Jump to content

skal kjøpe snekke. hva bør jeg tenke på?


Guest

Recommended Posts

Jeg ville prøvd å finne noe som ikke hadde en gammel sjøvannskjølt Volvo Penta, denne begynner helt klart å nærme seg slutten av livssyklusen. Dvs etter det jeg kan se så er den i alle fall sjøvannskjølt, men mulig bildet lyver?

 

Vil også tro at det lar seg gjøre å finne en mer kurant båt til den prisen, men Skilsø er jo OK nok det. Men den fargen på overbygget har jeg aldri likt noe særlig.... :rolleyes:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det var da beskjedent! For en tungbygd diesel som dette er nok 25-30 år mer normalt, i noen tilfeller ennå lengre. En ferskvannskjølt motor holder lengre, og ikke minst, båten er mye lettere å få solgt igjen når tiden kommer for tre fot ekstra, mer fart eller noe annet. Kjøper du en kurant båt og motor, blir det mye lettere når du en gang skal selge.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg ville prøvd å finne noe som ikke hadde en gammel sjøvannskjølt Volvo Penta, denne begynner helt klart å nærme seg slutten av livssyklusen. Dvs etter det jeg kan se så er den i alle fall sjøvannskjølt, men mulig bildet lyver?

 

Med mine geografikunnskaper så er Brummundal langt fra sjøen. Mjøsa er vel nærmere..... :-) En motor med ett-krets kjølesystem kan jo i prinsipp ha vært ferskvannskjølt hele livet. :-)osmose hevder at sjøvannskjølte motorer holder 10-15 år, men jeg vet om motorer som har gått i sjøvann fra midten av 70-tallet som virker ennå. Men det er selvsagt et tidsspørsmål før de ryker. Uansett er selvsagt tokretssystem å foretrekke.

Link to post
Share on other sites

Når du skal kjøpe deg snekke.

 

Se etter fukt skader i interiøret. Snakk med eier om sist gang motor ble overhalt, hva som er byttet osv.

Ta en titt på det elektriske, er de elektriske systemene holdbare? Ledningene? Fungerer alle de elektriske komponentene?

Ta deg en prøvetur, prøv også da å belaste motoren litt, dvs yte maks motorkraft over kort tid for å sjekke om den sviver bra. Husk alltid å spør om "det finnes noen hemmeligheter". Selgere som ikke er båtvandte, eller bare vil få mest mulig for båten sin, holder ofte det negative med båten hemmelig. På denne måten klarer du kanskje å vise eieren at du har greie på båt å finner fort ut at det finnes defekte ting i båten.

 

Lykke til! :flag:

Hilsen Pomologa

Link to post
Share on other sites

har sett på båtenog alt innvendig så bra ut og sånne ting. men ja jeg skal prøvekjøre den og sånn før han får pengene så jeg får sett og hørt litt om ditt og datt på den.

men han typa som skal selge fortalte meg. (jeg kjøpte båten også solgte jeg den til en venn samme dagen siden han venne hadde så lyst på den også hadde han kjøpt ny båt også solgte han den til han som skal selge igjen for at han som kjøpte den 2 gangen skulle få råd til baugpropell. virker litt mystisk for min del men jeg skal prøvekjøre og prøve alt som er å få prøvd i båten før kjøp.

 

men så er det også en risør 23 fot her i området som vi har sett litt på som kan være en løsning også.

 

eller hva mener dere som sikkert kan litt om snekke? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28357736&folderId=1906443

Link to post
Share on other sites

På de motorene ble det ofte krøll med ett eksosbend. Det bendet er koblet innpå er manifoilen. Du kan se om det er rust på det, ved å kjenne under det om det er boblete på undersiden. Mulig jeg snakker om feil motor nå, men det problemet var med en gammel Penta motor. Så vær obs på det. Koster nok ikke over 6 tusen kroner å få byttet, men det er penger det også, syns nå jeg.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

etter det jeg har lest har saltvannskjølt motor en holdbarhet på ca 10-15 år

 

 

Dette er bare tøv. Og om du har lest dette noe sted, er det neppe fra seriøse kilder. For øvrig er det slik at også såkalte ferskvannskjølte motorer i all hovedsak også er sjøvannskjølt til en viss grad.

 

Greit nok at ferskvannskjøling er å foretrekke, men sjøvannskjølte motorer holder normalt i mange tiår.

Link to post
Share on other sites

Snakk med eier om sist gang motor ble overhalt, hva som er byttet osv.

 

 

 

Ikke for å kverrulere, men motorer blir vanligvis ikke "overhalt" i tide og utide. Er det service du tenker på? En full overhaling er derimot som å nullstille motoren. Begrepet "overhaling" blir ofte brukt i feil mening. Ellers enig i tipsene dine.

Link to post
Share on other sites

Skal du kjøpe en båt som bare har gått i ferkvann- og du skal fortsatt ha den i ferskvann, så kan du bare se bort i fra alt snakket om sjøvannskjølte motorer. Sist jeg sjekket var ikke Mjøsa salt..

 

Motoren må uansett sjekkes, starter den lett når den er kald, ryker den lite under belastning og temperaturen /oljetrykk er grei, så er antakelig motoren ok. Spør eier hva som er gjort med den, evt overhalinger, sjek av dyser, stilt ventiler osv.

 

Sjekk også kalesja er i bra stand. Kalesje og motorer er ofte det dyreste å reparere på gamle sjekter.

 

Begge sjektene det ligger linker til ligger vel høyt i pris med hensyn til alder.

Link to post
Share on other sites

sjøvannskjølte motorer holder jo kjempe lenge hvis eier har konservert den rett. spylt igjennom med ferskvann når den er tatt opp på land og for mitt vedkommende da jeg hadde samme motor brukte jeg tilslutt og kjøre frostvæske igjennom før vinterlagring.spør eier hvordan prosedyrer han har tatt hvergang han har tatt den opp. det som er fare er "eir" i kjøle kanaler. men trur nokk at den motoren holder lenge enda med rett vedlikehold. spør om det har vært lekasjer rundt vinduer etc og ta opp plater på dørken for og komme til kjølsvinne for og se om det ligger vann der. tror dette er ett bra kjøp.

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Link to post
Share on other sites

Hei!

Hvis motor starter lett og får greit turtall, løp og kjøp! Litt vann i kjølen må du regne med, da den har pakkboks med talgpakning, og den skal dryppe litt, ellers går den varm! Skilsø 23 er en kjempeflott båt, går pent i sjøen og er lettdrevet opp til 6-7 knop, deretter graver den seg ned. Ser at det er "flaps" på denne,kan hjelpe litt. VP'n går og går, bare sjekk at ikke impellervinger ryker og havner i en kjølekanal! (Da kan den gå varm, vært der!) Så lenge den går i Mjøsa har du ferskvannskjøling så god som noen, og sparer bunnstoff! Lykke til!

(Dette er ikke farget av at vi har hatt en slik selv :giggle:)

Hilsen Sindre

Link to post
Share on other sites

Ved Skilsø 23 fra den tid og tidligere årgange er der et par ting at tjekke:

 

De manuelle punper - der sidder en i messing på toilet og i kistebænken agter i styrbord. Udskift dem til moderne typer inden første tur hvis du køber båden. Dem i messing er flotte, men duer ikke :smash:

 

Stævnrør og pakning, særligt omkring akslen, stævnrøret kan være klar til udskiftning, det samme kan pakningen.

 

Pakning ved roret, tjek at den ikke er utæt.

 

Teleflex-styringen, går styretøjet som det skal, der kan være lidt "slør" men det har ingen betydning.

 

Slangerne der går fra tanken i stævnen og til toilet-vasken og vask under styrestolene. De skal tit skiftes helt ud.

- der er tit utæthed ved tilslutningen i stævnen. :smash:

 

Tjek søvandsventilerne, de er nok den gamle type af messing og kan sætte sig fast, særligt den ved toilettet med kugle og drejehjul.

 

Jeg kender for lidt til at udtale mig præsist om Volvoen, andet end at den type motor normalt holder mange mange år, også selvom det er et et-kreds-system.

 

Lige umiddelbart virker prisen som meget rimelig, hvis den er pæn og ordentlig indeni og skroget ikke har de store skrammer.

 

Held og lykke - Skilsø 23 er en fantastisk båd :flag:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

jeg har ikke sett noen eneste skader utvendig og propellen har ingen skader og invendig ser alt helt flott ut utenom at det er litt stygt skinn på sitteplassene bak men det er ikke noe problem for meg siden min onkel er salmaker så jeg kan nok få det gratis av han.

 

kom med mere som kan være tull med skilsø.

Link to post
Share on other sites

Lige umiddelbart er der ikke så meget mere, det er kvalitetsbåde :wink:

 

Mulige udgifter, men de er jo ret generelle omkring brugt båd:

Nyt batteri

nyt toilet

tjek køleboksen i styrbord under dørken ved styrepladsen, er det den bare boks eller sidder der køling,

Kan se den mangler gulvtæppe i kahyt

Gummi omkring vinduer kan være revnet og skal skiftes for at være tæt.

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

..... lå litt vann i kjølen men det er bare regnvann elelr litt sjøskvulp.

 

Det kan også være lekkasje i pakkboksen som er nevnt over.

Litt drypp fra tid til annen og at det er litt vann i kjølsvinet er ikke så farlig, men se ned på pakkboksen under prøvekjøring. Er det kast i akslingen slik at pakkboksen lekker mer enn "litt", så er det et godt prutegrunnlag. Det kan være kast i akslingen som kan bli relativt dyrt, eller det kan være at Cutlesslageret i stevnehylsen som er utslitt. Det er ikke så veldig dyrt, men det er en del jobb å få utbedret. (nok at tråder har på båtplassen til at du kommer deg igjennom på en grei måte)

 

Etter som jeg skjønner, har denne båten hatt mange eiere i det siste, og det er det antagelig en grunn til. Så lenge det er såpass mange eiere, kunne det vært interessant for deg å vite hvor lenge motoren har svalt seg med ferskvann kontra saltvann.

Jeg hadde en Scand Classic 25" med saltannskjølt motor fra '81 og den gikk som en klokke selv om den bare hadde drukket saltvann.

En ting med gamle dieselmotorer er at de egentlig ikke bør skrus alt for mye på om det ikke er noe galt med dem. SLike motorer står seg i hjel før de går seg i hjel og om den funker, er det om å gjøre å ikke skru å mekke for mye på den. Det resulterer ofte i at de funker så greit lengre og det er bare å skru videre.... og videre....

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

har kjøpt båten nå og den er knall!:D

 

eneste var at eksos slangen eksploderte i dag men det skal byttes i morgen. også er toalettet litt mongo men jeg får ny av min bestemor;) men har noen en ide om hvor jeg bør sette lyskaster på båten for jeg har bestillt meg denne og denne

 

har dere noen formeninger om driteren og lyskasteren? satser på at det blir knall

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...