Jump to content

Hvordan forsikrer du båten?


Astor

Recommended Posts

Etter det triste som skjedde i Nærsnes i dag, hvor 23 båter ble skadet av brann. Noen av dem brant fullstendig opp!

Har akkurat satt meg ned å bladd i forsikringspapirene på båten. Har forsikret båten for markedsverdien ved salg. Da vil jeg få igjen det jeg har investert i tillegg til det jeg kjøpte båten for. Har tatt liott høyde for at prisen stiger noe.

 

Lurer på hva dere andre tenker rundt dette med forsikring?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Tidligere år hadde jeg full kasko om sommeren og vinter lagringsforsikring om vinteren.

 

Nå kjører jeg full kasko hele året, men det koster litt.

 

Har forsikring via min Sparebank (Terra), er meget godt fornøyd. Har forøvrig Hus, 2 x Biler, Båt osv her.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Full kasko så klart . Ca 1000 kr pr 100.000 i forsikkring hos if hele året . Den er litt dyrere når den ligger ute om vinter'n . Men men .............

 

Tine II

Har også IF. Forsikret 300 000 og betaler ca 2100. Tillegsforsikret i år for å ligge ute på vannet.

Betalte kr. 81 for det. :eek: Billig spør du meg.

Vurderer nå å øke verdien på båten. Idag selges samme båt/utstyr for 350.000 ++++

Link to post
Share on other sites

Full kasko året rundt. Sjekket om det var noen vits å gå ned litt på dekningsgraden under vinteren men det var så lite å spare på det at jeg kjører full pakke hele tiden. Forsikringsverdien har jeg oppgitt til antatt markedspris hvor jeg har tatt høyde for gjennomførte og pågående forbedringer (Hvilket selvsagt er behørig dokumentert med digitale filmopptak underveis)

Link to post
Share on other sites

Forsikringsverdien har jeg oppgitt til antatt markedspris hvor jeg har tatt høyde for gjennomførte og pågående forbedringer (Hvilket selvsagt er behørig dokumentert med digitale filmopptak underveis)

:yesnod: :yesnod: Det er nok veldig viktig med film eller bilde hvis noe skulle skje.

Da er kanskje hjemmesiden god å ha :lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt to skader.  Ett innbrudd der dør/luke ble knust og ett fortøyningshavari med div. småskader i bunn, propell etc.  Til sammen på de to skadene har Gjensidige betalt omtrent like mye for båten som jeg har  :wink:.  Ville ikke ha likt å måtte dekke de utgiftene selv.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Kunne ikke svare på poll`en, da jeg kun har brann og ansvar.

Kasko er for meg en uinteressant økning av premien, det veddemålet vinner forsikringselskapet uansett over tid.

Da satser jeg heller det jeg sparer på annet båtrelatert.

 :eek: Tar du sjansen på dette altså?? :eek:  Har du lest det med liten skrift i polisen din?

 

Hva hvis en renner deg i senk, og han skylder på teknisk svikt? Da taper du MYE penger, siden forsikringen hans ikke dekker skade på din båt! Det er kun hvis du selv har kasko, at du får dekket reparasjon eller tilsvarende ny båt hvis skaden er så stor at din båt kondemneres.

 

Dette har forøvrig vært diskutert her før også.

Link to post
Share on other sites

<-------   Som du kan se i min Avatar, til venstre her, så har jeg for tiden, 2 båter.

 

- Øverste båten en 26' Grimsøy, så er den fullkasko-forsikret.

 

- Når det gjelder 25' sjarken fra 1963, så har jeg et problem. Forsikringsselskapet mitt, Gjensidige, forsikrer ikke båter som er eldre enn 25 år! Og sjarken er 41 år! D. v. s. jeg kan tegne ansvar, men ikke kasko.

 

Å tegne kasko på en 41-år gammel trebåt krever en del, har jeg hørt. Må visstnok "vises" til en "inspektør" som er utnevnt av Gjensidige, og tilfredsstille en del krav, som jeg, per dags dato ikke klarer å innfri........

 

Noen som har vært gjennom en slik forsikrings-godkjenning? Hva innebærer dette, hvor mye / nøye / omfattende er dette?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...Noen som har vært gjennom en slik forsikrings-godkjenning? Hva innebærer dette, hvor mye / nøye / omfattende er dette?

Har ikke prøvd det ut i praksis ennå, men jeg havnet i samme situasjon da jeg forhørte meg på forsikringspris på Selco'en. Den er 33 år ung. Samme selskap - Gjens(tr)idige. Fikk da tilbakemelding (Mener å huske at det var skriftlig jeg fikk den) om at de ikke ville kaskoforsikre den før den hadde vært igjennom en godkjenning. Instruksen var at jeg måtte ta en del bilder av nærmere angitte punkter på båten og sende det til dem for gjennomsyn. Regner ikke med at det blir noe problem når båten etter hvert fremstår nylakkert og fin. Alt har jo vært revet i fillebiter og er bygget opp igjen på nytt. Tar som vanlig bilder underveis slik at man enkelt ser tilstanden under finstasen. Men slik det ser ut nå, er det mulig Selco prosjektet må legges på is et år. Er nødt til å få mer framdrift på Sjømannen slik at jeg får flere timer på vannet neste år, eventuelt kan selge den på kort varsel hvis noe større dukker opp til egnet pris, og da går det ikke ann å pusse opp to båter og ei båtbu samtidig. Da blir det for liten framdrift.

 

Skal jeg gjette, vil jeg tippe at i tilfelle trebåt blir sikkert bildene erstattet av en som møter opp personlig og besiktiger båten. Må vel være tilstede fysisk for å kunne vurdere tilstanden på treverket, og det er vel det som er det springende punktet?

Link to post
Share on other sites

Noen som har vært gjennom en slik forsikrings-godkjenning? Hva innebærer dette, hvor mye / nøye / omfattende er dette?

Jeg måte ha en slik godkjenning før jeg fikk forsikret min 32 år gamle Coronet. Har ikke skjemaet foran meg akkurat nå men det gikk på de rent sikkerhetsmessige sakene som:
  • Lekkasjetester på propananlegget
  • Jording av dieseltanker
  • Pulverapparat
  • Motortilstand (det ble godkjent at begge motorene så rimelig pene ut og at det muntlig ble fortalt at begge drev var totaloverhalt i fjor)
  • Redningsvester
  • Flåte/livbåt/lettbåt
  • Lensepumper
Der er en del ting til på lista men jeg synes nok at kontrollen burde vært noe mer grundig. Motorer ble ikke startet, kun lettvindt inspeksjon utvendig, ingen bunnkontroll++++ Jeg fikk godkjent med et par mangler men med en VHF som ikke virket (hust at ALT utstyr i en båt SKAL virke, ellers skal det demonteres eller repareres).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

<-------   Som du kan se i min Avatar, til venstre her, så har jeg for tiden, 2 båter.

 

- Øverste båten en 26' Grimsøy, så er den fullkasko-forsikret.

 

- Når det gjelder 25' sjarken fra 1963, så har jeg et problem. Forsikringsselskapet mitt, Gjensidige, forsikrer ikke båter som er eldre enn 25 år! Og sjarken er 41 år! D. v. s. jeg kan tegne ansvar, men ikke kasko.

 

Å tegne kasko på en 41-år gammel trebåt krever en del, har jeg hørt. Må visstnok "vises" til en "inspektør" som er utnevnt av Gjensidige, og tilfredsstille en del krav, som jeg, per dags dato ikke klarer å innfri........

 

Noen som har vært gjennom en slik forsikrings-godkjenning? Hva innebærer dette, hvor mye / nøye / omfattende er dette?

 

Dette synes jeg høres veldig rart ut. Gamla er fra 1949 pg dermed 55 år gammel. Vi har forsikring i Gjensidige. Det er full kasko og den er ikke vist til noen inspektør.

Er du sikker på at dette er riktig???

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...