Jump to content

Tips til kjøp av daycruiser?


larse

Recommended Posts

Hei,

Jeg har så vidt begynt å planlegge mitt første "ordentlige" båtkjøp, og trenger noen tips i forhold til hva slags type båt, og hvor stor.

 

En ideell båt til mitt bruk nå om dagen vil være en daycruiser med motor på ca 100-150hk, men jeg har etterhvert også sett et behov for at den kan kjøres mellom Holmestrand og hytta i Kragerø med familie og bagasje.

 

Jeg har ikke så mye erfaring med motorbåt utaskjærs, så derfor har jeg noen spørsmål jeg håper noen kan svare på...

  1. Er jeg helt på jordet som ser båt som et alternativ til bil på f.eks. helgeturer?
  2. Er det i det hele tatt egnet å ta denne turen med familie og bagasje med en "landstedbåt" i perioden mai-september?
  3. Forutsatt normale forhold og greit vær - hvor lang tid bør man regne med på denne turen?
  4. Hvor stor bør båten i så fall være - er ca 20 fot for lite?
  5. Eventuelt noen som har tips om gode, sjødyktige båter som kunne egnet seg?

Link to post
Share on other sites

Klart du kan kjøre fra Holmestrand til Kragerø med en sånn båt, men du vil ganske kjapt finne ut at du heller tar en slik båt på henger og tar landeveien til hytta.

 

En slik tur tar fort en 5-6 timer i f eks 20 knop, kanskje mer. Da blir en slik båt for liten for en familie med bagasje. Til en sånn tur bør du nok opp i ei snekke/halvplaner på minst 24 fot.

Link to post
Share on other sites

Hvor mange skal på helgetur samtidig i denne båten?

Hva slags budsjett har du?

 

Ok, jeg ser at jeg kunne vært mer presis :smiley:

 

Med "helgetur" mente jeg å kjøre fra Holmestrand til hytta i Kragerø fredag ettermiddag/kveld, og hjem igjen på søndag. Tar turen 5-6 timer hver vei blir det fort uaktuelt... Vi har to små barn som skulle vært med også...

 

Budsjettmessig ser jeg for meg noe til ca 250-300.000.

Link to post
Share on other sites

du får regne ut hvor mange nautiske mil strekningen er på, deretter se for deg hvor mange timer du har lyst til å bruke på turen. Dersom det er 50 nautiske mil bruker du 2,5 timer på snitt i 20 knop. Så er det bare å finne en båt som kan transporter deg og familien med bagasje, opprettholde en marsjfart på 20 knop i det som kan vente deg av vær..

 

Hvor langt er det og hvilke vær og sjøforhold er det?

 

 

-tok en kjapp oppmåling på gulesider sitt sjøkart. kan det stemme at det ligger på 90 til 100 nautiske mil?

-da har du en 5 timers tur i 20 knop foran deg... daykruicer på 18-19 fot kan kanskje bli knapt da om det skal være levelig ombord...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

vil ikke anbefale deg å tru att du kan kjøre denne strekningen vær helg, vind over 5mps vil sansynligvis gjøre turen ukomfortabel fra holmestrand til nøtterøy og fra verdens ende til kragerø. ved vindstille er det en fin tur som jeg tur du tar på ca 3,5 time i 20knop, vil også være en dyr fornøyelse å pendle på, strekningen er på 55.60 nautiske mil. skal denne strekningen beregnes å kjøres vær helg bør båten være 35 fots halvplaner, rakke er ikke noe i vind over 7-10 mps i en sån liten båt, har kjørt der med 21 fot draco og kommer bølger litt galt så måtte jeg ned i 5 knop.

men har du den på henger kan du jo kjøre når det er fint, men da ville jeg lest værmelding nøye før avreise og eventuelt fått noen til å ta med henger ned, om du må hjem på søndagen. det er min mening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...