Jump to content

Hvordan dorge etter Laks ?


janma

Recommended Posts

Har dorget i tåke og fått laks, blakstille skal og vere dårlig fiskevær men har fått laks då og.

 

Laksen er ikkje god og bli klok på, etter mange hundre dorgetimer har ej kun funne ut ein ting, ein får ingen ting med og sitte heime i sofan.

Ein annen ting er at det som fungerer godt ein dag trenger ikkje og fungere neste dag.

Redigert av Terje338 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvordan reglene var før, men nå er det hvertfall ikke lov med mer enn 2 stenger når en dorger etter laks.

 

For å være pinlig nøyaktig så er det to sluker som er regelen. Nytter ikke om en har to stenger med en haug fortommer på.

Og til trådstarter, om du blir utolmodig etter en to tre timer er det ikke sikkert dette er aktiviteten for deg. Laksedorging kan slå til etter 5 minutter eller du risikerer og kjøre hele sessongen uten å høre at snellen lager godlyden. Derimot når du får høre godlyden så er det ingen vei tilbake, da får galskapen godt tak i deg (også :D )....

 

Tar sjangsen på å henvise deg til et mere spesialisert forum da dette er et forum som ikke konkurerer med BP, men derimot er sprekkfullt av folk som virkelig kan dette.

 

(Trolling er bare nynorsk for dorging)

 

http://diskusjonsforum.trollingfiske.org/

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Hei!

Her var det mye rart å lese.

Fart 2,5 til 2,7 kn opp til 3kn om du har kontroll på farten på den dybden du fisker (strøm med eller mot), sluker sliter med 3 kn.

Min erfaring er best tid kl 6 00 til kl 10 00

fisker mest på 2 til 10 m dybde eller side paravan med 30g søkke

Beste sluken I 2015 var isotiura 36 S, fra trolling.no. 4 lakser 4 kg 5,9 kg 75 kg 16kg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 6 år senere...
Marwin skrev for 2 timer siden:

En slektning, marinbiolog, antydet at dorging etter laks bør være mellom 0 og 15 meters dybde. Dypere har ingen hensikt

Det samme sier noen i de gamle innleggene i denne tråden. Da ville jeg også stole på marinbiologen.

 

Ellers ser jeg av en del av de gamle innleggene at noen anbefaler dorgehastighet opp til 7-8 knop. Jeg tilbakelegger ofte lange transportstrekninger i rundt 6 knop. Da kunne det kanskje være en ide å ha et par stenger ute men man likevel er under veis. Jeg tenker da mest på ørreten i Oslofjorden, men tar gjerne en laks også . .

 

Spørsmålet som da melder seg er hvilken sluk eller vobler tåler såpass stor dorgefart? Har også hørt at en av dem gjerne skal ligge i propellstrømmen.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Den gangen kompisen og jeg som guttunger fisket med robåt, var postulatet at det skulle gå langsomt. Veldig langsomt og stille. Det var så stille at vi til og med dorget flyndre, ål, fjesing og torsk. Inne i Bunnefjorden. Så ble jeg voksen og fikk større båt. Så jeg har dorget med Hulda i hastigheter mellom 2- og 7 knop. Nå endret resultat, får ingenting, annet enn makrell. Og da kan det være det samme. Oppsettet har vært det samme i 70 år. Snøre, søkke mellom 150- og 500 gram, sene og deretter blinker av varierende kvalitet. Ingen grunn til å endre oppsettet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...