Jump to content

Skibsplast 14 ''hopper'' uten at det er en bølge i sikte?


Severinson

Recommended Posts

Hei. oppdaget noe dumt med båten min når jeg sjøsatte den. det var helt stille på fjorden men allikevel hoppet og dunket båten som om det skulle vært bølger?

den stopper ikke heller den gjør det helt til den nesten står i ro?

prøvde og sette et lodd framme i båten? men det funket ikke, den hoppet og dunket akkurat like mye som uten loddet.. ?

Og det var ikke akkurat så gøy og kjøre når den dunker for hver meter du kjører..

 

Det er en 'Skibsplast 14 sportsmann'

 

Noen så vett hva årsaken til dette kan være?

 

eller hva jeg kan gjøre for at den ligger fint i vannet sånn som den skal?

 

setter pris på hjelp :)

Link to post
Share on other sites

Er nok tilt av motoren som er feil ja.

 

Når jeg var ung så var det litt "kult" at jolla hoppet slik, og vi fikk det til ved å tilte ut motoren. Når vi tiltet motoren inn igjen så gikk den pent.

 

Så sant det ikke er en masse vann i mellombunn (hvis du har det), så er det nok tiltingen som er problemet.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

noen båter hopper mer enn andre.

 

og Skibsplast 14 er av de båtene. Stutt og brei, flat men litt konvekse linjer i skroget. En kamerat av meg hadde en slik , med 60hk på hekken. Han satte på en stor alu plate (ala "Doel-fin") på kavitasjonsplata, det hjalp endel for å løfte hekken. Uten plata så måtte motoren tiltes helt inn, og likevel hadd den tendenser til hopping, med plata så kunne han tilte den 1 hakk ut.

 

 

Vil tro smart tabs vil funke bra på denne.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Min ble også slik når det var vann i mellombunnen, på min var det en bunnplugg i bakenden av båten regner med at det er slik på din også, er det ikke det så bør du sette inn en bunnplugg selv.

Båten må da opp på hengeren eller litt opp av vannet for at du skal kunne tappe ut vannet.

Link to post
Share on other sites

Men ble nevnt lenger oppe i inlegget at smart tabs ville funke?

 

har hatt et annet men mindre problem med den at den ikke kommer ned i plas vist jeg har folk som sitter bak i båten.

og vil smart tabs gjøre at den planer lettere selv om jeg har folk bak i båten ?

eller vil det ikke hjelpe noe?

Link to post
Share on other sites

hoppingen og treg opp i plan er 2 sider av samme problem. Baade smart tabs og sk. doel-fin plate vil hjelpe paa det.

 

Paa kompisen min sin baat, foer han monterte plata, hvis det var folk paa akterbenken saa var baaten veeeldig treg aa faa opp i plan.

 

Hva slags motor har du paa forresten?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

hva slags årsmodell er båten?

lang eller kort stamme på motor?

 

Kan vi få noen bilder?

ett av båten oppi og ett bakfra med motor nede.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Fra gammelt av er det en kjennsgjerning at disse jumper med for store motorer. (over 40 hk)

Dette er hovedsakelig pga vekt.

De eldste er verre enn de siste.

 

Den gangen var det kun totaktere på markedet.

En firetakt 30 hk veier nok minst like mye som en totakt 50 hk.

I tillegg får du vektøkning bak der når du har bygget på akterspeilet.

 

Det jeg gjorde med min var at jeg la batteriet under benken til forsetene.

Det hjalp en del.

Min båt var fra 1975 så den hadde benk som setene satt på. ikke to løse stoler foran som er på nyere modeller.

(derfor jeg spurte om bilde av båten inni og årsmodell)

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Vekt av motoren min er på 87kg (?) men la et bly framme i båten på 50kg itillegg til at jeg har kjørt med 2 stk foran altså meg og en annen nesten hver kjøretur.

 

den har hoppet og dunket like mye som før så har ikke hjulpet med bly og 2 pers. framme i båten...

 

Årsmodellen på båten er 1975-1978 mod.

 

Men vil det funke og legge opp smart tabs i båten bak, sammen med bly i fronten av båten ?

eller vil ikke dette ha noe særlig effekt?

 

er ikke alltid like kjekt og kjøre utpå fjorden helt stille sjø når du vil ligge fint i plan med båten og ''cruise'' bortover så sitter den og hopper hele veien.. :(

Link to post
Share on other sites

du har fortsatt batteriet bak som gir enda mer vekt.

det mest hensiktsmessige for deg er nok å selge motoren og kjøpe deg en totakt 40 hk.

det tror jeg at jeg ville gjort.

 

eventuelt bytte ut båten hvis ikke det er aktuelt

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg begynte og tenke litt på det med og bytte båt.

 

jeg fant da en båt som så greit ut, med innebygd motor, en Volvo penta AQ115 noen som har noe erfaringer med den type motor?

 

lurte bare på om det var en grei motor og ha med og gjøre ?

 

og om den er sånn sett billig i bensinbruket ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...