Jump to content

flybridgebåter med manglende bilder av flybridge


deltamoss

Recommended Posts

Jeg ser en god del på Finn.no etter en flybridgebåt.Veldig ofte så legger de ut en haug av bilder av båten

i alle ender , bauger , under og inne i båten, men flybridgebilder - nei da det viser vi ikke. For meg så er

det vesentlig å se flybridge konfigurasjonen når jeg skal kjøpe en flybridge båt? Er ikke det ganske normalt da?

Er det noen som har en formening om hvorfor de ikke legger ut bilder av apeloftet.Er det noe å skjule?

Link to post
Share on other sites

Er enig med Magne. Ofte gjelder dette de aller minste hvor man såvidt har klart å smekke opp to små bøtteseter og et ratt. Om det er ifht størrelse så sleng ut hvilke båter du kikker på, så får du sikkert svar på om størrelsen er kurant i det minste.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett på en del Riviera925 fly , Nord west 900 , NB 840 fly osv. Det er jo knapt nok et eneste foto av apeloftet?? Penger ekstra skal de ha for å kalle

det fly bridge, men viser det ikke frem? Er også enig at alle har en eller to motorer og det er faktisk vesentlig hvordan dette ser ut. Selgere må ta dette til seg.

Er ikke så veldig interessert av nærbilder av gardiner , macro bilder av en dass eller hele familien til eieren.

Link to post
Share on other sites

Av de tre du nevner så er jeg ganske sikker på at Rivieraen har "størst" flybridge. Nord West flyen er latterlig liten om de ikke har bygget denne ut de siste årsmodellene. Der må du klatre over de to små stolene for å komme deg i førerposisjon, samt at det er en veldig liten "benk"(om man kan kalle det det) bak disse en person kan sitte på. Har selv kjørt på flyen til en NW 900, og den gjør om ikke annet nytten -du får sitte ute i sola og kjøre. :) Noe samling av folk for en ankerdram ville jeg planlagt til akterdekket. NB sin er noe større. Riviera har både lenger og bredere, og jeg mener å huske at det er tre seter i førerposisjonen på denne. Rivieraen er for øvrig den eneste av de tre som faktisk ble designet som en flybridgebåt. Både NB 840 og NW fikk designet flybridge i etterkant. På NW ble det vanskelig å forlenge flybridgen bakover pga det høye akterdekket. På NB'en gikk dette, og derav noe bedre plass.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Alt avhengig av pris og årsmodell du ønsker - så kan det jo være alternativ å gå opp noen fot. F.eks ta steget opp til en pent brukt Storebro 340, rundt 1,2 MNOK (88/89 mod). Relativt stor flybridge med L-sofa som kan slås ut til dobbel solseng i tillegg til dobbelt vendbart sete i førerretning. Mer enn nok plass til fem seks personer rundt et lite bord. Litt mer V-formet skrog, og dermed litt andre sjøegenskaper enn de typene du nevner, men likefullt ut en veldig god sjøbåt. Ulempe at det er veldig få av disse på markedet. Eventuelt Princess 330. Men da blir det fort litt eldre varianter ettersom disse ble sluttet produsert tidlig 90 tall, eller noe der omkring.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Er nok enig med at det lønner seg å gå opp til større båt, men det er noen men.... Større båt krever som regel 2 motorer med 2 propellere

som laveste punkt på båten?? Huff . det kan gå gæli det. Er vant til en motor med propell godt oppunder. Da går som regel alt bra. Sånn ellers

så vil 2 eldre motorer være som regel 2 x 250 hk eller så der. Mye mer drivstoff , mye mer vedlikehold , mye mer forsikring, dobbelt så

mange feil kan oppstå osv osv. Dette er mye av grunnen til at jeg søker fast aksel båt med en motor. Og så er det båtpussen på en 35 til 38 foter da.

Den blir rimelig omfattende, tonnasjen blir som regel 10 tonn eller mer. De fleste småbåthavner tar ikke å løfter over 10 tonn.?? Så derfor er det fornuftig

å se etter en båt på maks 32 - 33 fot.

Link to post
Share on other sites

Du har nok rett i det meste av det du sier. Bortsett fra tonnasje -ingen av de jeg nevner har tonnasje over 10 tonn. Mener det ligger på rundt 7, så jeg tror ikke det blir problem. Men jeg er med på tanken din uansett.

 

Andre én-motors alternativ som jeg kan foreslå da er Sun 33. Fly mye lik som på Rivieraen. Ulempen for din del er at de fleste ble levert med drev. Dog tror jeg å huske at jeg har sett disse med strak aksling også. Og så har du Tresfjord Ultra (Nå Skorgenes). Sistnevnte har en fly som såvidt er litt større enn NW. Alternativet blir da å gå opp i Monte Carlo til Skorgenes. Litt lenger og litt større flybridge. Denne er imidlertid litt smal etter min smak, noe som gjør at den gynger lett fra side til side, og du vil kjenne det lett under fart når noen bevegerer seg i båten. Noe jeg personlig mener man ikke bør kjenne mye til i en 33-foter. Men den er veldig linjelekker! :)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

32-33 fot med singel installasjon, fast aksel. Det begrenser søket temmelig mye. Mange båter er nevnt allerede. Men det er ikke nevnt noe om pris og hvilken fart båten skal ha?

Det finnes vel en del hollandske stålbåter i denne sjangeren? Årø eller FM har vel en 33 foter med mye plass.

Jeg lette lenge etter noe tilsvarende selv, før jeg ga opp. Fant ikke noe som passet lommeboken og mine andre kriterier. Så det ble et engelsk "prosjekt" i stedet. Håper på å få bygget om fly'en på den etterhvert, og da blir det ikke så aller verst plass til en 33 foter å være.

Link to post
Share on other sites

Hvor mange skal du ha plass til oppe på hemsen da ??

Fjerde sesongen min nå med en av de minste flyb båtene, Skilsø33, vi koser oss 2 voksne og 3 ungdommer.

Danse går ikke an der oppe men 2 kan ligge og dorme men 3 sitter i fartsretningen.

 

Jeg ville også i utgangspunktet ha aksel men endte opp med drev...

- når jeg tilter helt ut stryker jeg inn på grunna og stikker ikke dypere enn en GH14...

- med baugthruster og drev går du sidelengs med litt trening

- du kan bytte propell fra badeplattformen om du er lang i armene

- fin-navigering på trange steder går som en drøm

 

Prøver ikke å overtale.. kun å bevistgjøre deg :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

De største soldekkene og de største motorrommene finner man i en trawler. Soldekket ombord i en trawler blir fort samlingsstedet når venner er sammen.

Er Trawler og Fiskebåt det samme? Trodde Trawler var en båt for reisende, en motorbåt for jordomseiling for eks. Jeg får ikke din båt til å passe inn i denne kategorien, selv om den har en liten Fly på toppen til å speide etter fisk. GB har jo Fiskekom bak på dekk også, og man bor greit mens man ligger på fiskefeltet for å fiske Sverdfisk.

 

:fishing:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

GB er jo en av klassikerne, men om jeg ville kalle den en fiskebåt, vet jeg ikke.. :) Ellers har jo flere andre merker kommet med litt mer moderne "trawlere" - f.eks Nimbus med sin 37 fots trawler (Nå heter de vel Commander). DEt samme har Storebro med sine "Commanders".. Disse minner i alle fall IKKE om en fiskebåt. :tongue:

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Tenkte akkurat å skrive et innlegg om det samme for et par dager siden. Det er utrolig at de som skal selge en FB-båt ikke viser noe av det viktigste på båten. Jeg tipper det oftest er fordi FB i praksis er små og ikke selger båten veldig godt...

 

Om du skal ha en FB-båt som ikke er for stor og med aksling og 1 motor så begrenser jo det utvalget en del, men her er et par som ser ut ok ut og som er greie i pris:

 

Apollo 3001

 

Princess 30 Denne har dårlig bilde av FB...

Link to post
Share on other sites

GB er jo en av klassikerne, men om jeg ville kalle den en fiskebåt, vet jeg ikke.. :)

 

Ellers har jo flere andre merker kommet med litt mer moderne "trawlere" - f.eks Nimbus med sin 37 fots trawler (Nå heter de vel Commander). DEt samme har Storebro med sine "Commanders".. Disse minner i alle fall IKKE om en fiskebåt. :tongue:

GB er en fiskebåt for havfiske, og disse har du trolig sett i mange filmer hvor det fiskes litt godt utpå i åpent farvann. Så vi trenger ikke å kalle den noe annet enn det den er. Design og konstruksjon er også gammelt på GB.

 

Disse andre du nevner er vel mer det som kjennetegnes som Trawler, og som har en litt annen konstruksjon og design enn GB. Dette designet er vel også endel nyere. Plassen er langt bedre utnyttet enn på GB, og man har langt mer komfort og plass på Flyen i forhold til GB sin lille utkikspost.

 

For de som skal ha Fly, så har jeg merket meg hvor viktig det er for disse med god plass der oppe, og ikke minst benplassen. Komfort på terrassen. Ja, bilde er nok viktig!

Redigert av Spinnaker (see edit history)

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...