Jump to content

hvordan starte en båtmotor med skrutrekker på starteren?


Bitteliten

Recommended Posts

Er dette mulig også på elektronisk styrte motorer?

 

Både ja og nei. Du vil få starteren til å tørne rundt, men det kan være at injeksjons dysene på en bensinmotor ikke vil åpne siden ECU enheten ikke har fått klarsignal om at riktig nøkkel står i. Hva som skjer med commonrail dieselmotorer vet jeg ikke. Om det er elektroniske styrte dyser der også, så vil jeg tro at de ikke vil åpne seg, siden motorens ECU ikke vil få noe strøm.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Det er mulig du har rett, men jeg har alltid trodd at det var sentrifugalkraften som fikk starteren til å ta grep og at en fjær trakk den fra igjen når man slapp styrestrømmen.

RSL

Legger ved et bilde av en starter hvor man kan se armen fra solenoiden som skyver fram drevet i starteren.

 

starter_2.jpg

Link to post
Share on other sites

Eg vil fraråda eit slikt eksperiment, fordi startaren då kan begynna å gå uten at tannhjulet er i inngrep med motoren. Dette kan føre til skade på motorens startekrans, men uten belastning kan og startaren komma opp i ein slik hastighet at viklingane vert sentrifugert ut av spora i rotoren.

Dette er feil for startmotor hvor viklingene er i orden.

Startmotor er en seriemotor, d.v.s. at anker og feltviklinger er koblet i serie. Feltstrømmen er det som begrenser max turtall på motoren.

Utrusing og "sprengning" av anker vil bare skje dersom feltstrømmen faller bort. Det vil i så fall si at feltviklingene er kortsluttet og at ingen strøm går gjennom feltviklingene.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

RSL : Det er så lenge siden sist jeg startet en motor på den måten, at det kan hende jeg husker feil ang hvor jeg har kortsluttet.
Ikke så sikkert at du husker feil. Det kan være en såkalt skrustarter du var borti. Disse fungerte slik du beskriver, og da kunne man også kortslutte på den måten du nevner. Releet sin oppgave på slike var kun og koble stømmen til starter og de hadde ikke innslagrele.

Er sikkert ikke mange igjen av disse, men vi hadde nylig en her på baatplassen med en perkins som hadde skrustarter.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Her vises det i praksis helt i starten:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Hei

\Er gammel tråd dette, men håper noen har peiling så kan svare 100%. Er litt vanskelig å vite om det er relet/solenoiden. 

jeg testet dette på min egen motor- den ble nylig forsøkt stjælt, motoren starta greit da jeg fant båten igjen ved hjelp av startbooster da batteriet var flatt. 

boosteren stod på hele tiden da jeg hadde en kjøretur på sjøen.,,, alt fungerte greit . etter jeg nå har ladet batteriet var det umulig å motoren til å kinne. den kinna derimot slik som er beskrevet her på denne tråden. siden starten ikke vil vri om er det da solenoiden som ikke virker pga boosteren stod på i noen minutter ? Kan det være andre vitale ledningsnett som er brent ? 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...