Eller så er alle medlemmene på forumet mer eller mindre intreresert i disse motorene - en masse viten er her...

 

Lykke til...

Redigert av Odmar (see edit history)

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...