Jump to content

Hvordan dorge etter Laks ?


janma

Recommended Posts

Hei, Jeg har lyst å prøve å dorge etter Laks i fjorden. Noen som har tips til sluk? Hastighet ? nært land eller midt fjords ? Er det lov å fiske Laks i sjøen nå ? Jeg har prøvd litt med en Wobbler jeg kjøpte på biltema, men problemet er at jeg for bare småsei hele tiden, så jeg må sveive inn og ta av hele tiden. jeg har rett og slett ikke peiling så alle gode råd tas imot med takk :)

Redigert av janma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Møresilda el lign 20-35g, 12-15 cm wobblere, dorgeskjeer med paravan eks grizzly, farge etter vannet. 2-3 knop, side med pålandsvind, følg gjerne mærebakken, maks to stenger.

 

Men det viktigste; Tolmodighet, og masse av det :)

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Jeg prøver og holde mellom 3 og 3.5 knop når jeg dorger, har ute ca 50-60m sen.

Skaffet meg noen blyparavaner i forskjellig vekt som jeg har foran sluken for og få de på litt forskjellige dybder.

Laksen kan du like gjerne møte på midtfjords som helt inntil fjøresteinene.

Prøv gjerne den siden med pålandsvind som nevnt lenger oppe.

 

Maks 2 stenger pr båt, og vær også obs på at det enkelte plasser er forbud mot dorging, samt du må være 200m fra elveutløp hvor det går laks/sjøørret.

Link to post
Share on other sites

Min tommelfingerregel er følgende: Får du lyr, har du altfor liten fart. Får du sei har du framdeles for liten fart. Får du makrell, har du framdeles litt for liten fart. Får du ingen ting, har du sannsynligvis rett fart, men feil dybde. I en del av våre fjorder her vest, ligger ofte dorgefarten etter laks (og sjøørret) opp mot 6-7 knop. :fishing:

Link to post
Share on other sites

Har fått litt laks og sjøørret på dorging, og har for det meste brukt rundt 3knop.

Får både på dorge sjeer og wobblere.

Har og fått ein del bifangst med den farten, alt frå makrell, småsei, lyr, torsk, knurr, storsei (8kg).

 

Velger du større fart en 3knop som blir nemnt her bør du vere klar over at ikkje alt av agn som toler større fart.

Over 5knops fart er det få wobblere som toler den farten, og vanlige dorgesjeer toler skjeldan fart over 3-3.5knop.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for mange gode svar, tror jeg kanskje har hatt alt for liten fart. men opp mot 8 knop føler jeg høres mye ut. det er jo full fart på snekka mi det.Men fikk veldig mye småsei så jeg for øke farten. Skal legge inn bilde her har stor laksen når jeg får den :)men tar gjerne imot flere råd og synspunkter :)

Redigert av janma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser en bekjent som dorger her i fjorden. Sving, sving og sving. Det er når båten skifter kurs det biter er hans erfaring. Han skifter kurs med ca 150°

 

Det stemmer nok det. Det er i svingene at hastigheten og dybden på sluken/wobbleren varierer. De gangene jeg har fått laks eller sjøørret ved dorging har det stort sett vært i svingene. :fishing:

Link to post
Share on other sites

Har dorget noen timer i juni jeg også uten noe resultat hittil.

Har ikke sett noe laks som hopper ennå heller, kun noen mindre sjøørreter.

Ser du er fra Stranda, så da dorger vi antageligvis i samme fjord (Storfjorden)

 

Det veldig mye brennmaneter (ganske små) i fjorden i år, kan ikke huske og sett så mye før.

Kan dette vær med på at laksen f.eks går dybere?

Link to post
Share on other sites

det har vært tåke og gråvær her siste dagene.de to dagene jeg fikk fisk,var det sønnavind og sol.har nå montert djupdorg og skal prøve forskjellige dybder.ellers hører jeg folk som er ute kun på natta,og de får fisk.nei,det skal ikke være enkelt,dette.det er vel det som gjør det så spennende.men man skal ikke være redd for å prøve noe nytt.skal ut igjen i morgen med dypdorg og brisling.

Link to post
Share on other sites

Dorger ikke lenger etter at jeg kjøpte meg ny båt, er totalt uegnet. Men dorget mye med Halcoen, brukte alltid tre stenger, to sidetroer, og en djupdorg med to fortaumer med 4-5 meter mellom. Er det slik å forstå at dette ikke er lov lenger????? Eller har det kanskje aldri vært lov ? :rolleyes: :-)?

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...