Jump to content

Kjøpsråd radar, har raymarine C80 plotter. Hva trenger jeg?


Captain Chaos

Recommended Posts

Er du helt sikker på at man ikke kan bruke en HD Digital antenne på en E120 Classic? På Raymarines produktside for RD424HD HD Digital Radome Scanner står følgende:

Compatible with C-Series Widescreen, E-Series Classic, E-Series Widescreen and G-Series Multifunction Displays

Digital og HD Digital domene kommuniserer over SeaTalk HS (ethernet).

Link to post
Share on other sites

Det har du grunn til :wink:

http://www.raymarine.com/ProductDetail.aspx?SITE=1&SECTION=2&PAGE=1819&PRODUCT=4161

 

Men 48 rpm er ikke tilgjengelig for classic. 48 rpm er en av de egenskapene jeg savner mest på min radar.

 

 

The RA1048SHD open array comes with a 4kW Super HD Digital antenna pedestal, a 48” open array antenna, the VCM100 voltage converter, 15-meter digital interconnect cable, mounting hardware, template and instructions.  SeaTalkhs network compatible for Raymarine navigation systems including:

 

G-Series (GPM400)

E-Series Widescreen (E90W, E120W, E140W)

C-Series Widescreen (C90W, C120W, C1440W)

E-Series Classic (E80, E120).

Not compatible with C-Series Classic (C70, C80, C120.)

Bird Mode and 48RPM High Speed Mode features only available with E-Series Widescreen and G-Series systems.

Link to post
Share on other sites

Hvor mye har egentlig kW å si på disse radarene? Ser at den på 2 kW skal ha en teoretisk rekkevidde på 24 nm mot 48 nm på 4kW modellen. Problemet for de fleste vil vel bli line-of-sight? Hvis jeg regner riktig, så vil man ved å ha radaren 5 meter over vannet kunne få inn et mål som stikker 50 meter over vannet på ca 20.5 nm. Er ikke målet noe høyere enn 5 meter over vannet, så er jo line-of-sight raskt nede på underkant 10 nm. Da hjelper det vel lite å ha en range på 48 nm?

Link to post
Share on other sites

Legger inn et bilde fra en annen tråd som viser et radarbilde fra ca 3 nm sør for Tvistein fyr. Jeg kan ikke forstå hva annet enn kyststripen som vises hele rekkevidden på 72 nm.

 

Radarantennen er på 4 Kw, 72 nm og 130 cm.

 

Prøvde på samme sted ett å etterpå under mer urolige forhold, men bildet ble det samme.

 

Jeg er blitt fortalt av mange at dette er umulig, men hva er det da jeg ser?

 

Radarstrålene følger til en viss grad jordkrummingen, men har ikke fått noe konkret om hvor mye.

 

I dette tilfellet vil nok effekten bety en del, men hvor nyttig det er, det er en annen ting.

 

Viktigere er liten strålebredde som gir tydligere landkonturer og sund og viker synes tidligere og tydligere.

 

 

dscn0901.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...