Jump to content

Hvit eksos


jensemann2

Recommended Posts

Jeg la også merke til at KUBOTA BD-722 røk hvitt under gange..Noen som vet hva det tyder på? Har fått antydet feiljusterte dyser, men hva med dårlig toppakning???

Hei jensjohnson!

Uten å være noen ekspert på området, så kan jeg vær enig i at en dårlig dyse kan gi hvit røyk i eksosen. Dette har jeg selv opplevd på min motor. Den røyk hvit under gange på tomgang og på lav belastning. Dette tydet på dårlig forstøvet diesel. Etter at jeg overhalte dysen - den var nesten gåen! - så ble hvit-røyk problemet borte. Skrev om dette i tråden: Sabb 10hk - Innsprøytningsdysen dårlig

 

Det er noen som hevder at vann i dieselen også kan gi hvit røyk.

 

Jeg hadde, i tillegg, enda et problem som, samtidig med hvit-røyken, ga sort røyk under stor belastning. Dette tydet på "for lite luft i forhold til diesel" - problemet viste seg å være for stor ventilklaring på innsugsventilen. Tråden: Ventilløftestenger Sabb G-mod. 10hk

 

Nå, etter at begge disse problemene ble fjernet, funker motoren som den skal!  :o)

 

Litt synsing fra min side:

Jeg synes det er litt merkelig at en forholdsvis ny motor - for, i annonsen på finn.no står det jo >> Ny motor 2001 << - skulle ha dårlig justert dyse eller gåen toppakning? Det lille jeg vet om toppakning, er vel at første tegn vil være grå, skummende olje i motoren. Dette er vel sikreste tegn på at pakningen rundt kjølevannskanalene lekker?

 

Andre ting å være oppmerksom på: Se etter om kjølevannsutkast har med seg olje- / dieselrester. Dette er lett synlig som "regnbuens-farger" på vannoverflaten. Også motortemperatur under belastning kan gi et hint om eventuelle problemer med kjøling. Ville også ta en titt på dieseltankens utforming (kan regnvann lekke ned i tanken?) og resten av dieselsystemet - fra tanken frem til dieselfilteret (vannutskiller, etc) i hvilken stand dette er. Er slangen og alle koblinger tørr og fine, uten tegn til lekkasje og sprekker, spesiellt i skarpe bend, osv.

 

Ikke ta det som jeg fører opp her som "opplest og vedtatt" - er langt i fra noen motor-ekspert, men liker å befatte meg med slike utfordringer. Har nå funnet ut at det er en del forskjellige momenter som kan gi problemer, og at samspillet mellom en del parametre gjør om en motor er i god stand eller ikke.

 

 

Uansett, lykke til - Oksø 32 er en bra båt. Hadde selv en slik en på slutten av 70-tallet.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Man trenger ikke nødvendigvis få vann i motoroljen ved defekt toppakning, hvis lekkasjen er mellom en kjølekanal og sylinderen så får man vann inn i sylinderen og hvit eksos i stedet. Men hvis motoren er ferskvannskjølt så vil det da forsvinne kjølevann, samt at det vil lukte frostvæske av eksosen. Hvis motoren er saltvannskjølt så er det litt verre å finne ut av, da vannreservoaret er betydelig større :lol:. Hvit eksos kan også skyldes for dårlig kjøling av eksosen, dvs at en innsnevring el.lign gjør at du får for lite sjøvann fram til eksosslangen. Kan for eksempel skyldes tett varmeveksler. Det lille som kommer da vil da bli så oppvarmet at det fordamper, og kommer ut som hvit vanndamp.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kan for eksempel skyldes tett varmeveksler. Det lille som kommer da vil da bli så oppvarmet at det fordamper, og kommer ut som hvit vanndamp.

Og da kan det vel også være en impeller som ikke har vært skiftet på en stund, slik at den er såpass slitt/ødelagt at den ikke klarer å pumpe særlig mye vann inn. Jeg opplevde selv for mange år siden å få masse hvit eksos. Liknet på vanndamp. Da jeg sjekket impelleren, var det helt klart at den skulle ha vært skiftet for lenge siden. Med ny impeller var eksosen igjen normal.  Får kanskje legge til at det ikke var min båt :cool:
Link to post
Share on other sites

Det kan ofte være vanskelig å se forskjell på forskjellige typer røyk men i utgangspunktet er det slik:

  • Hvit: Vanndamp evt. uforbrent diesel
  • Blå: Oljerøyk
  • Sort: Sot=for mye diesel i forhold til luft
Om den hvite røyken forsvinner i løpet av få sekund er det nok vanndamp og om den ligger lenge i luften kan det være diesel eller evt smøreolje. Smøreoljerøyk er oftest blå men kan være ganske så hvit også.

 

På mange båter er hvit røyk et tegn på at impelleren er slitt (pumper for lite) og må skiftes, på andre båter er det helt normalt (f.eks redningsskøyta "Bergen Kreds" ryker KRAFTIG hvitt i marsjfart).

 

Hør med forrige eier om dette har oppstått nylig eller om det alltid har vært slik. Det trenger jo ikke være noe feil i det hele tatt........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Kopi fra VP Drevia i Lysekil

 

Vit rök tyder oftast på att vatten kondenserar. Om du har otur så läcker t.ex. avgaslimpan eller kröken. Sjövattnet får då kontakt med avgaserna före de blandas i slangen, och de heta avgaserna kondenserar vattnet, och vattenånga bildas. Det är detta som du ser som vit rök. Om mina teorier stämmer eller ej får du ta reda på genom att provtrycka limpa och krök

 

 

MVH

Raja

Link to post
Share on other sites

Det kan ofte være vanskelig å se forskjell på forskjellige typer røyk men i utgangspunktet er det slik:

[*]Hvit: Vanndamp evt. uforbrent diesel

[*]Blå: Oljerøyk

[*]Sort: Sot=for mye diesel i forhold til luft

 

Og hva gjør man ved punkt 2 og 3. Har blåsvart røyk under kjøring og kalesjen og hekken blir skikkelig møkkete. Gode råd mottas med STOR TAKK.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

...Og hva gjør man ved punkt 2 og 3. Har blåsvart røyk under kjøring og kalesjen og hekken blir skikkelig møkkete. Gode råd mottas med STOR TAKK.

Sjekke evt. for tett luftfilter eller ventilklaring på innsugsventilen. Hvis den åpner "for lite" så blir det mangel på luft i forhold til dieselmengden og svart røyk som følge. Men det skulle du egentlig merke ved at motoren ikke "drar" skikkelig i det øvre turtallet (under belastning)......

 

Røyken blit svartere de mere motoren prøver å yte.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Motoren min går helt perfekt. Lett å starte og drar villig vekk ved alle turtall. Det er bare rykinga som plager meg. Det er en VP TAMD 30. Må legge til at du ikke ser noe særlig røyk under kjøring men på tomgang ser du den mørke røyken.

Redigert av Kotnes (see edit history)

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...