Jump to content

Kobler man Inverter rett på batteri


Likeråfiske

Recommended Posts

Man kan som regel ikke dra ut mer enn 150watt av et sigarett-tenner uttak, men det er jo sikker nok det også.. Om du bruker en mindre en så slipper denne å ha kjølevifte som stjeler strøm. Det finnes mange av disse, her er en 90-watter som passer i koppholderen: http://www.advance.no/Item.aspx?id=4625174

og her er en 150-watter (uten kjølevifte) http://www.advance.no/Item.aspx?id=4566921

Mange som selger disse, så søk på varenummer på Google for beste pris. Disse holder i massevis for de fleste laptop'er.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du får kjøpt 12V lader (sigaretttenneruttak) til "alle" mobiltelefoner for en billig penge. Selges i telebutikker, ClasO osv.

 

En del PC leverandører kan også levere 12V strømforsyning (sigaretttenneruttak) til sine bærbare.

 

Redigert: Ser at softice kom meg i forkjøpet.

 

Forøvrig: Kjenner ikke strømopplegget i din båt, men regner med at du har en hovedstrømbryter på forbruksiden? Jeg ville da ha koblet inverter på forbrukssiden av denne. Liker ikke at det står strøm på vanlig utstyr når hovedbryter er av. Ville også sikret kabel til inverter med en 70A midi sikring eller tilsvarende, og passet på at kabler var av stor nok dimensjon - en 500W inverter vil trekke mye strøm.

Redigert av Bømlo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sigarettuttak er ikke til å anbefales senest når et kjøretøy skal beveges.

Kontaktflatene blir da så lite etter en stund at den blir glovarm.

 

Skal du bruke en 150W (dvs. ca. 11A) da er det best med enten å montere den fast,

eller minst å bytte standardkontakten mot en arbeidskontakt på begge sider. (inverter-båt/bil/bobil/lastebil/etc.)

Det finnes nemlig også hutigkoblinger som takler opp til 18A.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

En inverter bruger meget strøm for at lave 12 v om til 230 v.

 

Jojo, men ikke så meget, da.. ca 10-12% av hva du belaster den med. En laptop som trekker 65 watt, vil da trekke 7,8 watt og det er vel ikke så "meget".

Man trenger jo bare å lade batteriet. Samme med mobilen. Fordelen er at du ikke trenger å da en 12-volts lader til hvert produkt som trenger strøm. Kjekk å ha !

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå bestilt denne:

Informasjon om din bestilling fra Attento Norge AS:

 

Varenavn: Stk.pris:

1x 521617 - Inverter 12V 230V 150 Watt - Kr. 199.00

1x 394744 - Servicepakke inntil 35kg - Kr. 95.00

- Kortbetaling VISA / Mastercard - Kr. 0.00

 

Totalt kr. Kr. 294.00

Kjøpt på¨Batterystore.

Jeg ser for meg og koble denne rett på batteribanken.

Link to post
Share on other sites

Kjøpt på¨Batterystore.

Jeg ser for meg og koble denne rett på batteribanken.

 

Billig det der, ja! http://webshop.batterystore.no/?page=modules%2Fsearch_results&src=521617

Denne har sikring i sigarett-tennerpluggen, men det er jo bare å lage en egen løsning på det i steden !

Bruker den samme selv! kjører 26" LCD-tv med dvd på den..

Link to post
Share on other sites

Enig med "softice". En billader til telefon og en til PC. PC´n skal bare ha 19 Volt. Da blir det helt feil for meg å først å gå fra 12V til 230V for så å ta 230V ned til 19V igjen. Helt unødvendig.For mobiltelefonen er cig-kontakt opplagt.

 

Har du derimot andre duppeditter så kan jo en inverter vurderes.

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne fra Dealextreme er genial og billig:

http://www.dealextreme.com/p/universal-100w-laptop-ac-power-supply-with-1000ma-usb-port-and-car-adapter-15v-26v-output-15249

 

Fraktfritt og under tollgrensen så totalen blir ca. 135,-

 

Den kan brukes både på 220v og 12v og er justerbar til de fleste laptop volt styrker. Kan også brukes på TV'er og andre dingser som trenger ren 12v. Den har også et USB uttak med 5v 1A som kan lade alt av små duppeditter som har USB lading.

Link to post
Share on other sites

Optimale for pc er uten tvil en reiselader 12V/220V, fra produsent,

 

Du mener vel 12 til 19V, men den trenger ikke være original! Disse koster skjorta og gjør ingen bedre jobb en uoriginale merkevare-ladere fra for eksempel Kensington, eSTUFF eller Mascot. Mye skrot der ute, så styr unna de billigste. Jeg ser inge ulempe i å bruke inverter både med tanke på effektivitet og holdbarhet.

I mitt tilfelle har vi 3 forskjellige laptops, 3 forskjellige mobilladere samt at vi bruker inverteren på tv. Holder i mange timer på 210amp batteri !

Som nevnt i tidligere tråder om invertere, så vil ikke en modifisert sinuskurve-inverter lage problemer for originale ac-adaptere, da disse har innebygget sinuskurve-korreksjon (PFC Power Factor Correction)

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bruker selv http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=572655 og har ikke funnet noen 3 part som er i nærheten like små/bra hva effektivitet angår.

 

Jobber med å få inverter som automatisk switcher på 220V inntakene i båten nå, dvs har 220V der uansett om jeg er på landstrøm eller det går via inverter. har bare 220ah totalt ca i båten, så begrenset hva jeg kan leke med av ting, og er avhengig av bra effektivitet.

Link to post
Share on other sites

41R4494 er super, men er kun til IBM/Lenovo maskiner av nyere dato.. HP har også en slik type som heter ED993AA som passer til alle HP/Compaq bærbare (unntatt mini-maskiner) Disse kalles Auto-Air-Adapter og kan brukes på alle voltstyrker fra 12 til 240. Begge disse koster ca 1000,-

Link to post
Share on other sites

Det er nevnt her tidligere. Men en inverter som ikke har egen av-vippebryter vil mest sansynelig trekke en liten strøm hele tiden fra batteriet. Det samme gjelder alle former for omformere. Om det så er 12V til 19V omformere til PC, eller andre typer.

Så uansett hva du går for burde du enten montere den etter hovedbryteren, eller med egen bryter som kutter strømmen helt til enheten når ikke i bruk.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Jobber med å få inverter som automatisk switcher på 220V inntakene i båten nå, dvs har 220V der uansett om jeg er på landstrøm eller det går via inverter.

Kombinert lader/invertere har ofte slik funksjonalitet innebygd. Victron har en liten sak på 35A lader, 800w inverter. Ellers finnes det jo automatiske "crossover switcher" fra Sterling, Mastervolt og mange andre.

Redigert av Bømlo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...