Jump to content

Hvordan reparer jeg en sprekk i skroget på en glassfiber jolle?


laps

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har en enkel jolle (ca 5 fot) som begynner å bli gammel.

 

Den har nå fått en sprekk i skroget nederst ved akteret. Sprekken er ikke så stor, men vann siger inn.

 

Hvordan kan jeg reparere dette billigst mulig?

 

Finnes feks en slags sparkelmasse i glassfiber jeg kan sparkle på og pusse ned etterpå?

 

Om så, får jeg kjøpt dette på feks Biltema?

 

Setter pris på svar.

 

Hilsen Laps

Link to post
Share on other sites

Hei!

Holder på med det samme selv nå, ganske enkelt :)

 

1. Kjør på biltema og kjøp polyester med herder (ca 2 % herder i forhold til polyester, dette fås i sett) og handle fibermatter. I tillegg trenger du pensel og rulle

 

2. Vask grundig med aceton eller lignende for å få vekk smuss og skitt

 

3. Puss ned flaten du skal tette med 100 papir f.eks slik at det ikke er noen "ru" kanter, fordel med maskin ;)

 

4. Vask igjen med rent vann for å fjerne alt pussestøv og lignende

 

5. Klipp til fibermatter slik at du har alt klart før du blander polyesteren, da denne stivner etter ca 30 minutter!

 

6. Bland polyester med herder, følg bruksanvisning på boksen!

 

7. Smør et godt lag ferdigblandet polyester der hvor matten skal ligge, legg så fibermatten over og rull den på plass med rullen, slik at den trykkes godt ned i polyesteren. Deretter smører/ruller du et nytt lag polyester over!

 

8. Om du har hull i skrog vil jeg anbefale 3-4 lag polyester kanskje, men husk å legge alle lagene før blandingen er stivnet! Om den har klumpet seg er det bare å blande ny!

 

9. Pass på å få dekt hele fibermatten, slik at det overflaten er glatt og fin :)

 

10. Vent noen minutter, ta en øl og beundre mesterverket forhåpentligvis! :cheers:

 

Håper dette hjalp deg litt!

 

Roksøy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...