Jump to content

hvordan starte en båtmotor med skrutrekker på starteren?


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg har lest at motorkyndig på redningsskøytene noen ganger starter båtmotorer ved å bruke en skrutrekker på starteren. Jeg antar da at de med skrutrekkeren kobler + og - sammen på starteren.

Er det så enkelt å "tvangsstarte" en dieselmotor så lenge tenninga er på? Eller kan dette gjøres uten at tenninga er på?

Er dette mulig også på elektronisk styrte motorer?

Noen fare ved å gjøre slikt?

 

Her er en link til RS Horn Flyer der de skriver kort om dette

https://www.facebook.com/?ref=logo#!/home.php?sk=group_164360323625425

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei! på innslaget på starteren har du to store tilkoblingsbolter, det som gjøres er å laske disse to med skrutrekkeren, minusen ligger til blokka, så den trenger du ikke tenke på. Viktig at skrutrekkern ikke kommer i kontakt med noe annet enn de to skruene på innslaget, kommer den i kontakt med blokka samtidig så kortsluttes batteriet!!!! Tenninga må stå på, en elektronisk motor har jeg aldri gjort dette på!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Enten "kobles" + fra batteriet sammens med styrestrømmen på releet, slik at startreleet slår inn. Eller man kan kjøre "utenom" startreleet ved å koble + inn på releet sammens med + ut(til elektromotoren) på releet for på den måten gi strøm til startmotoren.

Aldri + mot -

Link to post
Share on other sites

Skrujernmetoden funker på motorer hvor starteren ikke klarer å gå rundt pga ødelagt solenoid (liten, ofte rund dings på toppen av starteren). Dog vil du muligens herpe skrujernet ditt og hva som flyr ut i båtens strømnett mhp spikes vet jeg ikke. Det er ganske viktig å være hard og kontant når skrujernet smelles på pga strømmengden som går igjennom. bruk stort skrujern, husk det kan smelle litt og det kan også gnistre.

 

Mvh

bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Skrujernet brukes til å laske pluss på startmotoren (tykk rød kabel) med pluss på startreleet(liten tynn kabel).

Vanligvis er det ikke mer en 1 cm mellom disse terminalene slik at de enkelt kortsluttes med et skrujern eller annet ledende verktøy.

Man ødelegger ingenting med å gjøre det siden strømmen som trengs for å slå inn startreleet ikke er stor. funker på allt av startmotorer i biler også.

Fin metode for å teste en brukt startmotor som ligger på gulvet, bare å bruke startkabler rett på terminalene, og kortslutte innslaget med skrujern.

Link to post
Share on other sites

haraume: det er vel bare hvis ledningen fra tenningsbryteren og ned til starter er borte/røket/gåen? Det vanlige er vel at solenoiden (startrele) ryker pga hundrevis av oppstarter, så den må "kortsluttes" med et skrujern.. Og der går det mye strøm :-) Min gamle V8 diesel hadde startmotor på 3HK = 2100Watt, ved 12 volt gir det lette 175 Ampere. Og det river!

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Fungerer fint med skrutrekker mellom stor og liten kontakt på litt modne motorer, men en del nyere motorer har mye elektronikk som jeg ville vært forsiktig med om det ikke er nød.

 

Det er meget viktig å være obs på at startsperre for gear ikke vil fungere. Du kan risikere å starte motoren i "full forover".

 

Samme med biler, så må man sikre seg mot at en blir overkjørt i det man dytter trekkeren borti.

Link to post
Share on other sites

Min gamle V8 diesel hadde startmotor på 3HK = 2100Watt, ved 12 volt gir det lette 175 Ampere. Og det river!

mvh

Bavaria32sport

Hmm? Hva kunne det være for slags pusling? Min startmotor i båten trekker 570A :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det å kunne dette, kan faktisk være veldig nyttig sikkerhetsmessig også.

 

Jeg skulle være med å seile en seilbåt til Sverige for noen år siden. Den skulle på verftet i Stenungsund og en av feilene var at Batteripakken var kortsluttet ved at isolasjonen på plusskabelen hadde gnisset mot vibrerende motor så lenge at det til slutt kortsluttet.

Det vil igjen si at hele det elektriske annlegget var satt ut av drift.

Løsningen da, ble å ta med en StartBooster som vi koblet med + rett på stateren (etter solinoiden) og - rett på blokka. Når vi da trykket på startknappen på boosteren, fikk vi start på motoren og kunne komme oss til og fra i havner. Intet problem å kjøre en gammel motor uten strøm så lenge man har mekanisk stopp.

Srekningene ble seilet, men i havner hadde vi da motor.

 

Om vi ikke hadde hatt startBooster, kunne vi selvfølgelig brukt et resevebatteri og koblet startkabler til FØR Solinoiden på starteren og brukt en kraftig skrutrekker til å kortslutte over til startmotoren.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Nå må dere ikke blande sammen antall oppgitt Hp eller kW som sier noe om hva starteren kan gi over tid omtrent ubelastet. Starteren for min Yanmar 4JHE 44Hp er oppgitt til å yte 1,8kW i 30 sekunder. Men under tung belastning ved start og lavt turtall, faller spenningen til 8,5V og strømmen formidable 420A. Og ja, jeg har da måttet benytte skrutrekkermetoden for start en periode da jeg hadde problemer med startlåsen. Og det gnistrer godt må jeg si!

 

starter1.gifstarter2.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Samme på min B´liten. Har akkurat byttet starter, og der går det to feite ledninger inn. En svart og en rød. Isolert minus??

Å kortslutte over disse med en skrutrekker blir som å kortslutte over +/- på batteriet. Er dette å anbefale?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Bosch_Starter.jpg

 

Som du ser på bildet her, så er den lille polen i midten til innslaget, så + mot den lille i midten.

 

Dersom noen ikke har vært innpå og endret noe, er rød +

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Det er sagt i eit innslag her at det går an å kortslutta startinnslaget, for å få startaren til å gå. Eg vil fraråda eit slikt eksperiment, fordi startaren då kan begynna å gå uten at tannhjulet er i inngrep med motoren. Dette kan føre til skade på motorens startekrans, men uten belastning kan og startaren komma opp i ein slik hastighet at viklingane vert sentrifugert ut av spora i rotoren.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

hvis solonoiden eller startinnslaget er brent får du ikke start uansett. da det er dette som skyver frem det lille tannhjulet som skal drive rundt svinghjulet. når motoren starter vil "freewheel" funksjonen i det lille tannhjulet gjøre slik at det slipper taket og trekkes tilbake slik at starteren ikke henger med motoren rundt. Så der bør ikke gå så mye strøm i selve startreleet. gnister blir det uansett.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da lurer jeg på når man egentlig gjør dette? Er det feks ved lynnedslag hvor el anlegget er skadet - men det er strøm frem til starteren - men tenningsnøkkelen virker ikke?

 

Her er bilde av starteren på motorene mine

25408.jpg

Hvor skal jeg sette skrutrekkeren? Nr 12 er startreleet

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg mener at du her skal kortslutte mellom de to tilkoblingene som er merket med rødt på bildet under.

 

Andre får si meg imot om jeg har vært for kjapp i avtrekkeren her. Jeg kjenner ikke denne starteren og det er lettere å vurdere slik når man ser den fysisk foran seg, men det er i det minste min første vurdering. Som sagt.... det er mulig jeg tar feil, så la andre kommentere før du skal lage flotte sveisesår i en gammen skritrekker. (For det blir det om det er riktig)

 

starter_redigert.jpg

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at du her skal kortslutte mellom de to tilkoblingene som er merket med rødt på bildet under.

Jeg mener at poenget er å tilføre styrestrøm til innslaget, og den henter man gjerne fra + på starter eller hvorsomhelst.

På bildet ser det ut som at styrestrømmen er den koblingen rett ovenfor ettallet så kan man prøve seg frem med den ene eller den andre av de med rødt merke.

 

Ved å kortslutte de to store, vil starteren kunne svive fritt og kan skades.

Disse kontaktene skal bli koblet sammen i det øyeblikket starteren er i inngrep.

 

Har gjennom tidene gjort hundrevis av oppstart ved å tilføre styrestrøm, men kun på eldre ikkeelektroniske motorer.

Link to post
Share on other sites

 

Ved å kortslutte de to store, vil starteren kunne svive fritt og kan skades.

Disse kontaktene skal bli koblet sammen i det øyeblikket starteren er i inngrep.

 

 

Det er mulig du har rett, men jeg har alltid trodd at det var sentrifugalkraften som fikk starteren til å ta grep og at en fjær trakk den fra igjen når man slapp styrestrømmen.

Det er så lenge siden sist jeg startet en motor på den måten, at det kan hende jeg husker feil ang hvor jeg har kortsluttet.

 

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Bendixen har tre riflede spor med stor stigning. Akselen har tilsvarende utvekster som passer inn i sporene i bendixen. Når så akselen begynner å rotere, skyves/tvinges bendixen framover og i inngrep med tannkransen.

Det er hva jeg husker fra den tiden man overhalte startere og kunne kjøpe reservedeler.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

På den avbildede starteren med en stor og en liten rød og en stor svart tilkobling må ikke den svarte legges mot noen av de røde, på denne kan man kun laske sammen de to røde, gir samme funksjon som å vri på nøkkelen. På "gammeldagse" startere har man kun plusstilkobling, her ligger minusen i blokka, ger har man fortsatt 3 tilkoblinger en stor med plusskabel fra batteriet, en liten med pluss fra tenningslås og en stor med pluss videre inn til viklingene i starteren. her kan man koble sammen pluss fra batteri og pluss fra tenningslås, da skal innslaget/releet trekke og starteren skal svive på normal måte, man kan også laske sammen de to store, da setter man spenning rett inn og forbikobler relefunksjonen i innslaget og starteren drar (som oftest) i gang maskinen!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

ved 12 volt gir det lette 175 Ampere.

 

I det du vrir om nøkkelen, og i det tidspunktet starteren skal rotere, så kan det være at starteren bruker godt over 500 eller kanskje mer ampere. Det er bare over ett tidspunkt på noen millisekunder.

 

 

Men til saken så kan dette gjøres på de fleste motorer uten startsperre og slikt. Mindre elektronikk, jo enklere.

 

Tenningsbryteren(der hvor man tar nøkkelen inn i er på andre siden) til en yanmar fra 70-tallet. Kan både bruke skrutrekkeren oppe i dashbordet, eller nede i motorrommet

 

01062011687.jpg

 

Nedenfor er det bilde av starteren.

 

30052011657.jpg

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...