Severinson Startet 7.Juni.2011 Del på Facebook Startet 7.Juni.2011 Hei. oppdaget noe dumt med båten min når jeg sjøsatte den. det var helt stille på fjorden men allikevel hoppet og dunket båten som om det skulle vært bølger? den stopper ikke heller den gjør det helt til den nesten står i ro? prøvde og sette et lodd framme i båten? men det funket ikke, den hoppet og dunket akkurat like mye som uten loddet.. ? Og det var ikke akkurat så gøy og kjøre når den dunker for hver meter du kjører.. Det er en 'Skibsplast 14 sportsmann' Noen så vett hva årsaken til dette kan være? eller hva jeg kan gjøre for at den ligger fint i vannet sånn som den skal? setter pris på hjelp :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alfb Svart 7.Juni.2011 Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 Det første du må gjøre er å få med i overskriften hvilken båt det her er snakk om!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Spinnaker Svart 7.Juni.2011 Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 Tilt av motoren er feil. Flytt pinnen et hakk inn, eller trim stammen inn om du har Powertilt. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post Share on other sites More sharing options...
Severinson Svart 7.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 Står hvilken båt det er, En skibsplast 14 sportsmann. Har powertilt på den, men er da snakk om og sette trim stammen lenger inn enn den er? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 8.Juni.2011 Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 Står hvilken båt det er, En skibsplast 14 sportsmann. Nå ja, for jeg har rettet det, se kommentar i første innlegg. Står helt klart i reglene at modell skal være med, noen båter hopper mer enn andre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 8.Juni.2011 Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 Er nok tilt av motoren som er feil ja. Når jeg var ung så var det litt "kult" at jolla hoppet slik, og vi fikk det til ved å tilte ut motoren. Når vi tiltet motoren inn igjen så gikk den pent. Så sant det ikke er en masse vann i mellombunn (hvis du har det), så er det nok tiltingen som er problemet. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 8.Juni.2011 Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 noen båter hopper mer enn andre. og Skibsplast 14 er av de båtene. Stutt og brei, flat men litt konvekse linjer i skroget. En kamerat av meg hadde en slik , med 60hk på hekken. Han satte på en stor alu plate (ala "Doel-fin") på kavitasjonsplata, det hjalp endel for å løfte hekken. Uten plata så måtte motoren tiltes helt inn, og likevel hadd den tendenser til hopping, med plata så kunne han tilte den 1 hakk ut. Vil tro smart tabs vil funke bra på denne. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Severinson Svart 8.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 Takker for svar, skal sjekke det med tilten på motoren idag og se om det fungerer. :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Severinson Svart 8.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 Prøvde det med tilting av motoren idag, fungerte ikke noe særlig det? kan det være at det er vann i mellombunnen på båten ? Evt. hvordan får jeg vannet ut derfra? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Espen C Svart 8.Juni.2011 Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 Min ble også slik når det var vann i mellombunnen, på min var det en bunnplugg i bakenden av båten regner med at det er slik på din også, er det ikke det så bør du sette inn en bunnplugg selv. Båten må da opp på hengeren eller litt opp av vannet for at du skal kunne tappe ut vannet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Severinson Svart 8.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 Ok, takk skal du ha :) Skal ta og gjøre det en dag da, så får jeg håpe det virker :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Severinson Svart 8.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 Men ble nevnt lenger oppe i inlegget at smart tabs ville funke? har hatt et annet men mindre problem med den at den ikke kommer ned i plas vist jeg har folk som sitter bak i båten. og vil smart tabs gjøre at den planer lettere selv om jeg har folk bak i båten ? eller vil det ikke hjelpe noe? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 8.Juni.2011 Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 hoppingen og treg opp i plan er 2 sider av samme problem. Baade smart tabs og sk. doel-fin plate vil hjelpe paa det. Paa kompisen min sin baat, foer han monterte plata, hvis det var folk paa akterbenken saa var baaten veeeldig treg aa faa opp i plan. Hva slags motor har du paa forresten? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Severinson Svart 8.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 har en 30hk Mercury på den :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 8.Juni.2011 Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 hva slags årsmodell er båten? lang eller kort stamme på motor? Kan vi få noen bilder? ett av båten oppi og ett bakfra med motor nede. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Severinson Svart 9.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 Årsmodell på motoren er 2010 4 takter. Er langstamma motor som er bygd litt opp med stålplate da motoren er beregnet for kortstamma. Ja, kan legge inn bilder da jeg går ned senere så kommer bilder ikveld :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Severinson Svart 9.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 Båten* ikke motoren :P Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 9.Juni.2011 Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 Sett båten på land på bukker. Tilt motoren ned. Røsk kraftig i undervannshuset fram og tilbake. Flekser det? Råte i akterspeilet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 9.Juni.2011 Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 (redigert) Fra gammelt av er det en kjennsgjerning at disse jumper med for store motorer. (over 40 hk) Dette er hovedsakelig pga vekt. De eldste er verre enn de siste. Den gangen var det kun totaktere på markedet. En firetakt 30 hk veier nok minst like mye som en totakt 50 hk. I tillegg får du vektøkning bak der når du har bygget på akterspeilet. Det jeg gjorde med min var at jeg la batteriet under benken til forsetene. Det hjalp en del. Min båt var fra 1975 så den hadde benk som setene satt på. ikke to løse stoler foran som er på nyere modeller. (derfor jeg spurte om bilde av båten inni og årsmodell) Redigert 9.Juni.2011 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Severinson Svart 9.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 Vekt av motoren min er på 87kg (?) men la et bly framme i båten på 50kg itillegg til at jeg har kjørt med 2 stk foran altså meg og en annen nesten hver kjøretur. den har hoppet og dunket like mye som før så har ikke hjulpet med bly og 2 pers. framme i båten... Årsmodellen på båten er 1975-1978 mod. Men vil det funke og legge opp smart tabs i båten bak, sammen med bly i fronten av båten ? eller vil ikke dette ha noe særlig effekt? er ikke alltid like kjekt og kjøre utpå fjorden helt stille sjø når du vil ligge fint i plan med båten og ''cruise'' bortover så sitter den og hopper hele veien.. :( Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
EIN Svart 9.Juni.2011 Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 Du kan jo prøve med slike hydrofoilfinner en setter på påhengsmotoren. De har dem på watski. Disse skal hjelpe på å få båten raskere opp i plan. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Severinson Svart 9.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 Ja, men vil det hjelpe noe med hoppingen på båten ? evt, vil smart tabs gjøre samme nytten som hydrofilfinner ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 9.Juni.2011 Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 (redigert) du har fortsatt batteriet bak som gir enda mer vekt. det mest hensiktsmessige for deg er nok å selge motoren og kjøpe deg en totakt 40 hk. det tror jeg at jeg ville gjort. eventuelt bytte ut båten hvis ikke det er aktuelt Redigert 9.Juni.2011 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Severinson Svart 9.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 Ja, jeg begynte og tenke litt på det med og bytte båt. jeg fant da en båt som så greit ut, med innebygd motor, en Volvo penta AQ115 noen som har noe erfaringer med den type motor? lurte bare på om det var en grei motor og ha med og gjøre ? og om den er sånn sett billig i bensinbruket ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
EIN Svart 9.Juni.2011 Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 Hydrofoilfinnene er billige å prøve. koster jo bare 275 kr. Minuset er at du får større belastning på motorfestet. Men smart-tabs må du skru disse fast i skroget og de er en del dyrere. En test av hydrofoil viser at den reduserer "galloperingen" og får båten hurtigere opp i plan. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.