Jump to content

Skjevt hjul på henger


Oddvar Iversen

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt en båt på henger og funnet ut at høyre hjul "henger" skjevt, på det jeg nå har lest meg til at kan være en akseltapp???? Bak hjulet ser det nesten ut som en pakning på dette jeg nå antar er akseltappen har løsnet, og "tappen" går skjevt inn i hjullager??? Og hjulbolt/feste. Stor synlig forskjell på den intakte venstre side av hengeren. Spm 1; har jeg rett i at det er en akseltapp?

Spm 2, er det farlig å kjøre til verksted et par mil unna?

Spm 3, kan jeg bytte selv? Ser jula har noen akseltapper, men hvordan finne riktig?? Det er en Fogelstad henger fra 1994 uten brems. Sender gjerne et bilde om noen er interessert. Takker for alle innspill, og håper det blir billig/ alternativt kke er farlig å kjøre med;) til info er hjulet noe slarkete når jeg dytter på det, men det sitter forsåcidt fast, og har ikke vesentlige ulyder v kjøring

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til Baatplassen!

 

Et bilde hadde vært fint!

Ut fra det du beskriver kan det virke som i hvertfall ett av hjullagrene har gått i "oppløsning". Det skal være to lager (et indre og et ytre) på hver akseltapp. At akseltappen har løsnet tviler jeg litt på, men dersom det har vært kjørt med hengeren slik du beskriver tilstanden på den, så kan det ha skjedd mye galt.

Skru av navmutteren og plukk ut det ytterste lageret, så får du bedre oversikt over hva som har skjedd inni der.

Link to post
Share on other sites

Hei Oddvar!

 

Jeg hadde en Fogelstad aksel med lignende symptom en gang som jeg reparerte. Den var litt større, det var en 1500 kg. henger med brems, men jeg antar konstruksjonen i hjulopphenget er mye det samme.

 

Som regel er disse akslene skrudd under ramma på hengeren og har gummifjæring (torsjonsfjæring). Hvis den er av denne typen kan du ikke bytte bare akseltappen, den er sveiset i et støpt/smidd oppheng som er tredd inn i gummifjæra.

 

Den hengeren jeg hadde var blitt kjørt inn i en stein eller betongkant så hele opphenget som akseltappen er sveiset i hadde blitt skjevt. Jeg laget meg en enkel jigg og rettet den kalt.

 

"Pakningen" du ser bak hjulet er antagelig en simmerring som skal hindre vann og smuss å komme inn til hjullageret.

Link to post
Share on other sites

Hjulet (felgen) er skrudd i et boss/nav. Navet sitter på en akseltapp via hjullagrene. Foran på navet er det en fettkopp, bak mellom nav og akseltapp sitter det en tetningsring. Akseltappen er sveiset i en ståldel som igjen er sveiset i et firkantrør som er tredd inn i gummifjærene i et større rør som er skrudd i ramma på hengeren med påsveiste braketter. Slik pleier det ihvertfall å være. Dersom noe er skjevt er det antagelig akseltappen eller ståldelen den er sveiset i, evt. firkantrøret som går inn i gummifjæringen :smiley:

 

For å legge inn bilder på du trykke på ikonet "last opp bilder". Når bildet er lastet opp kan du sette det inn i innlegget ditt :thumbsup:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Edit: komodo var før meg der, men jeg legger til en litt mer utførlig forklaring??

Når du svarer på en tråd kommer det opp en skjerm hvor du kan velge å laste opp bilder, som nedenfor:

 

bilder1.jpg

 

 

Når du trykker på "Laste opp bilder" knappen kommer du til en ny skjerm, eventuelt i en ny fane i nettleseren din, litt ettersom, øverst på denne skjermen ser det slik ut:

 

bilder2.jpg

 

 

 

 

Her trykker du først på "Velg fil", og velger deretter filen du ønsker å laste opp fra din datamaskin, OBS: gif, png osv. må være under 50kb i størrelse, jpeg kan være større.

Når du har valgt fil, må du trykke "Last opp" for å laste opp filen, når filen er lastet opp kommer bildet på skjermen, og over bildet står adressen til bildet som limes inn i svaret ditt.

 

Når du skal legge inn et bilde i et svar trykker på den knappen som ser ut som to fjell med en rød prikk over, vanligvis når du holder musepekeren over den knappen vil det stå "Sett inn bilde", en liten boks kommer opp, og du setter inn adressen til bildet.

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har endelig fått lastet bilde av mitt skjeve hjul. Som forklart i en annen tråd virker hjulet "løst", og det som kan ses på bildet avviker veldig fra hvordan høyre hjul ser ut. Jeg har "lest meg" frem til at det kan være akseltapp som må byttes, men har ikke peiling. Når jeg rykker i hjulet (spes når jeg har jekket det opp) kan jeg bevege det ca 5 cm fra og mot meg. Ønsker å finne ut om dette er noe jeg kan fikse selv (nivå type bytte dekke eller hakket vanskeligere), eller om det vil koste meg skjorta og jeg likegodt kan kjøpe ny henger.

 

Jeg fant det ut etter å ha kjørt båten(nykjøpt i dag) 2 mil fra kjøper. Felg var ikke spesielt varm. Oppdaget det ved at hjulet lente seg litt mot hengeren. Selger hevder han har lagt merke til at hjulet har vært litt skjevt, men tenkt at det er normalt siden det har stått på gårdsplass med helling. Har ingen interesse i å ta dette videre med han da jeg føler jeg alt i alt har gjort en knallhandel:)

 

 

bilde_av_hjul_bakside.jpg

 

Kommentar fra moderator: "Som forklart i en annen tråd"

Moderator har slått sammen trådene

Link to post
Share on other sites

Dette må du ikke finne på å kjøre en meter til med. Hjullageret er ferdig, dette er vanlig på båthengere fordi folk rygger uti saltvann med dem. Det finnes hengere hvor du kan presse igjennom nytt fett etter du har vært i sjøen med den, men det er ikke så vanlig i europa. (tror det heter bearing buddy) Du må jekke opp hengeren og ta av hjulet og trommelen. Da trenger du en muttertrekker og en stor pipe. Hjullageret pleier å sitte pressa inn i trommelen. Tilhengerleverandører og mekonomen o.l. har sett med det du trenger. Du bør bytte begge sider samtidig. Bremsesko som regel også. Så hender det at tromlene må dreies, kanskje får du tak i nye for en billig penge med lager montert. Det pleier å lønne seg å reparere hengere, men hvis du ikke fiser sånt selv kan du jo selge den som rep.objekt. :thumbsup:

Heisann, det er en ubremsa henger. Da er det ikke trommel men boss. Penger spart! Jobben er den samme ang. lager. Se etter skilt som identifiserer akselen. Fabrikat, type og tillatt aksellast er info du trenger for å få riktige deler.

En ting til, når du får av hjullageret kan det hende at akseltappen er skadet. Hvis ikke det er mye bør det gå bra å fikse. Ellers får du kjøpt det også.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei DieselDahl takk for fyldig svar. Fryktet jeg ikke burde kjøre noe lengre ja.. iallefall ikke med båt på.... Det enkleste er vel å få jekket den opp og forsøkt byttet selv sikkert, da alternativet du nevner med bruktsalg ville være å stri med å få lempet båten av på et fornuftig sted.

 

Sier det seg selv hvordan dette gjøres når man først er i gang og har "åpnet" herligheten?

 

Hjelper kanskje å vise frem bildet på f.eks mekonomen når jeg er der, om jeg vil ha hjelp til å finne riktig produkt, samt ha med vognkort? Det er en Fogelstad henger.

Link to post
Share on other sites

De fleste hengere bruker standard aksler og drag fra en av ganske få leverandører. Det kan hende at det holder med vognkort, men det er ikke sikkert. Finner du skiltet på akselen og tar bilde av det pluss det på draget er nok det mere til hjelp. Hvis du får demontert og tar med delene så kanskje det er det beste.

Link to post
Share on other sites

dette ser ut til å være hjullageret ta av smørekoppen og sentermutteren så ser du det med en gang tenker jeg. hvis dette er problemet er det jo ikke no problem å få fikset selv men deler tror jeg at jeg ville skaffet hos en forhandler det merke hengeren er. det beste med det er at du nesten ikke trenger verktøy. men dette gjelder jo kun hvis alt som lageret sitter i er helt og ikke alt for slitt

Link to post
Share on other sites

Du må jekke opp hengeren og ta av hjulet og trommelen. Da trenger du en muttertrekker og en stor pipe. Hjullageret pleier å sitte pressa inn i trommelen.

Denne hengeren har ikke bremser, så felgen er skrudd rett i navet.

 

Hvorfor sier du forresten at han må ha muttertrekker? Tror du han har det ut fra hva han har skrevet?

 

Gjør som følger:

Ta av hjulet. Du trenger jekken fra bilen din og et hjulkryss.

Vipp av fettkoppen i senter av navet med en skrutrekker.

Tørk rent for fett og se om det sitter en kronemutter med splint på akseltappen.

Demonter dette og trekk navet av.

Nå kan du slå ut de gamle lagerringene med en dor. Sett navet i en skrustikke så blir det lettere.

Siden lagrene antagelig er totalhavarert sitter antagelig ytterringene fra lagrene igjen på akseltappen. Disse skjærer du to hakk i med vinkelsliperen (et på hver side av akselen) og slår dem i filler med en meisel og stor hammer.

 

Sjekk om akseltappen er rett med en vinkel. Dersom den er bøyd, men ikke totalt gåen kan du rette den. Dersom den er helt gåen må du antagelig bytte hele akselen komplett.

:sailing:

 

Nye lager er forresten standardvare. Det får du fra alle skf eller fag forhandlere, f.eks. Tools.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...