Jump to content

Ford 2704ET Oljetrykket faller etter hardkjøring.


jentorge

Recommended Posts

Har en Fordsabb 2704ET i en Wiking 28. Når motoren startes er oljetrykket ca 3bar og hvis jeg ruser den opp litt så stiger trykket til ca 3.5 bar mens den er kaldmen da kan nåla av og til pulsere litt. Hvis jeg tusler rundt i under 10 knop så er trykket også stabilt på ca 3 bar også hvis jeg drar av til tomgang. Så kommer det rare,

Øker til marjsfart 16 knop ca 2100 omdreininger og holder den slik i minst 5 minutter, og når jeg reduserer turtallet så holder oljetrykket seg konstant ned til ca 900 omdreininger, da begynner det å falle med turtallet ned til ca 1,5 bar ved 500 omdreininger. da gløder oljetrykkslampa såvidt og buzzeren kom på(bortkobla ifjor PGA dette). Etter en tre fire minutter har den kreka seg over 2bar igjen og etter 10 minutter er den tilbake på rett under 3bar. Presiserer at det lave oljetrykket er kun på tomgang og litt høy tomgang får den opp. Det har vært slik siden jeg kjøpte båten og er ikke blitt verre. Temperaturen på kjølevannet er som det skal være på disse motorene. Det jeg lurer på er om andre har samme problemet? Mistenker i grunnen at olja blir for varm og at dimensjonene på kjølesystemet for kjølevannet maskerer dette.

Link to post
Share on other sites

Turbo pluss 15-40 fra felleskjøpet. Det som plager meg er at båten gjør ca 5 knop på tomgang. Å øke turtallet til 7-800 gjør at båten går for fort når jeg skal inn til båsen. Kjølerne er fra Bowman. Det er vel bare å manne meg opp å røske de ut. Oljekjøleren ligger vanskelig til under intercooler samt festeanordning for dieselfilterene.

Link to post
Share on other sites

Har to 2725E i båten, og de har oljetrykk på rundt 3 bar, og synker litt under det når de er varme med 80 graders termostat under gange. Oljetrykket faller til 1 bar på litt høyt tomgangsturtall, og det er min erfaring at det er slik. Likt på begge motorene. Bruker 15W-40 mineralsk olje. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Min 2728T går med 20W-50 olje og oljetrykk ligger mellom 3 og 4,5 bar avhengig av temperatur og turtall. Oljetrykk ned til 1 bar er da alt for lavt etter min oppfatning.

 

Hvis det er noen som kan regne om litt her så står minimum oljetrykk for 2704ET oppgitt til følgende:

Ved 1600rpm: 207 kN/m2

Ved 2000rpm: 247 kN/m2

 

Motoren er for øvrig spesifisert å gå med ren 30 olje på sommerstid, så 15W-40 kan bli litt tynt.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det jeg lurer på er om andre har samme problemet?

Ikke nå lenger, båten er solgt. :smiley: Jeg brukte Mobil Devac 15/40 olje på min Ford 2728. Oljetrykket kom og gikk ettersom oljen var varm / kald. Oljekjølerne og kjølesystem var sjekket og rengjort, likeså intercooler, turbo, osv. Jeg lærte meg å leve med varierende oljetrykk uten at det fikk noen konsekvenser. Oljetrykket mener jeg brukte å ligge mellom 2,5 - 3 bar og opp til noe over 4 bar. Har inntrykk av at det skulle være slik.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

da begynner det å falle med turtallet ned til ca 1,5 bar ved 500 omdreininger. Det jeg lurer på er om andre har samme problemet?

 

 

Oljetrykket faller til 1 bar på litt høyt tomgangsturtall, og det er min erfaring at det er slik.

 

Som du ser har Bartesam faktisk enda lavere oljetrykk på tomgang, men slår seg til ro med at slik er det bare....

Det tror jeg du kan gjøre også. Ikke begynn å skru fra hverandre noe som allerede er OK.

 

Jeg hadde en 2704 i min forrige båt. Den oppførte seg akkurat slik du beskriver. Som allerede kommentert ovenfor, er 500 omdr lav tomgang. Jeg justerte min ned til ca 600-650 omdr. Hadde samme "problem" som deg med at dette gav en minimumsfart på ca 5 knop. Jeg lærte meg til å leve med både minimumsfart og oljetrykk, og har bare gode erfaringer med denne motoren. Jeg aner ikke hvor mange driftstimer motoren hadde, men det var atskillige tusen. Nå, 4 år etter at jeg solgte båten har nåværende eier fortsatt et bekymringsfritt båtliv, i hvert fall hva motoren angår....

Link to post
Share on other sites

Etter det eg har funnet ut var det en variasjon om hvor olje pickupen var montert. Mine ligger i midten av blokka og eg har mekanisk oljetrykkmålere dvs at det går et plast rør opp til måler på dashen. Trykket ligger på 2.5 bar uansett turtall. Med varme motorer synker det til 2 - 2,1 bar. Tviler på du skal være redd for oljetrykk over 1 bar. Faller det vesentlig under dette er det påtide med oljeskift. Eg har og kjørt på den oljen fra felleskjøpet og skiftet etter en sesong. Denne var på mine motorer ubrukelig. Ikke pga olje trykk men motorene drakk opp olja. Kjører nå på synnoco eller hva den heter.. 15/40 olje.

 

Skift til 20/50 og prøv om det blir det samme. Eventuelt 15/50 da det er på varm motor problemet oppstår. 50 tallet indikerer flyt evnen til oljen ved 100 grader. Høgere tall nr 2 (15/40 ) jo bedre egenskap ved 100 grader

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Vel det er fristende å ikke gjøre noe da. Var isolert sett ikke så bekymra for trykket sin del men det var irriterende å gå inn i havna med oljetrykkslampa lysende svakt og med en buzzer som akkurat begynte å lage lyd. Samt at jeg bekymrer meg litt for oljetemperaturen. Måler og buzzer er tilkoblet via en T som står lavt på babord side rett bak dynamoen. Lurer på om man kan måle oljetemp ved å sette en tempsensor istedenfor bryteren til buzzeren eller om denne må stå alene i blokka.

Link to post
Share on other sites

Nå har giverne på disse motorene (som er beregnet å brukes) en lei tendens til å ville fuske litt når de har vært i bruk 2-3 tiår... Så kanskje en ny giver er noe å vurdere? Normal er det en VDO giver som det står et nr på...

Å kutte ut alarmgiveren ville ikke jeg gjort. Har kjørt tom en motor for olje og da den fakturaen skulle betales var den alarmen steike savnet.... :cryin: Skader heller ikke å kikke på sjøvannssiden på oljekjøleren....

 

Lagt til:

Har det vært tatt ut strømbrukere fra instrumentbordet kan her og være feilkilde...Lag deg en provisorisk ledning som går fra minus på batteriet og opp på minus på instrumentbordet.... Hvis avlesning på instrumentene endres kan her være grunnlag for en permanent ledning..

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Måler og buzzer er tilkoblet via en T som står lavt på babord side rett bak dynamoen. Lurer på om man kan måle oljetemp ved å sette en tempsensor istedenfor bryteren til buzzeren eller om denne må stå alene i blokka.

Har også Ford 2704. På samme stedet som du har tilkoblet bryter er også tilkoblingen hos meg. Der er oljetrykksensor og bryter tilkoblet via en T, det høres ut for at det er det samme du har. Bryteren jeg har går til alarm og den gir både lys og lyd.

 

Å ha en temperaturmåler i tillegg blir vel ikke helt riktig, men det kan jo ikke bli så mye feil. Mener det også skal være et sted å montere tempsensor. Det er gjerne andre som har tips om det.

Link to post
Share on other sites

Tempsensor for olje kan monteres enten i oljekjøler eller i sumpa hvis det er mulig. Gidder ikke ha buzzere som hyler og skriker hver gang en skal fyre opp, men jeg har nye givere hele veien på begge motorene samt nyt VDO Ocean Line instrumenter. :smiley:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Vert litt artig å hørt kor mye olje dere må fylle på desse Ford Sabb motorene. Mine heter Mercraft 2704ET men det er jo ford motorer. Det går på ca 17 liter olje på kvar motor

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Oljetrykket hos meg er ganske stabilt. Mener det er 3,5 og ned mot 2,5 på sakte. Er litt usikker så jeg skal notere det i helgen. Turtallet på sakte er over 700 rpm, skal prøve å sjekke det og.

 

Den versjonen av Ford jeg har er det Sabb som har marinisert. Etter det jeg har hørt hadde de en dårlig start med motorene og derfor ble kjøleanlegget ombygget. Termostaten står i slangen etter varmeveksler og med bypass inn til motoren. Dette gjør at den blir ganske fort kald når man går på sakte. Ellers var det vanlig at temperaturen ble noe høy i motoren etter en for rask stopp.

 

Nå er det jo flere løsninger, men jeg tror de som Sabb leverte blir fortest kald. På sakte har jeg ca 65 grader, ellers ligger den rundt 80 - 85.

 

Oljen er den samme kjøpt hos Felleskjøpet og det er den beste oljen jeg har brukt. Det ble satt inn nye foringer i motoren for ca 15 år siden, den bruker minimalt med olje. På denne oljen har den også startet lettere. Man blir forbauset over hvor forskjellige ting kan være selv om det er samme motor.

 

Det er to typer bunnpanne som brukes på denne motoren. Den største tar ca 19 l olje og har en fordypning i den ene enden. Jeg hadde ikke plass til det og da ble det en grunn bunnpanne som tar 13 - 14 liter.

Link to post
Share on other sites

Den versjonen av Ford jeg har er det Sabb som har marinisert. Etter det jeg har hørt hadde de en dårlig start med motorene og derfor ble kjøleanlegget ombygget. Termostaten står i slangen etter varmeveksler og med bypass inn til motoren. Dette gjør at den blir ganske fort kald når man går på sakte. Ellers var det vanlig at temperaturen ble noe høy i motoren etter en for rask stopp.

 

Nå er det jo flere løsninger, men jeg tror de som Sabb leverte blir fortest kald. På sakte har jeg ca 65 grader, ellers ligger den rundt 80 - 85.

 

Stemmer dette. Den bypassen er like grov som der termostaten står. Ble montert etter erfaring med sprukne manufoiler(eksos). Temperaturen hos meg faller fra 80-85 grader til 65 i løpet av noen minutter når man går ned til tomgang. Min er også marinisert av Sabb. Selv opplever jeg meget stabilt oljetrykk enten motoren er kald eller varm etter jeg byttet til 20W-50 olje. Denne olja tåler mer temperatur uten å bli tynn og er spesielt egnet for motorer som belastes hardt, veteranmotorer(med store tolleranser) og innenbords diesel i båt(som jo også belastes hardt. Oljen er dog ikke egnet i temperaturer under -10

Kan bare skryte av denne olja. Mindre røyk og lavere oljeforbruk på Ford

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Denne olja tåler mer temperatur uten å bli tynn og er spesielt egnet for motorer som belastes hardt, veteranmotorer(med store tolleranser) og innenbords diesel i båt(som jo også belastes hardt.

Det er vel veteranmotorer dette. Motoren sluttet å bruke olje etter at den fikk nye sylinderforinger av støpejern. Tidligere hadde den krommete foringer og de var helt utslitt. Da brukte den mye olje.

 

For et år siden fikk den nye vibrasjonsdempende motorlabber og ny termostat. I år fikk den ny, lengre aksling. Dermed kom propellen noen cm lengre fra bunnen. Det var tidligere vibrasjoner fra propellen. Klemflensen ble også rettet, den var blitt skjev. Selv om det var lite førte det til kast i akslingen.

 

Nå går motoren så fint som den ikke har gjort på mange år. Gleder meg til 30 nye år med motoren, eller kanskje bare 20.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg skiftet olje og har funnet ut noe nytt. Motoren har montert en pumpe til å suge ut olja, men på grunn av et dårlig system for å få denne olja over i en kanne så kjøpte jeg en oljesugepumpe på biltema. Nivået på peilepinnen sto på E en i safe. bruker da å få ut litt i underkant av ti liter. Fikk ut ca 15 liter med biltemapumpa i peilehullet. Før så var olja svart etter oljeskift når jeg skulle peile før start og nå var den "gullfarvet". Selv etter en prøvetur var olja så klar at jeg kunne lese SAFE igjennom olja. Oljetrykket faller fortsattt mye etter kjøring på marsjfart men den ligger nå på det laveste over der lampa kommer på. Klarte desverre å sprenge gjengene på nivåplugghullet til dieselpumpa. Har hatt litt gjengeteip på skruen men trur ikke det blir helt tett. Virker skummelt å sette en gjengetapp eller bor inn der. Noen lure patenter for dette?

Link to post
Share on other sites

Det er to nivåplugger på min pumpe. Dersom det er den øverste er som gjengene er skadet på, vil det ikke lekke før det er tid for å skifte oljen på dieselpumpa. Den nederste pluggen vil det stå olje på hele tiden. Du vil se om den lekker olje etter en stund. Det er ikke så lett å lage nye gjenger i aluminium.

 

Når det gjelder oljetrykket, er det lenge siden termostaten er skiftet? Jeg skiftet termostat for et år siden. Det var blitt treg, da ble motoren for kald på sakte og for varm på marsjfart. Nå er temperaturen mye mer stabil.

Link to post
Share on other sites

Sjekket mer oljetrykket nå i helgen. Motoren går på ca 700 rpm etter start og oljetrykket er da 3,5 kg. Etter en kort stund går det ned til 3,25 pa samme turtall. Ved å øke turtallet ligger den lenge på 3,5.

 

Etter kjøring på marsfart når motor er blitt varm, Faller oljetrykket til 2,5 når motor går på tomgang. Går jeg videre på sakte øker oljetrykket ganske fort igjen til over 3.

Link to post
Share on other sites

Virker som du kjører A: en dårlig olje B:har dårlig kjøling på olje i oljekjøleren. Sjøvannet går på mine motorer først gjenom oljekjøleren. Den sitter rett etter impeller pumpa. Har du andre løsninger kan du får slike variasjoner.

Ved å øke viskositeten på varm olje vil du kanskje eliminere en del av "problemet" en 50 olje vil flyte vesentlig tregere ved 100 grader enn en 40 olje.

15w50 er en god olje for å teste ut teorien da. Eller 20w50 nå i sommer. 20w50 er vel ikke noe å ha på motoren om du bruker båten vinterstid.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...