Jump to content

Ford 2704ET Oljetrykket faller etter hardkjøring.


jentorge

Recommended Posts

Det beste ville vært å brukt singelgrade olje SAE 30.

 

Denne oljen er jo betydelig tynnere enn en 15W-40 olje når den er varm da. Om man sverger til singelgrade ville jeg heller gått for en SAE40 olje.

 

Men hvorfor skifte til sekstitallsolje når man ikke har noe som helst problem med den oljen som alllerede er i bruk? De symptomene som det vises til her er helt normale for en eldre dieselmotor, og ikke noe som helst å bekymre seg over. Men om man klør i fingrene etter å gjøre noe så er vel rengjøring av oljekjøler det mest nærliggende, ikke bytte til en dårligere olje...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nå blander du kortene litt Finnmarken, Halaas & Mohn har nok fortalt deg hvordan olje det skal på PRM gearkassen din. Her snakker de om olje til motoren og den blander ikke Halaas & Mohn seg borti.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Øker til marjsfart 16 knop ca 2100 omdreininger og holder den slik i minst 5 minutter, og når jeg reduserer turtallet så holder oljetrykket seg konstant ned til ca 900 omdreininger, da begynner det å falle med turtallet ned til ca 1,5 bar ved 500 omdreininger. da gløder oljetrykkslampa såvidt og buzzeren kom på(bortkobla ifjor PGA dette). Etter en tre fire minutter har den kreka seg over 2bar igjen og etter 10 minutter er den tilbake på rett under 3bar.

Helt enig med Index her.. Holder dette seg stabilt over tid , er det ingen grunn til bekymring. Bare pass på trykket når du marsjer over lengre strekker , og at det ikke som på min synker og synker til jeg tar den ned i turtall for å få ned oljetempraturen igjen.. Jeg marsjer 14 knop, i ca en god halvrtime før jeg tar 5 min i 8 knop så en ny halvtime i marsj. osv.. Jeg vet jo at jeg skulle hatt en kjøler på oljen men prioriteringslisten\ tiden tilsier ikke det. :headbang: Jeg har også noe over 1 bar ved skikkelig varm motor på tomgang . Plager ikke meg..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Nei Vanntro, jeg blander ikke. Motor og gir skal begge ha 15w40.

 

Halaas & Mohn er importør av bl a PRM-gir, men de har også jobbet masse med disse Ford-motorene. Jeg må legge til at jeg kun har snakket med dem om 2728T. Hva som er best for 2704ET skal jeg ikke ha sagt noe om.

Link to post
Share on other sites

I instruksjonsboken for både 2704 ET og 2728T som ligger i arkivet her på BP anbefales det singlegrade oljer. Enten 10-20 eller 30 olje avhengig av temperatur der man benytter båten.

Dette har selvfølgelig noe meg at disse motorene er gamle å gjøre og at singlegrade olje var mer vanlig den gang. Om man vil velge en multigrade olje så anbefales 15W-40 som du sier da dette er den mest vanlige oljen på markedet. Nå har jeg testet både den og 20W-50 og erfaringen er at sistnevnte gir mindre oljeforbruk og sur røyk. Jeg kjøpte fore øvrig en kanne 15W-40 som jeg benyttet på gearet, men det var antagelig bare tull da båten kun går på sommerstid på Østlandet / Sørlandet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid hatt bra trykk, men det er mulig jeg fikk 0,5 bar med med 20W-50. Jeg har nå mellom 4 og 4,5 bar ved varm motor. Nå passer jeg meg vel for å kjøre hardt før motor er varm og over 4,5 bar har jeg aldri sett.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er en blanding av olje og uforbrent diesel. Ved forbruk av 3000 liter diesel går det med ca 5 liter 15W-40 olje.

Forbruket med den tykkere oljen kjenner jeg ikke i detalj enda, men det er langt mindre. Dette må nødvendigvis komme ut bak sammen meg eksosen....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Snakket med Runar Svendsen som driver Euromarine på Stavangertraktene. Dette er en som har solgt og skrudd veldig mye på forder siden hans dager hos Joros----. Han sa at du kunne komme ned på 0,8 bar på de motorene når motorene var skikkelig god og varm etter en langtur. Alarmene hylte....Han kunne imidlertid skaffe giver som slo inn på 0,5 hvis det var av interesse for å blir kvitt hylingen. Bare kontakt han.

Link to post
Share on other sites

Mente Runar Svendsen at det var OK med så lavt oljetrykk?

 

Hvis han sier det så tror jeg vi kan ta det helt med ro :thumbsup: Veldig flink og erfaren mann denne Runar Svendsen.

Jeg har hørt svak buzzing fra alarmen på lavt turtall, men jeg tror ikke jeg har vært under 1,5

Link to post
Share on other sites

Ved forbruk av 3000 liter diesel går det med ca 5 liter 15W-40 olje.

Mener at jeg etterfylte et par liter maks +/- på sesongen. På min motor gikk det 19 liter motorolje ( store bunnpanna ). Motor var skrudd opp til en ca 230 - 240 hk. Oljetrykket lot jeg leve i sin egen verden. Vet at motoren var ok så da så. Motortemp lå og vaket mellom 55 grader sakte fart og 83 grader marsjfart.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Han sa som sagt at når du slakker ned etter en lengre tur kan dette fenomenet oppstå på noen motorer av den typen.

Men siden jeg nå har lagt ut navnet på han her er det bare å ringe og snakke med han. En Vdogiver er jo ikke kjent for å være svindyre heller kontra andre motorer..

 

Ellers hadde jeg et tilsvarende fenomen på en eldre grønnmalt motor..... I påvente av ny giver slakket jeg heller langsomt ned og da kom ikke alarmen på....Fikk kjølt oljen mye bedre enn rett ned på tomgang...

Funket en hel sommer for meg...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...