Jump to content

Hvordan forsikrer du båten?


Astor

Recommended Posts

Noen som har vært gjennom en slik forsikrings-godkjenning? Hva innebærer dette, hvor mye / nøye / omfattende er dette?

Min gamle, men for meg nye Saga fra 1976 var igjennom dette for en mnd siden. En hyggelig kar fra Gjennsidige Nor kom å så over båten, hele seansen tok 10-15 min. Han så etter gamle skader på skroget, skroggjennomføringer, og bare dannet seg et eget bilde av båten. Til våren når jeg er ferdig med de utbedringer som jeg er i gang med kommer han til bake for å sjekke om det jeg ønsker å forsikre båten for stemmer med normal markedsverdi. (Han fortalte meg foresten at markedsverdien tok han bl.a fra finn.no) Synes dette var en ok måte å gjøre det på, men hadde jeg foreks. ønsket å forsikre båten for foreks. 200K over markedsverdi så hadde han sakt nei til å ha kasko på den. Det gjelder med andre ord å ha magamål når vi velger forsikringssum. Ved min sak var det selskapet som ordnet det hele, så det er bare å ringe selskapet for å forsikre båten din, de ordner det hele...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk også den beskjeden fra IF om at jeg ikke kunne få kasko på en båt som var over 30 år da jeg skulle forsikre min forrige båt (En åpen snekke fra 1955). Men når jeg solgte båten fordalte den jeg solgte båten til at han hadde fått "Securmark" registrert og merket båten, og da fikk han mulighet for full kasko. Jeg vet ikke om dette gjelder alle selskaper, ei heller hvilket selskap kjøperen av min gamle båt hadde.

Link to post
Share on other sites

Full kasko hele året, har nettopp nå gjennomgått tilbud fra forsikringsselskaper for 2 hus, uthus, hytte, biler samt båter og avvikene er ca. 9000 per år mellom høyeste og laveste.

 

Det blir Terra som får tilslaget nå, ser ut til at det er meget bra selskap, ikke absolutt rimeligste men fyller vilkårene på andre områder. Forsikringen på båten endte på ca Kr 8000 per år.

 

Som enkelte stiller spørsmål ved, samt andre sier at det er ikke gjennomført besiktigelse for båter over en viss alder, så kan dette ha sammenheng med at det er kun de siste årene selskapene forventer tilstandsrapport. Tilstandsrapport er sikkert vel og bra det, men hvordan de på grundig måte skal kunne gjøre dette på 10 - 15 minutter er for meg en gåte......

 

Av de selskaper jeg har undersøkt ved, er det SR1, Gjensidige, IF som krever besiktigelse og Terra, Vesta deriblant som ikke krever det.

Link to post
Share on other sites

Har også full kasko med maskinskadedekning i Norwegian Brookers. Etter en sjekk av de fleste selskaper kom NB best ut både på pris og vilkår på min båt - hakket bedre en Quality Brookers.

 

Hva innebærer denne maskinskadeforsikringen?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

min båt Tresfjord fra 1971 forsikret den akkurat hos Vesta

trengte bare fylle ut en egenærklæring for å få full Kasko

diverse greie punkter ...... tidligere skader gjennomføringer etc ,

 

greit og enkelt for den som kjenner sin egen båt

fusker du er det jo din egen samvittighet som får svi for da vil de nok sjekke at disse punktene holder/holdt mål  :smash:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Full kasko var selvsagt - utfordringen var å finne selskapet som var rimeligst. Her fikk jeg best tilbud fra Norwegian Brooker, med Quality Brookers 6-7% dyrere.  Prisene var langt unna de tradisjonelle forsikringsselskapen hvor den dyreste leverte et tilbud 300% over Norwegian Brookers. Også Norske Sjø lå 20% over.

Link to post
Share on other sites

Jeg har full kasko med tillegg for å ha båten ute på vinteren, jeg mener at båten har det best i sitt rette element så fremt det ikke er fare for is o.l. Dessuten er det deiligt med en tur på havet hele året!!! Dette har vi mulighet til her oppe på møre

 

Sirius ( 4 Wishes)

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...