Jump to content

Kjøpsråd radar, har raymarine C80 plotter. Hva trenger jeg?


Captain Chaos

Recommended Posts

Hei!

 

Har nok funnet nybåten og en handel er nært forestående. Denne båten har en Raymarine C80 GPS med ekkolodd og jeg la merke til at den også viser endel motordata. Slik jeg har forstått kan denne også utstyres/kobles til radar.

 

Så kommer det store spørsmålet: Trenger jeg bare en kuppel på targabøyelen? Eller er det noe mer man må ha i tillegg? Hva bør jeg kjøpe og hvor? (Oslo/Akershus)

 

Eller skal jeg bare røske ut plotteren som er installert og kjøpe noe komplette greier? Budsjettet er litt begrenset da nybruktbåten blir litt dyrere en først budsjettert, så jeg håper denne C80 kan brukes...

 

/Chaos

Redigert av Captain Chaos (see edit history)

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Jeg ville droppet å kjøpe radarantenne, hadde heller satset på en god AIS mottaker. Land ser man jo på kartet, mens det jeg mener å ha bruk for radar til, er å oppdage store båter dersom at det er tåke. Og da er AIS et godt og rimeligere alternativ.

Link to post
Share on other sites

Du kan kanskje bruke denne hvis du får en god pris?

Bortsett fra at du får en kliss ny for nesten samme pris http://www.seatronic.no/radar-radar-antenner-c-18_31/raymarine-radarantenne-p-2087 så er det en helt grei radar

 

 

Jeg ville droppet å kjøpe radarantenne, hadde heller satset på en god AIS mottaker. Land ser man jo på kartet, mens det jeg mener å ha bruk for radar til, er å oppdage store båter dersom at det er tåke. Og da er AIS et godt og rimeligere alternativ.

Veldig uenig, hvordan tar man peilinger på land og måler avstand med en AIS ? Hvordan peiler man for å se om man er på kollisjonskurs mot en båt uten AIS ?

Og hvordan finner man staker i mørket uten AIS siden man ikke kan stole på kartet i denne C80en når det gjelder staker og slikt på veldig mang steder.

Hvordan holder man forresten øye med bygevær ved hjelp av en AIS

Link to post
Share on other sites

Så jeg trenger ikke andre dippedutter en selve radarantennen som Enzo linket til + kabel?

 

Ser de har en 4KW sak også. Hva er KORT fortalt forskjellen på 4KW og 2 KW? Jeg skjønner jo det har noe med styrke og trolig rekkevidde å gjøre men bortsett fra det?

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Jeg ville droppet å kjøpe radarantenne, hadde heller satset på en god AIS mottaker.

Det er etter min mening et svært ukyndig råd. Radar og AIS utfyller hverandre - de erstatter ikke hverandre

 

forskjellen mellom 2kw og 4 kw er rekkevidden - men den bruker du sjelden - samt evnen til å skille to nærliggende objekter.

2kw har strålebredde 5,2garder. 4kw har strålebredde 3,9 grader. I praksis vet jeg ikke om forskjellen er så stor - og kanskje ikke så viktig heller. I praksis vil da to staker som ligger tett på avstand se ut som ett stort ekko i stedet for to små ekko.

Det stemmer at du trenger radarnatenne+kabel+noen skruer å sette den fast med på taket i rett vinkel

 

Min erfaring er at med kyndig bruk får man ut mye info fra radaren - men det krever litt justering av gain og sea. Jeg har dårlige erfaringer med å kjøre radaren på auto

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja visst kan du bruke C80 plotteren, god plotter og godt ekkolodd.Bruktantennen det linkes til tror jeg derimot ikke du kan bruke,denne tror jeg er til en LR80C og er ikke kompatibel med C serien.Antennen til C og E serien har et lokk på toppen av radomen mens på den for gamle antennen løfter du av hele domen.

For å få radar til Raymarine plotter trenger du kun antenne og antennekabel,det er ingen mellomliggende dingser.

Link to post
Share on other sites

Bruktantennen det linkes til tror jeg derimot ikke du kan bruke,denne tror jeg er til en LR80C og er ikke kompatibel med C serien.

Den har jobbet sammen med LR 80C, men fungerte fint på E 120 også da jeg testet før jeg byttet antennen.

 

Prisen kan ikke sammenlignes med 2 KW, men bør nok kanskje likevel kunne diskuteres ser jeg.

Link to post
Share on other sites

Til deg "Bitteliten".

Dersom jeg ikke har råd til å kjøpe alt jeg har lyst på så ville jeg valgt AIS før jeg kjøpte radar. Da dette er en mye billigere løsning. Men dette klarte du ikke å forstå. Jeg opplevde å bli overrasket av tykk tåke i nærheten av Honningsvåg da jeg hentet den forrige båten. Radaren var kaputt, og min store skrekk var å kollidere med en stor båt. Vi hadde en gammel kartplotter, så vi fant veien inn til Honningsvåg, gikk selvsakt med veldig redusert fart. Sto i 3 timer å stirret inn i tåkehavet for å se om det kom båt. Og det kom en på ca 200 fot. Vi såg han i tide. Hadde jeg hatt radaren i orden ville vi sett den. Men i dette tilfellet ville vi også sett den med en AIS.

Så der har du mitt resonemet.

Jeg har forøvrig både AIS mottaker og Radar.

Men jeg synes du skal være litt forsiktig med bombastiske påstander ang. hvem som er ukyndig eller ikke.

Dessuten så kan behovene variere etter hvor man ferdes.

Link to post
Share on other sites

må si meg enig med Bitteliten her altså. Livsfarlig å i det hele tatt tenke på å navigere i nedsatt sikt med kun AIS mottaker. Det er da ikke mindre farlig å bli nedrent av en båt på 50 fot enn en på 500? Klart det er bedre enn ingenting hvis du først ligger der i tåka

Link to post
Share on other sites

Til deg "Bitteliten".

Dersom jeg ikke har råd til å kjøpe alt jeg har lyst på så ville jeg valgt AIS før jeg kjøpte radar. Da dette er en mye billigere løsning.

 

Jeg tar ikke stiiling til din kompetanse. Men jeg mener at det du skriver er direkte farlig.

En AIS er ikke en radar. Kjøp heller en billig brukt radar enn ny ais. radar er et navigasjonshjelpemiddel. En ais viser i beste fall hvor alle skip over 300 brt befinner seg rundt deg. Den sier ingenting om hvor land er eller andre båter utdn ais. Jeg erfarer at mange fiskebåter ikke har ais på. En ais forutetter også at avsender har alt i orden for at du skal se den. Det har du ikke kontroll over. Det har du med egen radar.

 

Med papirkart, kompass og radar klarer du deg veldig godt i dårlig sikt

 

Du er nok ikke eneste som har erfaring med navigering i dårlig sikt og røffe forhold :thumbsup:

Jeg prioriterer navigasjonsutsyr slik

Kompass

Papirkart

Radar

Kartplotter

Ais

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er enig i at ingenting kan måle seg med radaren. Men om man ikke har råd til å kjøpe radar, så vil AIS være bedre enn ingenting. Og det er en billig løsning, som selvsakt ikke erstatter radaren. Det var det jeg mente, ikke at raderen er overflødig.

Link to post
Share on other sites

Ble jeg lurt og bedratt?

Det er ikke sikkert fordi det er forskjellige software versjoner ute og går, men dette kan jeg for lite om til å si noe sikkert.

 

Det eneste som er sikkert er at min gamle 4 KW fungerte på min nye E 120 for det prøvde jeg da jeg satte inn plotteren før jeg byttet radarantennen.

 

Ved å sammenligne serienumre skulle det være mulig å få klarhet i dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår både argumentene til Bitteliten og Borghans. Jeg burde selvsagt sagt litt mer om bruksområde. Nå er det seg slik at jeg har større behov for å se fritidsbåter, staker, osv for navigering i mørket og dårlig sikt, en Color og Stena Line i tåka. Jeg beveger meg mere i småbatleder enn på havet, og med radar får jeg begge deler.

 

For meg blir radar et suplement til GPS og det jeg ikke kan se med egne øyne. Etter mitt syn er min prioriteringsliste litt annerledes en Bitteliten sin. Da jeg setter GPS/Kartplotter høyere en radar. Jeg har vel egentlig Kartplotteren på topp, men planlegger ALTID turer ut fra papirkart og de ligger på kartbordet i båten.

 

Veldig bra at jeg ikke trenger noen mellomliggende dippedutter, så da er det bare å passe på at radaren er kompatibel. Har også lest masse i tråden om radarbilder og den er bare super.

 

BTW: Har så fryktelig lyst på en åpen radar da det er så dritfett med den åpne propellen. Ser så higtech og :cool: ut. Men det koster for mye og de er vist litt for store :) Muhahahaha

 

Ehhhmmmmmm..... Fikk lyst på AIS også :blush: Banken kommer til å bli glad...

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Den dingsen der hadde vært tøff den, men den tar knekken på mange båtpenger som jeg kan kjøpe AIS og andre festlige dippedutter. Det er vel på grensen til harry og lett unødvendig på en 34 foter til fritidsbruk. Men en 2 eller 4kw's lukket løsning blir det!

tinfoilhatsmile.gif

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Etter mitt syn er min prioriteringsliste litt annerledes en Bitteliten sin. Da jeg setter GPS/Kartplotter høyere en radar. Jeg har vel egentlig Kartplotteren på topp, men planlegger ALTID turer ut fra papirkart og de ligger på kartbordet i båten.

Forstår det. Min erfaring er at plotteren - både GPS og kart - kan være feil. Og da hjelper det ikke å navigere etter den. En radar gir deg et ekko av virkelighete Smiley:

 

Dessuten synes jeg mine 12" plottere er for små til skikkelig høyfartsnavigasjon. Men en 20" skjerm begynner å bli bra. Sammen med FLIR kamera og en skikkelig god 48 rpm radar. Det står på ønskelisten min - men da må det bli ny båt først.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...