Julie III Startet 8.Juni.2011 Del på Facebook Startet 8.Juni.2011 Skulle ned i motorrommet i dag, og kjørte opp luka som normalt. Da jeg var ferdig, gikk den ikke ned igjen. Har prøvd å legge på press samtidig som å kjøre ned men hjelper ikke. Den går heller ikke opp. Dette er et Bennet system og er samme motor for trimflaps også så nå virker ikke de heller! Står nå med luka oppe og ubrukelig båt. HJELP! :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 8.Juni.2011 Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 (redigert) er det aktuator eller hydraulikk? gjetter på hydraulikk i og med den styrer flaps også, sjekket at motoren får spenning? Redigert 8.Juni.2011 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 8.Juni.2011 Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 hmm kanskje for lite strøm? prøv å kjøre luka med motoren på høy tomgang for optimal lading. Kan du ha kommet borti noen ledninger mens du har holdt på i motorrommet? Samtidig bør du kanskje sikre luka med en 2X4 mens du holder på i tilfelle den faller ned. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 8.Juni.2011 Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 funker pumpa - men den pumper ikke olje? da kan det være en ventil som har hengt seg. funker ikke pumpa - sjekk sikring eller ledninger eller kanskje pumpa er gått? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Julie III Svart 8.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 Takk for svar! Jeg ligger med landstrøm og toppladet batterier. Pumpa går og nok olje. Er hydraulikk som dere skjønner. Har prøvd å dunke litt på magnetventilene, men burde jeg skru dem ut? Har dette noe for seg? Er vel bare en magnet og fjær inni der? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Julie III Svart 8.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 Er forøvrig 2 stk på selve pumpa og 2 stk på den som fordeler ut til flaps og motorrom. Risikerer jeg luft i systemet ved å skru dem ut? Og skal de være tørre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 8.Juni.2011 Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 vil bare gjenta og minne deg på å sikre luka når du holder på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Julie III Svart 8.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 Takk for omsorgen Eureka. Luka er sikret:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 8.Juni.2011 Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 -du sjønner, jeg fikk flate batterier under vinteropplag og måtte løfte opp luka for hånd. Vil ikke ha den i hodet eller over fingra.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Julie III Svart 8.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 Nei det kan ikke være godt, for den er tung... Rød ledning fra den ene magnetventilen er løs. Når dette skjedde vet jeg ikke. Hvor skal denne? Er et hull på toppen av pumpa, men hjelper ikke å pytten den inn der... Styrbord flaps virker ikke, men det gjør babord, så da fungerer vel pumpa som den skal vil jeg tro? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Julie III Svart 8.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 Skrudde ut den ventilen på pumpa med grønn ledning. Der satt det en magnet samt en fjær og noen pakninger. Skrudde så ut den med rød ledning, og der var det verken magnet eller fjær. Får ikke sett oppi hullet, men kjenner med fingeren at det er noe som sitter fast der og antar det er magneten. Ble litt redd for at det står trykk der så gjorde ikke seriøse forsøk på å få det ut... Er disse ventilene like, og er det bare å ta det ut? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Julie III Svart 8.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 Prøvde å ta ut alle magnetventilene og kan bekrefte at det sto trykk i den ene kretsen...alle ventilene gikk fritt og har smurt alle kontakter. Noen som vet hvordan man sjekker om ventilene fungerer eller om man kan koble de to kretsene omvendt for å sjekke om det virker? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Engelbert Svart 8.Juni.2011 Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 (redigert) Når du har et system som tar både luke og flaps vil dt ikke være innmat i den ene ventilen på pumpen. Når du kjører flapsen inn, reguleres det av ventilen med innmat på pumpen. Når du kjører flapsen ut, virker den ene av ventilene som ligger utenfor pumpen. Du kan lett se dette ved å følge hydralikkledningene fra ventilen. Den andre ventilen styrer luka. (den trenger ikke pumpa i gang for å gå tilbake - det holder å åpne ventilen å la vekten på luken trykke sylinderen inn igjen) Ventilene kan sjekkes med innmat ved å sette huset på ventilen til jord og pluss til ledningen (demontert ventil). Skjer det ingenting kan det tyde på at spolen i ventilen er defekt. Har du hatt mye oljelekkasje? Redigert 8.Juni.2011 av Engelbert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 8.Juni.2011 Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 Om du kobler av slangen til lukekøfteren må du jo kunne få den ned. Om ikke er det noe feil med sylinderen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 8.Juni.2011 Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 Engelbert,litt OT, men jeg ser vi har nesten samme båt. Sendte deg en IM. Hadde vært hyggelig å utveksle noen erfaringer om den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Julie III Svart 8.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 Hei Engelbert! Nå ble jeg glad for svar!! :) Ja den røde har ikke innmat som du sier, men rød og grønn er byttet om i forhold til poweruniten det er bilde av på Maritim, men dette har kanskje ikke noe å si? Det røde kretsen har ikke noe trykk, mens den grønne, som er den kretsen som feiler vil jeg tro, står med trykk. Når du sier at det skal skje noe... Mener du da at jeg skal teste med innmat i, og at denne innmaten skal trekke seg opp i ventilen? Er det andre forskjeller på ventilene enn at ledningene er rød/grønn? For jeg har en ny rød til å teste med... Dersom målinger viser at ventilene er greie, finnes det en måte å sjekke om pumpa er ok? Det var en liten umbrakoskrue på den som fordeler den grønne kretsen som lakk litt da jeg kjøpte båten for litt siden, men etter at jeg skrudde den til, var alt ok. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Julie III Svart 8.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 Om du kobler av slangen til lukekøfteren må du jo kunne få den ned. Om ikke er det noe feil med sylinderen Ja jeg får den alltids ned, men vil jo at det skal fungere også da :) Jeg må ha alt i orden, noe du virker til å være samme ulla av hehe;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Engelbert Svart 9.Juni.2011 Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 Ved å sette strøm på spolen (ventilen), så vil innmaten bli "sugd inn". Skjer ingenting, er vel spolen ødelagt. Rød og grønn side er helt like og kan godt brukes om hverandre. Normalt sett fungerer det slik at BB flaps reguleres over rød ventil. For å skyve flapsen ut åpner ventilen samtidig som pumpen går rundt den ene veien, når den skal tas opp igjen åpner nok en gang ventilen mens pumpen går rundt den andre veien. Slik jeg forstår det virker BB flaps begge veier? - det betyr at pumpen pumper olje begge veien samt at BB ventil (på pumpen) er i orden. Det samme skjer for BB flaps (og luke-sylinder). Pumpen går rundt den ene veien samt ventilen er åpen - sylinder går ut. Pumpen går rundt den andre veien samt ventilen er åpen - sylinder går inn. (formulerte meg kanskje litt feil istad - jeg regner med at pumpen går også når luken lukkes) Det er vel usannsynlig at sylinderen til luken og SB flaps blir defekte samtidig - feilen ligger vel andre steder. Kan du bekrefte at BB flaps virker begge veier før vi funderer litt videre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Julie III Svart 9.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 Hei! Det er riktig som du sier at BB flaps går begge veier, så om pumpa virker som du sier kan vi se bort fra at den er defekt? Etter hva du skrev i går synes jeg også det ville være rart om både flaps og luke ble ødelagt på en gang. Så jeg skal forsøke i dag å måle begge ventilene på forgrener. Virker de ikke, skal jeg sjekke om de får strøm. Gjør de det og ventilene fungerer, er jeg kjapt tilbake her hehe;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Julie III Svart 9.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 Fant i går fullt skjema for systemet mitt på Bennett sine sider under hatchlifters. Nå har jeg målt at det kommer strøm til ventilene og at de fungerer. Argh!! :) Litt OT: Var jammen futt i de magnetene! Satte strøm på som gjør at magneten blir trukket inn i huset. Da står magneten i spenn på fjæra, men jeg skvatt sånn når jeg koblet til at jeg av ren refleks dro av ledningen noe som resulterte i at magneten kom som et prosjektil, rikosjerte og traff så blink på kaffekoppen jeg hadde stående på kjøleboksen. Med litt kaffe i skled denne ned og traff akkurat oppi skoene som stod under. Makan..:) Flaksen i det var at fjæra fortsatt satt i magneten:) Kan jeg ha fått luft i systemet? Har lest at det skal være selvluftende, men på forgreneren er det to små umbraco-skruer samt en liten vanlig stjerneskrue. Alle skrudd inn i godset på forgreneren... Er disse til lufting? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Julie III Svart 9.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 Tok en telefon til Stavanger Marinesenter som forhandler Fairline, og de nærmest garanterte at det var pga luft i systemet. De visste derimot ikke hvordan man luftet akkurat det systemet jeg har men de sendte en Mail til support i England. Regner med at det må være noen av de nevnte skruene på forgreneren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Julie III Svart 9.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 Jeg fortsetter å kaste ut info og snakke med meg selv her:) Noe som er veldig rart, er at når jeg måler strømmen på ventilen som skal løfte luka gir det utslag både når jeg trykker flaps og luke, men kobler jeg fra ventilen, blir det kun utslag når jeg trykker på luka.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Engelbert Svart 9.Juni.2011 Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 (redigert) Har du sjekket om begge systemene er riktig jordet? (Husk for øvrig av flapsene sjelden har nok olje i reservoaret til å fungere skikkelig når luke-sylinderen er fyllt) Jeg hadde også fått forståelsen av at systemet er selvluftende. Hva skjer hvis du monterer ventilen for luken uten innmat og så trykker på knappen? Redigert 9.Juni.2011 av Engelbert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Julie III Svart 9.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 Vet ikke om jeg skal le, gråte, rope hurra eller be om unskyldning... Ca like før jeg jeg var på vei ned i forskipet for å lukke meg inn i forkabinen å skrike, ville jeg prøve en siste ting. Jeg koblet fra oljerøret direkte på pumpe, og der kom det olje. Koblet på igjen og koblet fra på forgrener. Der kom det også olje. Koblet på igjen og koblet fra røret som går til løfteren. Der kom det ingenting. Hmm, da kan ikke ventilen åpne... Prøvde derfor å hente pluss direkte fra batteri. Helt dødt..... Her må det være dårlig jord! Så jeg koblet en ledning direkte fra minus på batteriet til gods på ventilene som siste mulighet. Og da virket alt.... Jeg byttet hele jord ledningen så nå er alt i orden og etter å ha fyllt på nok olje går luka til og med raskere enn før:) Dette burde kanskje vært det første jeg gjorde, men lærer så lenge man lever:) Engelbert: Ser du nevner jording i siste innlegg:) Takk for hjelp! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 9.Juni.2011 Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 Er det ikke gøy når man får ting til å fungere, godt som nytt?! ...det værste er å gjøre vedlikehold/ skru på noe som fungerer og man ender opp med å ødelegge og må kjøpe og montere nytt... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.