Jump to content

Amerikansk motor i Tønsberg


Tor Arild

Recommended Posts

Hjelpe og trøste.

 

Har en windy 24 med en seks år gammel chevy 350. Viser seg at toppakkning er vandret heden.

 

Noen som vet om noen som kan skru amcar i nærheten av Tønsberg og Nøtterøy?

Regner egentlig med at det er enklere å finne riktig kunnskap om denne motoren i amcar verksteder enn i marinaen.

 

Svært takknemlig for gode innspill!

Link to post
Share on other sites

Chevy 350 eller 5,7L som vi ofte kaller det her, tror jeg alle båtverksted har god kompetanse på. Dette er jo grunnstammen i både Mercruiser og Volvo Penta sine bensinmotorer. Jeg mener også at toppakning for bil ikke skal brukes på mariniserte motorer.

 

Jeg kan ikke skjønne annet at dette faktisk er en VP eller Mercruiser motor siden den er 6 år gammel og står i en Windy, hvis ikke motoren er byttet og Windyen er eldre da?

 

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Dette er en enkel motor å skru på, og det er rimelig rett frem og bytte toppakning på denne, men det er en del jobb, og det tar fort vekk noen timer ettersom diverse manifolder, vannpumpe, støtstenger og annet må av.

 

Vallø Motor klarer dette uten problemer, men finn fram speiderhåndboka, og vær beredt ................ til å holde lommeboka vid åpen når jobben er ferdig.

 

Det er sikkert andre som kan ta på seg dette, men kommer ikke på noen i farten som driver med slikt, bortsett fra båtverkstedene. De fleste bilverksteder vil helst ikke ta i slikt, og Phoenix er av erfaring lite samarbeidsvillige med en gang de hører ordet marine. JR marineservice kjenner jeg forøvrig ikke til, så kan ikke si stort om de, men dette er en enkel jobb som enhver mekaniker med gjennomsnittlig kunnskap burde kunne klare.

 

Dersom motoren er ferskvannskjølt kan toppakning fra bil benyttes, dersom den er saltvannskjølt bør det benyttes marinepakning med rustfrie innlegg, begge kjøpes billigst fra alle andre enn en båtmotorforhandler, jeg ville nok anbefale Sarpsborg motor hvor jeg tidligere har kjøpt flere toppakninger til samme type motor beregnet for marint bruk til gode priser.

 

 

Jeg ville nok også anbefale å bytte begge toppakningene når alt alikevel må av, samt å ta en titt over noen andre småting når man først er i gang, slik som manifolder, registerkjede, vannpumper osv.

 

Jeg bor jo forsåvidt i nærheten, så hvis du skulle trenge noe hjelp kan du alltids sende meg en IM.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...