Jump to content

Skibsplast 14 ''hopper'' uten at det er en bølge i sikte?


Severinson

Recommended Posts

Okei :)

 

Men hva ville derte anbefalt meg og gjøre?

 

Enten prøve med forskjellig utstyr til båten

 

eller selge motoren og få tak i en 2 takter

 

Eller prøvd og selge hele båten og prøve og få tak i en litt nyere og kanskje mer ''sjødyktig'' båt når det gjelder med hoppingen og det med og komme rask nok ned i plan ? :)

Link to post
Share on other sites

Det jeg ville gjort:

som foreslått over, flytt batteriet fram slik Daffy gjorde. Det utgjør trossalt 20kg som er vel verdt å få framover i båten.

Sett på en slik hydrofoil plate. koster ikke mye å forsøke.

 

Har sett disse båtene hoppe relativt friskt også med en lett totakter på hekken, så slett ikke sikkert at det vil løse problemet.

 

når det gjelder hydrofoil/doel-fin plate kontra smart tabs så er hovedforskjellen her at platene gir ekstra løft hele tida mens tabsene gir mest løft akkurat når man skal opp i plan.

Derfor, etter min mening så funker platene bra på disse skibsplastene, men ikke nødvendigvis like bra på andre skrog som ikke trenger ekstra løft i hekken når de kommer i plan.

 

En annen ting som kan forsøkes er en såkalt "transom wedge" , dvs en kile som monteres mellom akterspeil og motor , slik at motoren blir vinklet litt lenger inn mot båten

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Som nevnt tidligere så har vel disse Skibsplastene hatt det med å hoppe på flatt vann, trenger på ingen måte å være vann i dobbeltbunnen! men mulig fintuning kan hjelpe mot problemet, håper i allefall at du får sortert ut i din båt!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

tror ikke jeg har fylt kengurubensin på den nei :tongue: hehe :yesnod:

 

Har prøvd en god del med og få løst dette problemet, men har ikke fungert så langt.

 

Har prøvd og lagt bly i fronten det fungerte ikke.

 

har også prøvd og hatt en person framme på baugen i tillegg til jeg hadde blyet framme det hjalp ikke noe særligt..

 

Men er jo det med og kjøpe 'smart tabs' til den for har jo den andre problemet med og få den i plan når det sitter noen bak i båten..

 

har fått den ned i plan men da må jeg ha lagt en mann på baugen og så klatre ned i båten igjen.

og det er jo litt ''stress'' og måtte gjøre det hele tiden..

kan jo ikke evt kjøre tube\vannski og lignenes da når den ikke vil dra ned i plan med folk bak...

Link to post
Share on other sites

Ja har sitt andre skibsplaster i område her, alle de har gamle motorer.

de hopper ikke noe særlig, men vurderer og kjøpe meg en annen båt evt bestille smart tabs til båten?

 

Men angående det med kjøp av ny båt, noen som har noen anbefalinger av en båt som kan brukes til fisking, småturer, og noen turer inn i skjærgaardene?

Båt som kan ha kalesje og som går ca 25-30 knop som ikke har altfor stiv pris?

 

Setter pris på noen kjekke båter som jeg kan bruke. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Er begynt og bli litt lei av hopping med båten, og det med at den ikke planer med folk bak i båten :headbang:

 

Har da sitt for meg en båt med opp koblet stereo og kalesje muligens hardtopp. med muligheter for fiske, småturer, og turer inn til skjærgaardene.

 

Innebygd motor eller utenbords motor. er det samme men vil barre at den ikke skal være så kraftig i bensinforbruket.

 

og at den skal ha sitteplass til minimum 4 personer. :flag:

 

Om noen har noen fine båter og anbefale så hadde det vært kjekt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du kan ikke forvente all verden av en 30 hk.

Bytt til propell med mindre stigning så blir evnene til å komme i plan med flere personer bedre, men da går det saktere på full fart med færre personer.

En typisk 15-16 foter planende båt med V-bunn på 350-450 kg trenger 40-50 hk samt mer bensin.

 

Start ny tråd for tips til ny båt.

Du finner massevis her inne allerede om "ungdomsbåt" og lignende når du bruker søkefunksjonen.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde akkurat samme båten med 30 hk to takt noe som passet ypperlig til denne båten, den planet lett med flere ombord men den slo for mye i bølgene pga flat bunn.

Men som sagt tidligere sjekk om du har vann i bunnen for min tok inn vann og da ble den slik som du beskriver!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...