Jump to content

Kobler man Inverter rett på batteri


Likeråfiske

Recommended Posts

Kombinert lader/invertere har ofte slik funksjonalitet innebygd. Victron har en liten sak på 35A lader, 800w inverter. Ellers finnes det jo automatiske "crossover switcher" fra Sterling, Mastervolt og mange andre.

 

takk for bra tips! sett på mastervolt sine, men de hadde bare veldig store enheter etter det jeg fant.

 

Landstrøm ladern min er defekt i 1 av 2 banker, og må skiftes, så muligheten å få kombinert alt er utmerket. 220V ledningene fremover går jo også derfra.

 

Fant pris her på enheten du snakket om, ikke avskrekkende

http://www.thepowerstore.com/product.asp?ID=1370

 

Lurer bare på om man må ha "powerassist" for at den skal koble automatisk i mellom? edit, etter endel lesing, ser det ut som jeg slipper.

 

ser ut som det er 200GBP mere bare for litt større modell, takk for tips! :)

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du bør koble den etter hovedbryter, så du ikke tømmer batteriet hvis du glemmer å slå den av. Har en i bilen som klarer å tømme to store batteri på noen dager hvis den ikke blir slått av med bryter på inverteren. Min har alarm hvis spenningen på batteriet begynner å bli lavt, men denne hører du ikke når den står i båten og du er hjemme :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har kjøpt denne laptop-strømforsyningen fra Clas Ohlson :

 

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161919892

 

Har funnet to plugger i settet som "passer til" strømuttaket på PCen ( Acer Aspire 7736ZG )

 

 

plugger_for_laptopstroemforsynin_g_2.jpg

 

Den ene er merket A og har orange tupp, den andre merket B og har rød tupp.

Noen som vet hva som er forskjellen på disse to pluggene, og hvilken kan passe til min PC?

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen som vet hva som er forskjellen på disse to pluggene, og hvilken kan passe til min PC?

 

Har samme omformer med tilsvarende plugger!

 

Mener forskjellen er tykkelsen på innføring av "midtpluggen" (vanligvis pluss leder)!

 

Sjekk original tilførselplugg på PC for å sammenligne hullet med en av de to pluggene så finner du nok ut av hvilken som passer best!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Mange svar her...

Min mening:

Ombord i "små" båter (uten eget strømaggregat) er det en ting som går igjen her: Hvordan spare strøm, batterilading++++

 

Mitt spørsmål:

MÅ du ha 230 volt ombord??

Jo da,det MÅ du, hvis du har kokeplate, VamtVanns bereder el.l.

Men ikke ellers. (Unntak: Lading av barbermaskin?)

 

Å sette på en inverter 12VDC til 230VAC er litt uøkonomisk hvis du skal hekte på enda en inverter som gir 12 - 15 volt til duppeditter eller 15 - 20 volt il en PC. For BEGGE inverterne trekker strøm fra batteriet. Unødvendig mye strøm.

 

Mitt råd for beste batteriøkonomi:

Claser´n har 90 Watt inverter til PC for under 500 kr. MED et utall av plugger. Og stillbar spenning for DIN PC.

En lader for telefon (12VDC til DIN telefon) finnes for en rimelig penge. Ofte medfølger den telefonen som en spes. kabel.

Koble helst til forbruksbatteriet ombord, men via sikring!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Mitt råd for beste batteriøkonomi:

Claser´n har 90 Watt inverter til PC for under 500 kr. MED et utall av plugger. Og stillbar spenning for DIN PC.

 

Jeg tror ikke det er en inverter, Marwin..

Dette er en inverter:

objcad0pb6x.jpg

 

Her trenger du ikke en eneste løs plugg, og ingen justering av dc ! AC adapret rett inn, tut og kjørr!

Link to post
Share on other sites

Ordkløveri!

En inverter er i dette tilfellet en enhet som omgjør en DC-spenning til en annen DC-spenning med høyere potensial. (til f.eks. PC) Ordet kan også brukes på den enheten Worry II viser.

En spenningsdemper er en enhet som demper en DC-spenning til en DC-spenning med lavere potensial. (til f. eks. til Mobiltelf.)

Begge kan være / er regulerte.

En transformator (ofte kalt trafo) er en enhet som omgjør en AC-spenning med et potensial, til en AC-spenning med et annet potensial.

 

(Inverteren omgjør først spenningen til en vekselspenning (Høy frekvens for å minske størrelse på komponenter) transformerer / regulerer denne, og likeretter/regulerer den til ønsket likespenning.)

Eller den vekselretter DC-spenningen til 230 volt AC. (med mange rare kurveformer.)

 

(Avsporing: En frekvensomformer er en enhet som forandrer frekvensen på en AC-spenning. (Kan også regulere litt på spenningen i samme slengen). Brukes til hastighetsregulering av AC-motorer. For å regulere hastigheten på en DC-motor, trenger du en DC-motorregulator. Disse finnes i mange utgaver (sep. feltspenning, 2- eller 4-kvadrant osv.)

 

Unnskyld belæringen :wflag:

 

Til Worry II: Den inverteren du du viser, trekker også "egen-strøm". Så virkningsgraden mellom det du trekker fra batteriet og det mobilen din får, blir heller dårlig :rolleyes:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet om det er riktig å koble 500w inverter rett på service batteri.

 

Går tilbake til opprinnelig problemstilling. Jeg har inverteren koblet til forbruksbatteriet. Liker å koble den fra når jeg ikke bruker den. Har en ledig bryter (carling) på instrumentpanelet. Ønsker å bruke den bryteren.

Antar at jeg må bruke en løsning med et rele pga ampere-styrken. Noen som har forslag til hvordan?

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Antar at jeg må bruke en løsning med et rele pga ampere-styrken. Noen som har forslag til hvordan?

 

 

Sett inn et hjelperelé som tåler strømmen...

 

Var jo inne på tanken.....

Men hvordan gjøres dette i praksis?

De releene jeg har koblet tidligere har vært av typen fjernlysrele.

De har fungert slik at de kjenner om det går strøm i en krets. Hvis "JA" så åpnes releet.

Hvordan overføre dette til båten? Må jeg ha en liten lyspære jeg skrur av og på med carlingsswitchen, som åpner releet?

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

En inverter er i dette tilfellet en enhet som omgjør en DC-spenning til en annen DC-spenning med høyere potensial. (

...mmh...

Om opp eller ned, slik kaller vi egentlig DC-DC-Konverter. :smiley:

 

Riktignok gjelder det her jo mer ord som tydes feil,

men det er kanskje likevel noe for Båtrelaterte ord som staves feil?

 

:saint:

 

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det er heller ikke nødvendig å bruke importerte ord når en faktisk har norske ord som faktisk er anerkjent som faguttrykk. For eksempel DC - DC omformer. Men igjen, kun flisespikkeri fra min side. Så lenge alle forstår hva en mener, om en har bakgrunn som konditor eller elektroingeniør, er det vel greit?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men "Konverter" er vel ferdig importert allerede, Lars, mener jeg.

Jeg har det ikke med meg nu, men se gjerne på blå fremmedordbok eller teknisk ordbok.

 

:seeya:

Jørg

 

Dessuten et lite tipps til temaet.

Man burde bruke minst 5 sekund forsinkelse mellom start av invertere/aggregat og å slå på forbrukere.

Alle strømprodusenter trenger tid for å stabilisere seg.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Dette er vel flisespikkeri :wink:

 

Inverter: Omgjører.. Hvis du inverterer et signal på en OpAmp f.eks., får du omvendt polaritet. Samme i en FlipFlop-krets.

Konverter: Omgjør f.eks. fra en elektrisk energi til en annen. Eller omgjør fra arbeid til energi. Eller du konverterer et bilde i en datamaskin....

 

Begge ordene (inverter / konverter) OMGJØR (eller omformer!) i denne sammenhengen fra EN elektrisk energiform til en ANNEN.

Hovedsaken er at vi forstår hva vi snakker om. Satt i sammen heng!

 

Ellers har vi (som mange andre språk) ord som kan bety forskjellige ting: Bønner (med eller uten D), Fåredrag eller DENNE linken

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Og så var det litt språkforvirring norsk/svensk: Hørt om svensken som kom til en norsk by og ville ha litt gøy og moro? Svensken: "Hvor kan man ha det rolig?" Nordmannen: "Ta veien opp fra havnen og så til venstre til kirkegården. Der er det rolig!"

 

Lars H. :flag::flag_sw:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og reléet kan feks. være et slikt fra Biltema til kr.39,90 partnummer 42302.

 

42-301_m.jpg

 

Og så burde jeg vel også tegnet inn sikring og hovedbryter på plussen fra batteriet. Var litt rask med blyanten, men skjemaet til mateco ble jo litt penere selv om det viser det samme prinsippet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...