Jump to content

Service intervall av dieseldyser


atr72

Recommended Posts

Da er det nok noen som "fusker" i faget hvis vedkommende bytter dysenålene mellom dysehusene. Hver enkelt nål skal være tilpasset hvert dysehus!

Er det dysehus og dysenål det hter ? nå er vel det normalt en komplett bytteenhet og da sier "vi" dysespiss.

ihvertfall bestillte jeg dysespisser i går pr tlf til en pajero, uten å måtte forklare hva det er.. ( 450000km på tellleren. og første gang. )

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

En brennstoff dyse er laget som en enhet, dysespiss og dyseholder.

 

Beklager SveinHa, her må jeg irettesette meg selv. Det som er rett er"en brennstoff dyse er laget som en enhet, dysenål og dyseholder". Dysenål og dyseholder er en unik enhet og skal ikke byttets om på. Dysespisser kan selfølgelig skiftes uavhengig.

Redigert av mask (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Beklager SveinHa, her må jeg irettesette meg selv. Det som er rett er"en brennstoff dyse er laget som en enhet, dysenål og dyseholder". Dysenål og dyseholder er en unik enhet og skal ikke byttets om på. Dysespisser kan selfølgelig skiftes uavhengig.

 

Skal det være, ja så skal det være!!

 

En brennstoff dyse består av to deler; dysenål og dysehus

 

En dysespiss er hva er ordet sier, spissen på dysen hvor man har de små utløps hullene hvor dieselen forstøves. Dysetupp er også et synonymt ord.

 

En dyseholder er også hva ordet sier, en innretning for å holde på dysen.

Enkelte ganger kan det være at nålen setter seg fast i dysehuset. For å få ut nålen spennes dysen fast i en innretning som sperrer for dysens innløps hull men hvor det er et åpent hull for dysenåla. Deretter spennes det fast en tilførselsstuss til dysespissen som ved hjelp av tilført dieseltrykk presser ut dysenåla.

 

Men nå trodde jeg denne tråden handlet om intervall for kontroll av brennstoffventilene og ikke om ordkløveri som dette?

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

På min KAD44-C 24V er det oppgitt i serviceintervall ventiljustering hver 200 driftstime.

 

Merkeverkstedet (Framæs Maritime AS i Sandefjord) som tar alt på min båt under årlig vinteropplag, abefalte "dysekontroll" samtidig pga. total gangtid på 600+ timer siden 2001.

 

De fant én dyse som de skiftet, resten var ok. Har ikke noe greie på dette, men tror de demonterte alle dysene og testet de individuellt.

- Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill.

- Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein.

Link to post
Share on other sites

Ikke ifølge vedlikeholdskjema fra Yanmar Norge.

Der skal 4LH-STE ha kontroll av dyser og dysetrykk hver 1000 timer.

Sjekk av innsprøytingsinnstillingen hver 2000 timer

Det samme skal min 6LY2.

 

Mix

 

I MIN operasjonsmanual står følgende:

 

Sitat:

Skift brennstoffilter (finfilter) hver 300timer

Sjekk innsprøytnings tidspuknktet hver 600timer

Sjekk forstøvning og forstøvningens vinkel hver 600timer

Sitat slutt.

 

Er ikke med på hva du skriver angående 1000 timer og 2000 timer på vedlikeholdskjema for denne motor, denne motoren er norsk.

 

Mvh

mask

Redigert av mask (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gjør det du vil du.

Men det er ikke mine ord. Det er Yanmar Norge sine.

 

 

Yanmar Norge kan sikkert stå inne for det de sier, men siden intervallene i min Op-manual er kortere enn hva Yanmar Norge sier så er jeg ihvertfall på den sikre siden. Men siden jeg har måttet justert ett par ventiler etter 600-700 timer, så ser jeg ingen grunn til å øke intervallen. Kanskje de har bedre kvalitet på fjærer nå, sammenlignet med de som ble levert i 2000. Denne motoren var ny i år 2000.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
  • 8 måneder senere...

Har lest tråden her uten å helt få svar på det jeg lurer på.

 

Jeg har en TAMD30 som oppfører seg helt supert helt til den blir varm. Den starter som et skudd og går som en klokke helt til den blir varm. Når man da drar av på farten og tar den ned til tomgang, da ryker den voldsomt og har tildels meget ujevn gange. Fargen på eksosen er ganske lys, gjerne med en gråtone i.

 

Har nettopp skiftet toppakning på den, da den var blåst. Oljen inneholder ikke vann og ferskvannet er gullende rent. Den drar seg lett opp i topp turtall, uten mer eksosutvikling enn normalt når turboen slår inn, men røyklegger som sagt hele havnen når den er varm. Da resten av motoren ser ut til å være i grei form, mistenker jeg at dysene trenger en overhaling. Problemet har også vært økende. Gangtid på motoren er ukjent, men verken sylindre, ventilseter, topp eller andre vitale deler ser særlig slitt ut.

 

Andre forslag?

Link to post
Share on other sites

Jeg er av den oppfattningen at man trekker dysene en gang i året, uansett gangtimer, spesiellt med tanke på den varierende kvaliteten folk har på filter og vannutskillere. Og et lite spark til fyllestasjonene langs fjorden, her syndes det mye med kvalitet på dieselen.

Et årlig dysetrekk er greit forebyggende arbeide som ikke er alt for dyrt. Er det ikke noe galt, koster det litt rengjøring og til nød nye underlagsskiver, samt noen kroner til mekanikeren for å sjekke dem.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
Share on other sites

Dette varierer nok i fra motor til motor. Mener å huske at førstegangsjustering av dysene for Yanmar 340 hk 6LYA STP var på 50 timer. Deretter 1000 timer. Hos meg var 3 av dysene ødelagt etter de første 50 timene og ble byttet på garanti. Disse måtte selvføgelig kontrolleres igjen etter 50 timer. Ellers gjelder normale observasjoner som røykutvikling, avgasstemp. etc. For nyere common rail motorer er det ofte returdieselmengen som gjelder som kontrollpunkt. Intervallet varierer. Naturligvis kan man intensivere dette til å opprette egne årlige kontroller. Det vil nok muligens være mer korrekt på en fritidsbåtmotor med tanke på driftsmønsteret.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har problemer med å komme opp i fullt turtall på 2010 model Yanmar 3JH5E som har gått rundt 300 timer, ref dette innlegget i annen tråd....https://baatplassen.no/i/topic/80813-yanmar-3jh3e-for-ikke-full-omdreining/?p=1513395

Ser ut som jeg klarer full rpm i fri, men må øke rpm forsiktig for at ikke motoren skal "hoste" og ryke ved rundt 3400 rpm.

Det kommer også litt oljefilm på sjøen.....

Noen som vet om det kan komme av en dyse som ikke fungerer optimalt?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...