jensemann2 Startet 16.November.2004 Del på Facebook Startet 16.November.2004 Jeg la også merke til at KUBOTA BD-722 røk hvitt under gange.. Noen som vet hva det tyder på? Har fått antydet feiljusterte dyser, men hva med dårlig toppakning??? Jens Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 16.November.2004 Del på Facebook Svart 16.November.2004 Hei, Du kan lese hvordan det gikk når jeg hadde samme problemet for en stund siden. Tror vi var innom alle tenkelige muligheter da....... https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=4028 Lykke til! Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Walter_S Svart 16.November.2004 Del på Facebook Svart 16.November.2004 Jeg la også merke til at KUBOTA BD-722 røk hvitt under gange..Noen som vet hva det tyder på? Har fått antydet feiljusterte dyser, men hva med dårlig toppakning???Hei jensjohnson!Uten å være noen ekspert på området, så kan jeg vær enig i at en dårlig dyse kan gi hvit røyk i eksosen. Dette har jeg selv opplevd på min motor. Den røyk hvit under gange på tomgang og på lav belastning. Dette tydet på dårlig forstøvet diesel. Etter at jeg overhalte dysen - den var nesten gåen! - så ble hvit-røyk problemet borte. Skrev om dette i tråden: Sabb 10hk - Innsprøytningsdysen dårlig Det er noen som hevder at vann i dieselen også kan gi hvit røyk. Jeg hadde, i tillegg, enda et problem som, samtidig med hvit-røyken, ga sort røyk under stor belastning. Dette tydet på "for lite luft i forhold til diesel" - problemet viste seg å være for stor ventilklaring på innsugsventilen. Tråden: Ventilløftestenger Sabb G-mod. 10hk Nå, etter at begge disse problemene ble fjernet, funker motoren som den skal! :o) Litt synsing fra min side: Jeg synes det er litt merkelig at en forholdsvis ny motor - for, i annonsen på finn.no står det jo >> Ny motor 2001 << - skulle ha dårlig justert dyse eller gåen toppakning? Det lille jeg vet om toppakning, er vel at første tegn vil være grå, skummende olje i motoren. Dette er vel sikreste tegn på at pakningen rundt kjølevannskanalene lekker? Andre ting å være oppmerksom på: Se etter om kjølevannsutkast har med seg olje- / dieselrester. Dette er lett synlig som "regnbuens-farger" på vannoverflaten. Også motortemperatur under belastning kan gi et hint om eventuelle problemer med kjøling. Ville også ta en titt på dieseltankens utforming (kan regnvann lekke ned i tanken?) og resten av dieselsystemet - fra tanken frem til dieselfilteret (vannutskiller, etc) i hvilken stand dette er. Er slangen og alle koblinger tørr og fine, uten tegn til lekkasje og sprekker, spesiellt i skarpe bend, osv. Ikke ta det som jeg fører opp her som "opplest og vedtatt" - er langt i fra noen motor-ekspert, men liker å befatte meg med slike utfordringer. Har nå funnet ut at det er en del forskjellige momenter som kan gi problemer, og at samspillet mellom en del parametre gjør om en motor er i god stand eller ikke. Uansett, lykke til - Oksø 32 er en bra båt. Hadde selv en slik en på slutten av 70-tallet. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Seiler Svart 16.November.2004 Del på Facebook Svart 16.November.2004 Sitat fra Walter_S Andre ting å være oppmerksom på: Se etter om kjølevannsutkast har med seg olje- / dieselrester. Dette er lett synlig som "regnbuens-farger" på vannoverflaten. Hva betyr dette? Er det feil på dyser eller feil justerte ventiler? Kanskje noe helt annet? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.November.2004 Del på Facebook Svart 17.November.2004 Man trenger ikke nødvendigvis få vann i motoroljen ved defekt toppakning, hvis lekkasjen er mellom en kjølekanal og sylinderen så får man vann inn i sylinderen og hvit eksos i stedet. Men hvis motoren er ferskvannskjølt så vil det da forsvinne kjølevann, samt at det vil lukte frostvæske av eksosen. Hvis motoren er saltvannskjølt så er det litt verre å finne ut av, da vannreservoaret er betydelig større . Hvit eksos kan også skyldes for dårlig kjøling av eksosen, dvs at en innsnevring el.lign gjør at du får for lite sjøvann fram til eksosslangen. Kan for eksempel skyldes tett varmeveksler. Det lille som kommer da vil da bli så oppvarmet at det fordamper, og kommer ut som hvit vanndamp. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jada Svart 17.November.2004 Del på Facebook Svart 17.November.2004 Kan for eksempel skyldes tett varmeveksler. Det lille som kommer da vil da bli så oppvarmet at det fordamper, og kommer ut som hvit vanndamp.Og da kan det vel også være en impeller som ikke har vært skiftet på en stund, slik at den er såpass slitt/ødelagt at den ikke klarer å pumpe særlig mye vann inn. Jeg opplevde selv for mange år siden å få masse hvit eksos. Liknet på vanndamp. Da jeg sjekket impelleren, var det helt klart at den skulle ha vært skiftet for lenge siden. Med ny impeller var eksosen igjen normal. Får kanskje legge til at det ikke var min båt Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 17.November.2004 Del på Facebook Svart 17.November.2004 Det kan ofte være vanskelig å se forskjell på forskjellige typer røyk men i utgangspunktet er det slik: Hvit: Vanndamp evt. uforbrent diesel Blå: Oljerøyk Sort: Sot=for mye diesel i forhold til luft Om den hvite røyken forsvinner i løpet av få sekund er det nok vanndamp og om den ligger lenge i luften kan det være diesel eller evt smøreolje. Smøreoljerøyk er oftest blå men kan være ganske så hvit også. På mange båter er hvit røyk et tegn på at impelleren er slitt (pumper for lite) og må skiftes, på andre båter er det helt normalt (f.eks redningsskøyta "Bergen Kreds" ryker KRAFTIG hvitt i marsjfart). Hør med forrige eier om dette har oppstått nylig eller om det alltid har vært slik. Det trenger jo ikke være noe feil i det hele tatt........ Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Fairytale Svart 21.Juni.2005 Del på Facebook Svart 21.Juni.2005 Kopi fra VP Drevia i Lysekil Vit rök tyder oftast på att vatten kondenserar. Om du har otur så läcker t.ex. avgaslimpan eller kröken. Sjövattnet får då kontakt med avgaserna före de blandas i slangen, och de heta avgaserna kondenserar vattnet, och vattenånga bildas. Det är detta som du ser som vit rök. Om mina teorier stämmer eller ej får du ta reda på genom att provtrycka limpa och krök MVH Raja Sitér dette innlegget Link to post
whatever Svart 21.Juni.2005 Del på Facebook Svart 21.Juni.2005 det er ikke rett og slett for lite kjøling? Jeg hadde det hvit røyk da det var for lite kjøling Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 21.Juni.2005 Del på Facebook Svart 21.Juni.2005 Det kan ofte være vanskelig å se forskjell på forskjellige typer røyk men i utgangspunktet er det slik: [*]Hvit: Vanndamp evt. uforbrent diesel [*]Blå: Oljerøyk [*]Sort: Sot=for mye diesel i forhold til luft Og hva gjør man ved punkt 2 og 3. Har blåsvart røyk under kjøring og kalesjen og hekken blir skikkelig møkkete. Gode råd mottas med STOR TAKK. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Walter_S Svart 21.Juni.2005 Del på Facebook Svart 21.Juni.2005 ...Og hva gjør man ved punkt 2 og 3. Har blåsvart røyk under kjøring og kalesjen og hekken blir skikkelig møkkete. Gode råd mottas med STOR TAKK.Sjekke evt. for tett luftfilter eller ventilklaring på innsugsventilen. Hvis den åpner "for lite" så blir det mangel på luft i forhold til dieselmengden og svart røyk som følge. Men det skulle du egentlig merke ved at motoren ikke "drar" skikkelig i det øvre turtallet (under belastning)...... Røyken blit svartere de mere motoren prøver å yte. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
alnorbåt Svart 21.Juni.2005 Del på Facebook Svart 21.Juni.2005 kan kanskje prøve tenningen du og,se mitt innlegg Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 21.Juni.2005 Del på Facebook Svart 21.Juni.2005 (redigert) Motoren min går helt perfekt. Lett å starte og drar villig vekk ved alle turtall. Det er bare rykinga som plager meg. Det er en VP TAMD 30. Må legge til at du ikke ser noe særlig røyk under kjøring men på tomgang ser du den mørke røyken. Redigert 21.Juni.2005 av Kotnes (see edit history) Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.