Jump to content

Bennet motorluke går verken opp eller igjen


Julie III

Recommended Posts

Skulle ned i motorrommet i dag, og kjørte opp luka som normalt. Da jeg var ferdig, gikk den ikke ned igjen.

Har prøvd å legge på press samtidig som å kjøre ned men hjelper ikke. Den går heller ikke opp.

Dette er et Bennet system og er samme motor for trimflaps også så nå virker ikke de heller!

Står nå med luka oppe og ubrukelig båt. HJELP! :)

Link to post
Share on other sites

hmm kanskje for lite strøm? prøv å kjøre luka med motoren på høy tomgang for optimal lading. Kan du ha kommet borti noen ledninger mens du har holdt på i motorrommet?

Samtidig bør du kanskje sikre luka med en 2X4 mens du holder på i tilfelle den faller ned.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar!

Jeg ligger med landstrøm og toppladet batterier. Pumpa går og nok olje. Er hydraulikk som dere skjønner. Har prøvd å dunke litt på magnetventilene, men burde jeg skru dem ut? Har dette noe for seg? Er vel bare en magnet og fjær inni der?

Link to post
Share on other sites

Nei det kan ikke være godt, for den er tung...

Rød ledning fra den ene magnetventilen er løs. Når dette skjedde vet jeg ikke. Hvor skal denne? Er et hull på toppen av pumpa, men hjelper ikke å pytten den inn der...

Styrbord flaps virker ikke, men det gjør babord, så da fungerer vel pumpa som den skal vil jeg tro?

Link to post
Share on other sites

Skrudde ut den ventilen på pumpa med grønn ledning. Der satt det en magnet samt en fjær og noen pakninger.

Skrudde så ut den med rød ledning, og der var det verken magnet eller fjær. Får ikke sett oppi hullet, men kjenner med fingeren at det er noe som sitter fast der og antar det er magneten.

Ble litt redd for at det står trykk der så gjorde ikke seriøse forsøk på å få det ut... Er disse ventilene like, og er det bare å ta det ut?

Link to post
Share on other sites

Prøvde å ta ut alle magnetventilene og kan bekrefte at det sto trykk i den ene kretsen...alle ventilene gikk fritt og har smurt alle kontakter.

Noen som vet hvordan man sjekker om ventilene fungerer eller om man kan koble de to kretsene omvendt for å sjekke om det virker?

Link to post
Share on other sites

Når du har et system som tar både luke og flaps vil dt ikke være innmat i den ene ventilen på pumpen. Når du kjører flapsen inn, reguleres det av ventilen med innmat på pumpen. Når du kjører flapsen ut, virker den ene av ventilene som ligger utenfor pumpen. Du kan lett se dette ved å følge hydralikkledningene fra ventilen. Den andre ventilen styrer luka. (den trenger ikke pumpa i gang for å gå tilbake - det holder å åpne ventilen å la vekten på luken trykke sylinderen inn igjen)

Ventilene kan sjekkes med innmat ved å sette huset på ventilen til jord og pluss til ledningen (demontert ventil). Skjer det ingenting kan det tyde på at spolen i ventilen er defekt.

Har du hatt mye oljelekkasje?

Redigert av Engelbert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Engelbert! Nå ble jeg glad for svar!! :)

Ja den røde har ikke innmat som du sier, men rød og grønn er byttet om i forhold til poweruniten det er bilde av på Maritim, men dette har kanskje ikke noe å si?

Det røde kretsen har ikke noe trykk, mens den grønne, som er den kretsen som feiler vil jeg tro, står med trykk.

Når du sier at det skal skje noe... Mener du da at jeg skal teste med innmat i, og at denne innmaten skal trekke seg opp i ventilen? Er det andre forskjeller på ventilene enn at ledningene er rød/grønn? For jeg har en ny rød til å teste med...

 

Dersom målinger viser at ventilene er greie, finnes det en måte å sjekke om pumpa er ok?

 

Det var en liten umbrakoskrue på den som fordeler den grønne kretsen som lakk litt da jeg kjøpte båten for litt siden, men etter at jeg skrudde den til, var alt ok.

Link to post
Share on other sites

Om du kobler av slangen til lukekøfteren må du jo kunne få den ned. Om ikke er det noe feil med sylinderen

 

Ja jeg får den alltids ned, men vil jo at det skal fungere også da :) Jeg må ha alt i orden, noe du virker til å være samme ulla av hehe;)

Link to post
Share on other sites

Ved å sette strøm på spolen (ventilen), så vil innmaten bli "sugd inn". Skjer ingenting, er vel spolen ødelagt.

Rød og grønn side er helt like og kan godt brukes om hverandre.

 

Normalt sett fungerer det slik at BB flaps reguleres over rød ventil. For å skyve flapsen ut åpner ventilen samtidig som pumpen går rundt den ene veien, når den skal tas opp igjen åpner nok en gang ventilen mens pumpen går rundt den andre veien. Slik jeg forstår det virker BB flaps begge veier? - det betyr at pumpen pumper olje begge veien samt at BB ventil (på pumpen) er i orden.

 

Det samme skjer for BB flaps (og luke-sylinder). Pumpen går rundt den ene veien samt ventilen er åpen - sylinder går ut. Pumpen går rundt den andre veien samt ventilen er åpen - sylinder går inn. (formulerte meg kanskje litt feil istad - jeg regner med at pumpen går også når luken lukkes)

 

Det er vel usannsynlig at sylinderen til luken og SB flaps blir defekte samtidig - feilen ligger vel andre steder.

 

Kan du bekrefte at BB flaps virker begge veier før vi funderer litt videre?

Link to post
Share on other sites

Hei! Det er riktig som du sier at BB flaps går begge veier, så om pumpa virker som du sier kan vi se bort fra at den er defekt?

Etter hva du skrev i går synes jeg også det ville være rart om både flaps og luke ble ødelagt på en gang. Så jeg skal forsøke i dag å måle begge ventilene på forgrener. Virker de ikke, skal jeg sjekke om de får strøm. Gjør de det og ventilene fungerer, er jeg kjapt tilbake her hehe;)

Link to post
Share on other sites

Fant i går fullt skjema for systemet mitt på Bennett sine sider under hatchlifters. Nå har jeg målt at det kommer strøm til ventilene og at de fungerer. Argh!! :)

Litt OT: Var jammen futt i de magnetene! Satte strøm på som gjør at magneten blir trukket inn i huset. Da står magneten i spenn på fjæra, men jeg skvatt sånn når jeg koblet til at jeg av ren refleks dro av ledningen noe som resulterte i at magneten kom som et prosjektil, rikosjerte og traff så blink på kaffekoppen jeg hadde stående på kjøleboksen. Med litt kaffe i skled denne ned og traff akkurat oppi skoene som stod under. Makan..:) Flaksen i det var at fjæra fortsatt satt i magneten:)

 

Kan jeg ha fått luft i systemet? Har lest at det skal være selvluftende, men på forgreneren er det to små umbraco-skruer samt en liten vanlig stjerneskrue. Alle skrudd inn i godset på forgreneren... Er disse til lufting?

Link to post
Share on other sites

Tok en telefon til Stavanger Marinesenter som forhandler Fairline, og de nærmest garanterte at det var pga luft i systemet. De visste derimot ikke hvordan man luftet akkurat det systemet jeg har men de sendte en Mail til support i England. Regner med at det må være noen av de nevnte skruene på forgreneren?

Link to post
Share on other sites

Jeg fortsetter å kaste ut info og snakke med meg selv her:)

Noe som er veldig rart, er at når jeg måler strømmen på ventilen som skal løfte luka gir det utslag både når jeg trykker flaps og luke, men kobler jeg fra ventilen, blir det kun utslag når jeg trykker på luka....

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket om begge systemene er riktig jordet?

 

(Husk for øvrig av flapsene sjelden har nok olje i reservoaret til å fungere skikkelig når luke-sylinderen er fyllt)

 

Jeg hadde også fått forståelsen av at systemet er selvluftende.

 

Hva skjer hvis du monterer ventilen for luken uten innmat og så trykker på knappen?

Redigert av Engelbert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke om jeg skal le, gråte, rope hurra eller be om unskyldning...

Ca like før jeg jeg var på vei ned i forskipet for å lukke meg inn i forkabinen å skrike, ville jeg prøve en siste ting. Jeg koblet fra oljerøret direkte på pumpe, og der kom det olje. Koblet på igjen og koblet fra på forgrener. Der kom det også olje. Koblet på igjen og koblet fra røret som går til løfteren. Der kom det ingenting. Hmm, da kan ikke ventilen åpne... Prøvde derfor å hente pluss direkte fra batteri. Helt dødt..... Her må det være dårlig jord! Så jeg koblet en ledning direkte fra minus på batteriet til gods på ventilene som siste mulighet. Og da virket alt.... Jeg byttet hele jord ledningen så nå er alt i orden og etter å ha fyllt på nok olje går luka til og med raskere enn før:)

Dette burde kanskje vært det første jeg gjorde, men lærer så lenge man lever:)

 

Engelbert: Ser du nevner jording i siste innlegg:)

Takk for hjelp!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...