hifo Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 Da er det nok noen som "fusker" i faget hvis vedkommende bytter dysenålene mellom dysehusene. Hver enkelt nål skal være tilpasset hvert dysehus! Er det dysehus og dysenål det hter ? nå er vel det normalt en komplett bytteenhet og da sier "vi" dysespiss. ihvertfall bestillte jeg dysespisser i går pr tlf til en pajero, uten å måtte forklare hva det er.. ( 450000km på tellleren. og første gang. ) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
mask Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 (redigert) En brennstoff dyse er laget som en enhet, dysespiss og dyseholder. Beklager SveinHa, her må jeg irettesette meg selv. Det som er rett er"en brennstoff dyse er laget som en enhet, dysenål og dyseholder". Dysenål og dyseholder er en unik enhet og skal ikke byttets om på. Dysespisser kan selfølgelig skiftes uavhengig. Redigert 19.Februar.2009 av mask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 Beklager SveinHa, her må jeg irettesette meg selv. Det som er rett er"en brennstoff dyse er laget som en enhet, dysenål og dyseholder". Dysenål og dyseholder er en unik enhet og skal ikke byttets om på. Dysespisser kan selfølgelig skiftes uavhengig. Skal det være, ja så skal det være!! En brennstoff dyse består av to deler; dysenål og dysehus En dysespiss er hva er ordet sier, spissen på dysen hvor man har de små utløps hullene hvor dieselen forstøves. Dysetupp er også et synonymt ord. En dyseholder er også hva ordet sier, en innretning for å holde på dysen. Enkelte ganger kan det være at nålen setter seg fast i dysehuset. For å få ut nålen spennes dysen fast i en innretning som sperrer for dysens innløps hull men hvor det er et åpent hull for dysenåla. Deretter spennes det fast en tilførselsstuss til dysespissen som ved hjelp av tilført dieseltrykk presser ut dysenåla. Men nå trodde jeg denne tråden handlet om intervall for kontroll av brennstoffventilene og ikke om ordkløveri som dette? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
mosteen Svart 20.Februar.2009 Del på Facebook Svart 20.Februar.2009 På min KAD44-C 24V er det oppgitt i serviceintervall ventiljustering hver 200 driftstime. Merkeverkstedet (Framæs Maritime AS i Sandefjord) som tar alt på min båt under årlig vinteropplag, abefalte "dysekontroll" samtidig pga. total gangtid på 600+ timer siden 2001. De fant én dyse som de skiftet, resten var ok. Har ikke noe greie på dette, men tror de demonterte alle dysene og testet de individuellt. Sitér dette innlegget - Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill. - Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein. Link to post Share on other sites More sharing options...
mask Svart 21.Februar.2009 Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 Yanmar 4LH-STE , skal sjekke innsprøytingstidspunktet (tenningen) og forstøvningen på br.st ventilene hver 600timer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 21.Februar.2009 Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 Ikke ifølge vedlikeholdskjema fra Yanmar Norge. Der skal 4LH-STE ha kontroll av dyser og dysetrykk hver 1000 timer. Sjekk av innsprøytingsinnstillingen hver 2000 timer Det samme skal min 6LY2. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mask Svart 22.Februar.2009 Del på Facebook Svart 22.Februar.2009 (redigert) Ikke ifølge vedlikeholdskjema fra Yanmar Norge.Der skal 4LH-STE ha kontroll av dyser og dysetrykk hver 1000 timer. Sjekk av innsprøytingsinnstillingen hver 2000 timer Det samme skal min 6LY2. Mix I MIN operasjonsmanual står følgende: Sitat: Skift brennstoffilter (finfilter) hver 300timer Sjekk innsprøytnings tidspuknktet hver 600timer Sjekk forstøvning og forstøvningens vinkel hver 600timer Sitat slutt. Er ikke med på hva du skriver angående 1000 timer og 2000 timer på vedlikeholdskjema for denne motor, denne motoren er norsk. Mvh mask Redigert 22.Februar.2009 av mask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 22.Februar.2009 Del på Facebook Svart 22.Februar.2009 Periodisk vedlikehold i Norge. Erstatter alle brukermanualer. Fritidsbruk. Side 4 http://www.yanmar.no/arch/_img/9052913.pdf Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mask Svart 22.Februar.2009 Del på Facebook Svart 22.Februar.2009 Erstatter alle brukermanualer. Kanskje det, men jeg følger den som følger motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 22.Februar.2009 Del på Facebook Svart 22.Februar.2009 Gjør det du vil du. Men det er ikke mine ord. Det er Yanmar Norge sine. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mask Svart 22.Februar.2009 Del på Facebook Svart 22.Februar.2009 Gjør det du vil du.Men det er ikke mine ord. Det er Yanmar Norge sine. Yanmar Norge kan sikkert stå inne for det de sier, men siden intervallene i min Op-manual er kortere enn hva Yanmar Norge sier så er jeg ihvertfall på den sikre siden. Men siden jeg har måttet justert ett par ventiler etter 600-700 timer, så ser jeg ingen grunn til å øke intervallen. Kanskje de har bedre kvalitet på fjærer nå, sammenlignet med de som ble levert i 2000. Denne motoren var ny i år 2000. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
antonc Svart 31.Juli.2011 Del på Facebook Svart 31.Juli.2011 Har en md 40, motoren har mistet efekt fra 3000 rpm til 2400 rpm, motoren går rent og fint på 2400 rpm men jeg for ikke økt farten lenger, kan dette være dysene, forøvrig har jeg skiftet alle filterene Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jostein Duesund Svart 29.April.2012 Del på Facebook Svart 29.April.2012 Har lest tråden her uten å helt få svar på det jeg lurer på. Jeg har en TAMD30 som oppfører seg helt supert helt til den blir varm. Den starter som et skudd og går som en klokke helt til den blir varm. Når man da drar av på farten og tar den ned til tomgang, da ryker den voldsomt og har tildels meget ujevn gange. Fargen på eksosen er ganske lys, gjerne med en gråtone i. Har nettopp skiftet toppakning på den, da den var blåst. Oljen inneholder ikke vann og ferskvannet er gullende rent. Den drar seg lett opp i topp turtall, uten mer eksosutvikling enn normalt når turboen slår inn, men røyklegger som sagt hele havnen når den er varm. Da resten av motoren ser ut til å være i grei form, mistenker jeg at dysene trenger en overhaling. Problemet har også vært økende. Gangtid på motoren er ukjent, men verken sylindre, ventilseter, topp eller andre vitale deler ser særlig slitt ut. Andre forslag? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Toroa Svart 29.April.2012 Del på Facebook Svart 29.April.2012 Jeg er av den oppfattningen at man trekker dysene en gang i året, uansett gangtimer, spesiellt med tanke på den varierende kvaliteten folk har på filter og vannutskillere. Og et lite spark til fyllestasjonene langs fjorden, her syndes det mye med kvalitet på dieselen. Et årlig dysetrekk er greit forebyggende arbeide som ikke er alt for dyrt. Er det ikke noe galt, koster det litt rengjøring og til nød nye underlagsskiver, samt noen kroner til mekanikeren for å sjekke dem. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 29.April.2012 Del på Facebook Svart 29.April.2012 (redigert) Dette varierer nok i fra motor til motor. Mener å huske at førstegangsjustering av dysene for Yanmar 340 hk 6LYA STP var på 50 timer. Deretter 1000 timer. Hos meg var 3 av dysene ødelagt etter de første 50 timene og ble byttet på garanti. Disse måtte selvføgelig kontrolleres igjen etter 50 timer. Ellers gjelder normale observasjoner som røykutvikling, avgasstemp. etc. For nyere common rail motorer er det ofte returdieselmengen som gjelder som kontrollpunkt. Intervallet varierer. Naturligvis kan man intensivere dette til å opprette egne årlige kontroller. Det vil nok muligens være mer korrekt på en fritidsbåtmotor med tanke på driftsmønsteret. Redigert 29.April.2012 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 3.Desember.2013 Del på Facebook Svart 3.Desember.2013 Har problemer med å komme opp i fullt turtall på 2010 model Yanmar 3JH5E som har gått rundt 300 timer, ref dette innlegget i annen tråd....https://baatplassen.no/i/topic/80813-yanmar-3jh3e-for-ikke-full-omdreining/?p=1513395 Ser ut som jeg klarer full rpm i fri, men må øke rpm forsiktig for at ikke motoren skal "hoste" og ryke ved rundt 3400 rpm. Det kommer også litt oljefilm på sjøen..... Noen som vet om det kan komme av en dyse som ikke fungerer optimalt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.