Jump to content

CE-merking av ny og gammel båt


RIB1

Recommended Posts

Jeg tror jeg har forstått hvordan dette med CE-merkingen foregår, men er usikker og har noen spørsmål anngående dette da :tongue:

 

Hos sjøfartsdirektoratet står det: ''• Fritidsbåter som er satt på markedet eller tatt i bruk i EØS-området før 16. juni 1998'' er unntatt CE-merking.

Om jeg kjøper en båt på finn som er årsmoddel 1997, vil jeg da slippe CE-merking?! :smiley:

Link: http://www.sjofartsdir.no/no/Sjofolk/CE-merking_av_fritidsbater/

 

Om jeg kjøper en båt der det står at den er årsmoddel 2000, og det ikke er noe CE-merking/skilt på den, men den er CE godkjent, bare at skiltene er borte, og den tidligere eieren har mistet dem. Hva skal jeg gjøre det? :confused:

Hvem skal jeg evt. snakke med om nye? :confused:

 

Håper det er noen med gode erfaringer og kunnskaper om CE-merking og godkjening :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei CE merking er mer enn merkene det er også en handbok på båten + flere papirer ,om ikke noe dokumentasjon finnes må du nok ta merkingen på nytt,

Når det gjelder båter som har vert i EU markedet før denne dato er det ikke krav til att du skal merke denne når du tar den inn ,men du må kunne dokumentere att den har vert på EU markedet før denne dato .

Link to post
Share on other sites

Om jeg da skal kjøpe båten så bør jeg høre med selger om han/hun har papirer på båten slik at jeg ikke kjøper en båt jeg ikke kan bruke?

 

Om den må merkes på nytt, vil ikke dette da koste veldig mye penger? :confused:

Om båten har alle papirer og dokumentasjons som behøves, men ikke har merkene hvor det står om CE-godkjenningen, trenger jeg da å ordne med slike merken eller holder det med de andre papirene?? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vist det er en båt som har vert CE godkjent som det er papirer på tror jeg ikke det byr på noe større problem og få nye merker fra leverandør .

 

Vist båten må merkes koster kontrollen og papirarbeidet ca 20 000 kr + det som må gjøres med båten for og få den godkjent.

Link to post
Share on other sites

I en tråd tidligere her får du noen svar med henvisninger til regler.

Se link nedenfor.

 

https://baatplassen.no/i/topic/72650-er-en-baat-uten-ce-merking-eller-annen-godkjenning-forbudt-aa-bruke/

 

:sailing:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...