Jump to content

Service intervall av dieseldyser


atr72

Recommended Posts

Er det noen som har peiling på hvor ofte man bør ha service på dysene på en KAD 42?

Jeg har en sånn, men aner ikke eksakt hvor mange timer den har. Er det også sånn at

man får hull i stemplene hvis dysene ikke sjekkes gjevnlig? Tenkte å ta en dyse service i

vinter men fikk bakoversveis da det kostet 1000,- pr.dyse :confused:

Link to post

Den prisen er vel hvis dysespissen må skiftes? En vanlig kontroll/justering kan vel ikke koste så mye. Så fremt dysene ikke sitter for godt fast i motoren så er det jo ikke noen heksekunst å demontere de selv og levere de inn for kontroll på et hvilket som helst verksted.

 

Dysene på min AQAD 31A leverte jeg inn hos Felleskjøpet. Hos meg måtte samtlige dysespisser skiftes og det kom på 750 pr. dyse.

Link to post

Har ikke noe direkte erfaring med denne motoren selv, men var med på å ta ut en dyse (lakk diesel til omgivelsene).

 

De sitter i en foring som går gjennom kjølevannet, dette må dreneres før man løsner dysa ellers risikerer man at vannet havner i sylinderen.

Bare nevner det.....

 

(Mener også at mekanikeren benyttet noe spesialverktøy ifm demontering/montering av foringen)

Link to post

De sitter i en foring som går gjennom kjølevannet,

Denne foringen skal normalt bli stående i motoren når dysene demonteres. Dersom den løsner vil kjølevannet renne ned i sylinderen og foringen må monteres med spesialverktøy.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

men det kunne være OK å vite om det er vanlig å ta ut dysene for å kontrollere de ved eventuelle jevne servicesjekker / intervall  :confused: :confused:

Vet ikke noe om KAD42 men det bør jo stå i manualen....

 

For "et par båter siden" hadde jeg en FordSabb 2712 på 72 hk. I den originale Ford-manualen stod der at dysene skulle sjekkes hver 400 time men etter 1.700 timer hadde aldri dysene vært ute på denne motoren (ubrutt originallakk på rørene) og så vidt jeg kunne skjønne var der ikke behov for det da heller.......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

men det kunne være OK å vite om det er vanlig å ta ut dysene for å kontrollere de ved eventuelle jevne servicesjekker / intervall  :confused: :confused:

Ser ingen grunn til å gjøre noe så lenge motoren fungerer normalt.

De intervallene som Volvo opererer med er iallfall helt "ville"....

 

Tidligere var det også slik at tappdyser (på forkammermotorer) hadde lenger tid mellom service enn vanlige dyser (direkte-sprøytede motorer).

Dette fordi tappen holder dysen ren.

Link to post

Service intervall på dieseldyser.

 

Har selv en KAD 42 i min Scand Baltic der dysespissen på den ene dysen havarerte.

Endte opp med en stor stråle diesel inn på denne sylindren.

Tok ut alle dysene og sjekket de i denne forbindelsen, flere av dysene var dårlige.

Byttet alle dysespissene til en kostnad på ca 4000 kr. Dyser pluss trykktesting.

Motoren var da gått ca 950 timer.

Ved demontering må du som flere her har vert inn på passe på at ikke foringen løsner.

Lån tersen som merkeverksted benytter denne holder foringen på plass ved demontering.

 

Lykk til

 

INJA :)

Link to post
  • 3 år senere...

Løfter denne...

 

Hei :-)

 

Jeg sysler med tanken på gå over dysene, da jeg har en "følelse" av at motoren ikke går helt rent en liten tid etter oppstart (1-2 minutter ?). Denne "følelsen" sier meg at det virker som om en av sylindrene ikke tenner. Jeg har bare referanser fra bensinmotor som jeg har sett dette på tidligere.

 

Er det bare tull å utøve en mulig unødvendig sjekk ? Dysene var ute i -99 for kontroll. Motoren har totalt gått ca. 3000 timer, men ukjent timeantall etter servicen i -99.

 

Jeg må også legge til at jeg kun har startet motoren 3 ganger etter at jeg kjøpte den. Den ryker ikke mye, og holder seg fint (eller muligens bedre) innenfor mange andre innlegg mht. røyklegging om denne motoren.

 

Alle glødeplugger ble forøvrig byttet til nye i fjor høst, men samme følelsen var tilstede da jeg etterpå startet på land for konservering.

 

Motoren er forøvrig en TAMD 40A 1982 modell.

 

Takknemlig for innspill.

 

Mvh,

Are

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post

Litt enkel forklaring om dysene! :smiley:

 

Om dysene ikke er i orden vil du få en uren forbrenning som du vil merke på motoren i mulige former av:

 

Eksos. (i form av hvit røyk som er uforbrent diesel.)

Dårlig akkslerasjon

Stygg gange på motoren når den er driftsvarm

Vibrasjon

Dårlig toppfart.

Høyere forbruk

Dette er dem mest vanlige tegn til noe galt.

 

Dysene må utmonteres fra motor for kontroll.

Ved rep/kontroll av dyser kontrolleres:

På verkstedet blir den kontrollert for for sot, dette forklarer mye for en fagmann.

Videre blir den trykktestet i en testbenk som består av et manometer og ei pumpe (enkel forklart).

Der kontrolleres spredningsbilde/fortøvning av diesel, åpningstykk, eventuelt stammelekkasje og innvendig lekkasje.

Ei dyse skal ha et vis åpningstrykk som er fastsatt. Justeringen av dette kommer jeg tilbake til senere i teksten.

Som regel har ikke dysene korekt åpningstrykket etter noen år som fører til fortidlig innsprøytning av diesel med for lavt trykk, så allerede her har vi problem i forhold til tenningstidspungt.

 

 

Videre så blir dysen åpnet, dysespiss og nål blir kontrollert/rengjort i ultralydsvasker eller skiftet om dem er def.

 

Som regel på godt brukte dyser går nålen tregt i dysespissen og har et grått belegg. Da er tiden inne får utskifting av komplett spiss.

Dette kommer av urenheter i dieselen som eks. vann eller tilsettningsstoffer i diesel.

 

Mellomstykket mellom fjær og dysespiss må være i perfekt stand for å unngå stammelekkasje.

 

Det som bestemmer åpningstrykket er ei fjær i dysa som blir justert med shims. Om vi skal øke åpningstykket må det inn et tykkere shims som øker fjærspenet.

 

Det er en nøysommelig jobb som tar tid, da alle dysene skal ligge innenfor visse verdier i forhold til hverandre.

 

Men en må ikke glemme dieselpumpa.Den skal tross alt klare å levere diesel og trykk.

Et rimelig sikker tegn er om dysenålene er grå og trege så kan elementene i pumpa også være i samme forfatning.

 

Om du er usikker så la en fagmann vurdere motoren din.

 

Dette med kopperhyllsene som skrives om her er et Volvo fenomen.

Om dem følger med opp lekker det kjølevann helt riktig!

 

Trikset med å drenere virker ukjent og minner mer om lite fagkunnskap.

 

Dette skal sladre om det er lekkasje ved utmontering og om hylsa løsner. Om du drenerer/tapper litt kjølevann og utmonterer dyser og disse hylsene følger med og du monterer sammen har du lurt deg selv.

 

Men dem skal ikke komme opp sammen med dysa. Om dem gjør det må dem skiftes.

Dette krever spesialverktøy.

Om dysa sitter fast så er dette stor sansynelighet for at hylsen må skiftes.

Heldig vis er det ikke slik på andre motorer som jeg vet om i farta. :smash:

 

Ang. hull i stempel så bør du fått forvarsel. Som jeg har skrevet før så bør en gjøre seg kjent med motoren og observere litt.

Tenk tanken "har den virkelig blitt levert slik ny?" Som regel er dette en grei referanse for uro eller trygghet.

 

 

 

Håper forklaringen gir et lite innblikk i dyseverden uten for kompliserte forklaringer. :diving:

 

Mvh.Nautofil

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

Link to post

Står det hver 600 time i manualen så er det dette som er gjeldende. Men det er ikke dermed sagt at dysene trenger noe form for overhaling, kansje en trykkjustering. Nålehus (dysene) har en tendens til å ha ukjennt levetid, en ryker etter 100 timer og en annen varer i 3000 timer. Ergo så er det bortkastet å bytte f eks. alle 6 om en er gåen.

Link to post
  • 11 måneder senere...

Howdy,

 

Da er det endelig klart for å ta ut dysene. Takk for god forklaring over.

 

Jeg har nå fått løs dysen, men er veldig usikker på dette med hylsa som skal sitte rundt. Dysen måtte vrikkes løs, men var ikke mye krefter som skulle til med en passelig skiftenøkkel. Nå kommer den fint.

 

Men, så var det den hylsa da. Kan man se at den følger med ? Hvor tykk er den ? Jeg kjenner (med et lite skrujern) at det er en liten kant rundt dysa under kragen (som kloa går på for å klemme den på plass). Den kan ikke være mer enn ca. 1mm tykk, om det er så mye, men kan til forveksling oppleves som en hylse som følger med.

At denne hylsen skulle være på 1mm tykkelse ville vært meget rart, med tanke på mulig korrosjon i kjølvannssystemet.

 

Kvier meg litt for å tømme ut kjølevannet, men gjør det gjerne om det er "nødvendig" for sikkerhetsskyld.

 

Haster litt, da jeg sitter her med kjeledressen på akkurat nå ;-) Hehe.

Link to post

Haster egentlig ikke så mye lenger. Har nå sittet og tittet ned på dysa og kommet frem til at det (tilsynelatende) ikke finnes noe mellom godset på toppen og det som kommer ut med dysa, ergo så må nødvendigvis hylsa nå komme ut sammen med dysa.

 

Slik som jeg ser det.

 

Mao, blir det tømming av kjølevann en annen dag.

 

Hva kreves for å sette inn nye hylser ? Det ble nevnt spesialverktøy over...

Link to post
Er det også sånn at man får hull i stemplene hvis dysene ikke sjekkes gjevnlig?

Svaret på dette er ihvertfall NEI!! En brenner ikke stemplene hvis en ikke sjekker dysene sine jevnlig! Joda, en kan ha ei dyse som lekker mye diesel ned på stempeltoppen, og en kan få skikkelig varmgang i en sylinder hvis dysa lekker og i verste fall brenne stempelet, men det er slett ingen automatikk i dette. Det kan like godt skje med en ny dyse som med en som har stått "servicetiden" og vel så det. Hvis du har mulighet til å måle temperauten rundt diverse strategiske steder på motoren din (type "lasertermometer") så kan du jo kanskje med litt hell finne ut om du har en sylinder som er mye kaldere/varmere enn de andre når du kjører med noe belastning på motoren. Stor differanse i temperaturen mellom sylindere er jo et typisk tegn på at en dyse ikke fungerer, men det kan som sagt være vanskelig å utføre selve målingen på disse små motorene.

Serviceintervall bør i alle tilfelle stå i manualen. Dysene sjekker en jo rimeligst selv, men det krever som tidligere nevnt litt utstyr i form av pumpe og et noenlunde stort og lettavlest manometer.

Link to post

Har ikke førstehånds erfaring med 40 motoren men på 41 ser en tydelig toppen av hylsen og du ser med en gang om hylsen følger med opp. Det er en kobberhylse som kan ha omlag 1 mm godstykkelse. Når du vrir dysen bør du kunne sen om hylsen også vris og gjør den ikke det skal det være trygt å dra den opp. Der finnes et spesialverktøy for å dra opp dysen samtidig som hylsen holdes nede, mulig du kan få låne dette hos din lokale VP-pusher....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Når jeg roterer dysen, så roterer alt. Jeg kan ikke se om det er noe som burde sitte igjen.

 

Jeg har funnet bilder/tegninger av dysen i både servicemanualen til VP og fine sprengskisser på "marinepartsexpress.com", men kan ikke med sikkerhet se hva som er hva.

 

Jeg finner derimot ingen antydninger om denne hylsa i noen sprensgskisser eller delelister. Har søkt på "nozzle sleeve", "dyse hylse" og hver for seg i forskjellige varianter, men ingenting jeg kjenner igjen som en hylse dukker opp.

 

Om hylsen er ca. 1mm tykk, så er det vel den jeg kan se som kommer opp. Får tømme kjølevannet før jeg tar den ut for sikkerhets skyld.

 

Om noen har info om hva slags spesialverktøy som brukes for å innmontere disse hylsene, så er jeg takknemlig. Slik det ser ut nå, så kommer hylse lett ut, og burde da egentlig være lett å sette inn igjen uten spesiaverktøy også.

Link to post
I følge vedlikeholdsmanualen for motoren skal dysene kontrolleres minst hver 600 timer. Hvis du ikke har tatt ut dyser før så overlat dette til en som har erfaring.

 

Ser ikke vitsen i å ta dysene ut så lenge motoren går fint, og røykfritt.Itillfelle de skal ut, hvorfor? :confused:

Link to post

Vel, for min del så er det litt humping og ujevn gange i oppstarten. Glødepluggene ble skiftet i fjor, så det er ikke dem.

 

Ryker også ganske bra ved oppstart, og også en del i fart, som vi oppdaget da jeg tilfeldigvis hadde vinduet akter åpent. Kunne ikke begripe hva som røyk så fælt der inne... Eksosen ble dratt inn av en eller annen grunn.

 

Bare greit å få konstatert at de er OK.

Link to post

En ting som er veldig viktig med dysene er å sjekke forstøvningen. Dette har stor innvirkning på forbrennings foreløpet til motoren. Dårlig forstøvning gir senere tenning (lavere effekt) og kan leses av direkte på høyere eksostemperatur. Men det som er skummelt med dette er at du får mye høyere termiske belastninger(komponenetene er mye varmere enn hva som er normalt) i øvre del av sylinderen. Resultatet kan være brendte luft og eksos ventiler, videre skader på br.st.ventil. Derfor mener jeg det er lurt og følge service intervallene som er gitt av motorfabrikat. De er satt for at du skal kunne operere motoren på en mest sikker og driftsøkonomisk måte. Det kan være noe kostbart hvis en hele tiden må gjøre seg nytte av service verksted for å få utført alt service arbeid. Men en kan jo feks kjøpe en pumpe i regi av den lokale båtforeningen eller en går sammen noen stykker, så er en trykkteste-pumpe innkjent på kort tid. Instruksjons manualen forteller deg hvordan ting skal være når det er i orden.

Redigert av mask (see edit history)
Link to post

Hei !

 

Tror ikke det er hylse på 40 motoren

men det er 2 forskjellige tetningsringer under dysen den ene er en kobberring og den andre tror jeg er av aluminium

Det er litt vanskelig å få dem opp

Desse bør skiftes og det må rengjøres nøye nede på tetningsflatene

 

Mvh

Jan

Link to post
Tror ikke det er hylse på 40 motoren

 

Det hadde jo vært meget hyggelig. Er det noen som kan bekrefte dette ?

 

Hvis 40 motoren har hylse, og den følger med dysen min opp, så sitter den jammen løst og "fint". Jeg vil vel gjette på, i og med at det kreves spesialverktøy, at denne hylsen skal sitte ordentlig godt, og ikke vil la seg dra rundt med tommel og pekefinger på dysa ?

 

Det må da være en som relativt nylig har gjort dette av baatplassends eminente mengde av hobbymekanikere :flag:

 

Jeg kvier meg litt for å ringe til et VP verksted, da jeg hverken har kundeforhold og ikke har lagt igjen mange tusenlapper hos noen, og føler meg litt som en gjerrigpomp som bare henter ut informasjon fra kompetente... ;-)

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...