Jump to content

Service intervall av dieseldyser


atr72

Recommended Posts

71a motoren har hylser .......

 

Om dysene skal ut og en ikke har spes.verktøy, tar en først å "vrikker" på dysen sideveis. En må følge med på at hylsen ikke rører på seg. Hylsen skal ha et hakk i toppen som indikerer retningen. Hylsen har en o-ring i toppen som tetter for kjølevann. Nede er hylsen presset mot godset i toppen og det er kun presset som holder den tett. Det er en spesiell dor som brukes til dette, slik at en oppnår riktig press, samt at hullet i hylsa blir stort nok for dysespissen.

Før ny hylse settes inn, må spesiellt nedre del i toppen rengjøres med en spesiell "fres" som har riktig fasong.

Link to post
Share on other sites

Jeg trakk pusten og ringte....

 

Det er IKKE hylser på 40 motoren. Dysene tas rett ut, og ferdig med det. 41 motoren, derimot, har hylser.

 

Mye forskjellig her, hva med KAD 43 da? Løse hylser eller ikke?

Når 600 timer i løpet av sesongen og da er det dysesjekk iflg manual.

Motoren går klokkerent uten røyk og vibrasjon og ser liten vits i å fikse noe som fungerer 100%.

Bittelitt blå røyk ved kaldstart nå i helga men da var det minus 3 og motoren var kaldere enn vanlig.

Link to post
Share on other sites

Ehh....en bil sender en jo på service når den tid er kommet, etter MANUALEN ....

 

Ja, lettlurt som de fleste. Bilen får oljeskift, filter og litt smøring av hengsler og nix sjekk av dyser og anna motordetaljer.

Renault skulle ha 7000 for en normal service som jeg gjorde utafor garasjen i løpet av 2 timer og kjøpt alle utbyttedeler på mekonomen til litt over 1100 kr = svindel ved høylys dag

Link to post
Share on other sites

En diesel bilmotor går ofte hele bilens levetid uten noe vedlikehold på dysespissene, da er det snakk om veldig mange tusen timer.

Er det pga av at båtmotoren går med høyere belasting at dette må gjøres??

 

Ja, en båtmotor går med mye høyere belasning.

 

Jeg bruker bilen min til stort sett bykjøring og noe landevei. Hvis jeg har ett snitt på 50km/t og kjører 100.000km, så har motoren 2000gangetimer. Kjører en mye landevei så går den enda mindre. Så og si at motoren går mange tusen timer før en tester brennstoff dysene er vel å ta i vel mye. Da følger man ikke vedlikeholdsrutinene gitt av fabrikant.

 

Men på den andre siden, så blir jo bilmotorene kjørt veeeeldig fint i forhold til en båtmotor. Dette tar motorleverandøren hensyn til og derfor kortere intervall på båtmotorene. Tror det er på tide og legge vekk sammenligningen mellom bil og båt-motorer, for de er ikke i nærheten av hverandre når det gjelder belastning mønster.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker bilen min til stort sett bykjøring og noe landevei. Hvis jeg har ett snitt på 50km/t og kjører 100.000km, så har motoren 2000gangetimer. Kjører en mye landevei så går den enda mindre. Så og si at motoren går mange tusen timer før en tester brennstoff dysene er vel å ta i vel mye. Da følger man ikke vedlikeholdsrutinene gitt av fabrikant.

ikke enig.. dysejobb på bil hender svært sjelden.. hvor mange overhaler dyser på biler før 200000 km? 300000km? kan ikke si jeg vet om noen.

overhale dyser på bil er nesten ikke tema for et bilverksted lengre.. mulig spesial dieselverkstedene har flere men dog.

normalt labber en dieselbil 3-400000 uten slik jobb.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

ikke enig.. dysejobb på bil hender svært sjelden.. hvor mange overhaler dyser på biler før 200000 km? 300000km? kan ikke si jeg vet om noen.

overhale dyser på bil er nesten ikke tema for et bilverksted lengre.. mulig spesial dieselverkstedene har flere men dog.

normalt labber en dieselbil 3-400000 uten slik jobb.

 

 

 

Har ingen problemer med å tro at bilene kjøres 3-400.000km uten å overhale brennstoff dyser. For det er det ingen verksted som klarer og utføre for samme kostnad som å skifte ut de gamle med nye, tror ikke det er så mange med kompetanse nok heller.

 

Men nå nevnte jeg ikke noe om overhaling. Jeg sa testing, trykktesting for 4stk br.st injektorer kan jeg tenke meg er utført på 2timer hvis spesialverktøy er tilgjengelig, noe man må gå ut ifra på et godkjent verksted. Nye dyser kan jeg tenke meg koster ca 1000,- pr stk.+arbeidspenger. Årsaken til at mange br.st dyser blir utslitt er nettopp det at de er i drift for lenge, før de takes ut for rengjøring og justering av åpningstrykk, slik at en hele tiden får den rette forstøvning m.m. Gjør en dette hver 100.000km så koster det ikke noe mer enn deler ved 3-400.000km, og da har man samtidig en sterk og sikker motor til enhver tid og gjerne spart noen kroner i drivstoff.

Dette handler mye om opprettholdelse av motoreffekt/driftsikkerhet på motoren, har også en viss invirkning på brennstoff forbruket. En må skille mellom overhaling og vedlikehold, overhaling har sin årsak i slitasje og mangelfullt vedlikehold. Samtidig kan det ofte trekkes paralleller mellom manglende overhalinger/vedlikehold og reperasjoner.

 

Det er dette som ligger i ordene planlagt/forebyggende vedlikehold, som service intervallene på motoren din er basert på. Så hvorfor ikke følge det?

 

Mvh

mask

Link to post
Share on other sites

nja. dysen skal ut også . hvor mange dyser setter seg ikke litt fast av koks? = mere arbeid spes nyere commonrail er mitt inntrykk...

man bytter da ikke hele dysen . det holder lenge å bytte dysespissen. og det anbefales å gjøres når man først har de ute alikevel. da blir dysen som ny.. noen få hundrelapper for stykket..

mask. vet du hva som er vanlig på biler , eller er dette et utdrag av den ideelle verden? har enda ikke hørt noen som har sjekket dysene sine etter 100k for morro skyld.

nei folk bruker bilene sine til det evt skulle oppstå noe. feks høy avgassmåling på eu eller unormal røykutvikling.. hva anbefaler man da? jo man anbefaler å bytte spissene og trykkteste\justere. koster ikke så mye mere en testing, når de først er ute .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

I min verden så er det ikke forskjell på dyse og dysespiss, kjært barn har mange navn. En brennstoff dyse er laget som en enhet, dysespiss og dyseholder. Disse er "lappet" sammen med klaringer rundt 1-2/1000 mm. En får ikke kjøpe bare dysespissen, en må kjøpe en komplett dyse, ikke bland dette med en komplett injektor/brennstoff ventil.

 

mask. vet du hva som er vanlig på biler , eller er dette et utdrag av den ideelle verden?

 

Vet ikke hva som er vanlig på biler, dette var bare refleksjoner på hva jeg mener er sunn fornuft. Mitt tidligere eksempel var å illustrere at det er stor forskjell på bil og båt motorer, når det gjelder belastninger/slitasje som de blir utsatt for. Folk er jo veldig flink til og overholde service intervallene på bilene sine, derfor stusset jeg litt på at med en gang det gjelder båtmotoren så ser enkelte ingen grunn til å følge service intervallene. Hvilke gode argument ligger til grunn for disse konklusjonene, når vi vet at motoren i båten er mye hardere belastet en hva motoren i bilen er?

 

Jeg kan med en gang inrømme at min erfaringer med bilmotorer er mangelfull, men jeg har arbeidet i noen år med motorer som er installert i båter, store som små. Har enda tilgode og være med på ett havari, men det følger veldig mye arbeid ifm forbyggende vedlikehold for å forhindre dette.

 

hifo: Jeg sier ikke dette for å være formanende, jeg ville bare dele mine synspunkter. Jeg vet at folk som er seriøse og avhengige av motoren for å kunne utføre sitt arbeid, setter forebyggende vedlikehold som høyeste prioritering. Så hvorfor ikke gjøre det samme for de som bruker motoren til fritids sysler?

 

Ha en fin dag :smiley:

 

Mvh

mask

Redigert av SveinHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En får ikke kjøpe bare dysespissen, en må kjøpe en komplett dyse...
Vel, kanskje ikke du og jeg får kjøpe kun dysespiss men jeg har nå hatt et dusin og vel så det med dyser på verksted der jeg med egne øyner har sett at kun dysespissen er byttet med ny...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Heisann!!

 

Om bord hos oss så har vi to stk hjelpemotorer Caterpillar 3508 på hver 810 hp ”Forvokste bilmotorer”.

På disse er skifte/kontroll av injektorene hver 6000 driftstime.

 

inj.jpg

 

Overhaling/kontroll og justing av diesel mengde, på hver av injektorene, blir overlatt til autorisert Caterpillar verksted.

 

Motorene går med kontinuerlig 1800 rpm da generatorene er 440V 60 Hz.

 

Injektorene har innebygget plungere så det blir ikke helt som vanlige brennstoffventiler, men dog.

De er veldig nøye på drivstoff og bare fineste MGO eller auto diesel er bra nok.

 

Vil tro at enkelte her inne på forumet kan ha samme type motorer til fremdrift på større lystfartøy?

 

Skifte av injektorene tar ca. 2-3 timer, og da er samtlige ventilbroer og ventiler justert, samt timing og synkronisering av de nye injektorene. (Ventilåkene må fjernes for å få tillgang til å skifte injektorene) Intervall på kontroll av ventilklaringer er hver 2000 driftstime!

 

Har man ikke peil så bør man ikke utføre dette selv!! :nonod:

 

Litt på sidelinja:

 

Til skrekk og advarsel: Nedfor kan du se et bilde av den ene motoren da den havarerte. Inndirekte sannsynlig årsak: Feiljustering av ventilklaring!! :sad:

 

aux2.jpg

 

Her er motoren ribbet og splittet. Hele veivakslingen måtte skiftes da den ene veivskinka var førskjøvet i forhold til veivaksling.

 

Sannsynlig årsakssammenheng: Alt for slakk ventilklaring som medførte at ventilbro hoppet av, kilte seg mellom ventilstengene slik at disse ble deformerte, hvilket medførte at ventil tallerknene brakk av og falt nedi sylinderen. Knust stempel, deformert veivstake, og ødelagt veivaksling!!

 

Hvis justeringen fordrer mere enn en halv omdreining på justeringsskruen skal man stoppe og tenke seg om!!!

 

:sailing:

Mvh

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

I min verden så er det ikke forskjell på dyse og dysespiss, kjært barn har mange navn. En brennstoff dyse er laget som en enhet, dysespiss og dyseholder. Disse er "lappet" sammen med klaringer rundt 1-2/1000 mm. En får ikke kjøpe bare dysespissen, en må kjøpe en komplett dyse, ikke bland dette med en komplett injektor/brennstoff ventil.

 

 

Vet ikke hva som er vanlig på biler, dette var bare refleksjoner på hva jeg mener er sunn fornuft.

tror vi egentlig er enige om hva dyse \dysespiss er.. jeg skriver dysespiss og da får man komplett den delen som inneholder nål sete osv. som byttes ut ved overhaling av en komplett dyse. . men vi er ikke enige om hva som er vanlig vedlikehold på en bilmotor. mulig det finnes unntak , men har tilgode å se noen dyseoverhaling \testing i noen serviceskjema... ...

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Vel, kanskje ikke du og jeg får kjøpe kun dysespiss men jeg har nå hatt et dusin og vel så det med dyser på verksted der jeg med egne øyner har sett at kun dysespissen er byttet med ny...

 

Da er det nok noen som "fusker" i faget hvis vedkommende bytter dysenålene mellom dysehusene. Hver enkelt nål skal være tilpasset hvert dysehus!

Man bør også være klar over at tetningsflaten, mellom nålespiss og tetning i dysehus, er slipt med "tipp". Dvs. vinkelen på nålespissen er litt skarpere enn tetningsvinkelen i dysehuset.

 

Vet ikke om noen firma i Norge som tilvirker nye nålespisser, men i Antwerpen er et firma som kalles "Antwerp Diesel Pumps" som gjør dette. De har spesialverktøy til å slipe opp gamle dysehus samt tilvirke/tilpasse nye nåler individuelt til hvert dysehus!

 

:flag:

mvh

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk nå nettopp svar fra Asker Elektro Diesel om at dysene var testet, og attpåtil testet OK. Bittelitt ute av justering, men ikke nok til at overhaling er nødvendig.

 

En gjetning på servicehistorikk på min båt/motor tilsier at de ble sist justert ca. 1999. Kan da regne ca. 100 timer/år, dvs. 1000 timer drift.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...