Jump to content

info ang.bobåt


ronjahund

Recommended Posts

hei folkens,håper noen kan hjelpe meg med litt info ang.bobåt osv

vurder sterkt og selge leiligheten og følge drømmen.lurer da på:

1 type båt,har sett for meg og bruke 1-1,4 mill. grand banks,princes,trawler??er dette greie båter og bo fast i??

 

2 hva slags utstyr bør det være ombord?varme,strøm,vann-sept-grå og diesel tanker??

hvordan tømmes sept.grå osv.??

 

3 og kanskje det største prob. båtplass!!hvor er det muligheter i oslo,og ca priser,og kjøper jeg båten først,og tar sjangsen på at det ordner seg??

 

4 andre gode tips og triks tas imot med glede :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det er ikke lett å finne båtplass i Oslo og spesielt ikke om du er ute etter en rimelig plass hvor du også har fasiliteter på land som gjør det ok å bo der fast. Aker Brygge er selvfølgelig et alternativ, men det koster en del.

Ang båttype skal jeg ikke uttale meg så mye, da det virker som du helst vil bo i motorbåt. Jeg vet bare det at jeg ville valgt seilbåt om jeg var deg.

 

Ellers er det mange tråder her på Baatplassen ang. det å bo i båt. Det letteste er å søke på Google. Da kommer baatplasstrådene opp og gjerne mer oversiktelig enn søkeresultatene her på forumet.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Hei, søk på google så får du mange nyttige tips.

 

Vedr Grand Banks har jeg selv erfaring etter to år som lykkelig eier.

 

Viktig å skille på sesongene, fra april og ut oktober :thumbsup: fantastisk flott å bo i båt med lys og bølgeskvulp.

 

Men om høsten og vinteren medfører kulde, is og vind utfordringer.

 

Ikke vinterisolert. De fleste motorbåter er ikke vinterisolert. Her bør du isolere utenfra ved å bruke markeplater ol under pressening. Glass gir godt bo miljø, men er en utmerket kuldebro. Lag trekk med isolsasjon til samtlige vinduer utenom Front slik at du ikke får følelsen av å bo i en bunkers.

 

Oppvarming, kombinasjon med diesel varmer Pottebrenner eller vannbåren varme og el anbefales.

 

Strøm du trenger mye strøm, minimum 3 fas 16 Amp helst mer. Viktig å ha riktig dimensjonert land strømmanlegg.

 

Gråvann går i sjøen, septik kan enten pumpes gjennom dekk ved mottaks anlegg, eller tømmes i sjøen minimum 300 meter fra land.

 

Kapasitet vil avhenge av båt størrelse dette gjelder alle tanker.

 

Vi har 4000 liter disel, 2000 liter vann og 1500 liter septik. Dette er nok godt over normalen.

 

I forhold til seilbåt, vil utfordringen med motor båt være at det meste av bo arealet ligger over vann og du vil i liten grad kunne nyttig gjøre deg varmen fra sjø.

 

Bor ikke selv i båten, men bruker denne flittig gjennom hele året.

 

 

Lykke til.

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

Er nå ferdig med mitt første år som båtboer. Flyttet ombord rett før Påske i fjor. I utgangspunktet hadde jeg satt meg ett år som ett mål, med en evaluering etter det. Allerede i Februar bestemte jeg meg for at dette fortsetter jeg med. Var rett og slett en kjempe opplevelse. Kosa meg glugg i hjel

 

De aller fleste båtboere bor vel i seilbåter, men jeg har en Marine trader 36 sundeck, Tråler.

 

Utfordingene.

Vet ikke om det er vanlig i alle trålere, men i Mariell går alle ferskvannslinjer ut mot skottet stort sett over vannlinjen.

Og da i tynne rør og ikke slanger.

Etterisolerte mellom rør og skott der jeg kom til og monterte inn 4 stk varmerør. samlet effekt ca.300watt. Hadde ikke frosne vannrør gjennom vinteren.

 

Som Onkel roger skriver, store vindusflater er kulde broer.

La på bobleplast på utsiden av alle vinduene bortsett fra de som var på siden ut mot kaia. La så "Sjalusi presseningen" på utsiden av dette.

 

De færreste båter er isolerte, en fordel Trålere har i motsettning til de fleste andre, er teakinnredningen all over. Dette gjør at du har ett luftfakk mellom skott og innredning. Dette isolerer endel og hindrer kondens inne i båten. kondensen samler seg i fakket og renner ned i skutebunn.

 

Av Varme har jeg 1 stk Webasto 3500 dieselvarmer, 2 stk vifteovner,hver på 750/1500W 1 stk Fritt stående "Panelovn" 750/1500W og 4 frostvakter på 200W hver. Selv med -23 på utsiden hadde jeg aldri allt dette på fullt sammtidig og holdt greit +22 grader inne, selv på det kaldeste.

Var i den helldige situasjon at jeg hadde 2x25ah tillgang på strøm.

 

En kabel til skutas 230 annlegg, her var varmtvann,lader,varmerør og alt annet 230 forbruk ex varme koblet til.

En kable rett inn med fordeler og skjøteledninger, ble mye skjøteledninger. Her var vifte ovnene, panelovnen og frostvaktene tilkoblet.

 

Strømforbruket fra September til slutten på April var totalt 5000kw.

+ca 200ltr diesel som var gått med til dieselvarmeren.

 

Tankkapasitet Diesel 1200ltr, ferskvann ca.1000ltr septik 150ltr?. Gråvann: rett over bord.

Des, Jan, Februar hadde jeg ikke noe valg, da gikk septikken overbord. Lenset ut daglig for å ikke få så stor mengde hver gang. Blir som å stå å pisse i vannet fra brygga + en kabel om man bor i båten alene.

Eller så er det å ta seg en liten luftetur med båten og tømme lengre ut i fjorden.

 

Båtplass i Oslo kan jeg ikke hjelpe deg med, men lykke til som båtbuar. Tror ikke du vil angre. Jeg kommer i allefall til å fortsette i flere år fremover

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Å bo i selbåt betyr at du bor i en kjellervuten særlig utsikt/kommunikasjon med omvetden

I vår Grand Banks har vi gode erfaringer gjennom vintre som bruker av båten. Er i båten hver dag året i gjennom men ikke om båtboer, desverre.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Å bo i selbåt betyr at du bor i en kjellervuten særlig utsikt/kommunikasjon med omvetden

I vår Grand Banks har vi gode erfaringer gjennom vintre som bruker av båten. Er i båten hver dag året i gjennom men ikke om båtboer, desverre.

Er vel neppe mange som kommuniserer noe særlig gjennom vinduene på båten vinterstid, og iallefall ikke om de er dekket med bobbleplast og trekk for å unngå kuldebro/varmetap, da spiller det ingen rolle om man bor i en superkoselig kjellerstue hvor man har det varmt og godt. Det er også flere fordeler med å bo i seilbåt kontra motorbåt, og om seilbåten har dobbeltskrog, noe mange har, er den også fri for fukt og er isolert.

Ikke alle ønsker å bo noe som ser ut som en grisebinge med et hønsehus på, og som er plundrete å pakke inn med isolasjon for ikke å fryse ihjel vinterstid. Uteplassen på seilbåter er også upåklagelig. Pene er de også!

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Vi bor i seilbåt som er tradisjonell med tanke på at det ikke er noen vinduer i øyehøyde om man ikke står. Jeg vurderte dekksalongbåt men slo det fra meg, om man er som folk flest så jobber man på dagen og om kvelden er det mørkt og når jeg tenker meg om så er det skjelden jeg har stått og stirret ut av vinduet hjemme i huset da jeg bodde der, så dette med vinduer er mer lysinnslipp enn greia med å sitte å se ut selv om det nok kunne vært koselig.

Når man bor i båt om vinteren så er man gjerne opptatt av isolasjon, finner du en båt med doble vinduer så for alle del, det vil nok være toppers, hvis ikke så vær litt våken og tenk litt med tanke på vindusstørrelse, spesielt om du blir nødt til å pakke ned båten med presenning og bobleplast på vinduer og slikt om du også har tenkt å kunne bruke båten ute på fjorden om vinteren.

Og finn helst en som er isolert, vi har uisolert skrog og hadde jeg skullet valgt igjen så hadde jeg valgt isolert og jeg hadde ikke takket nei til mindre vinduer også.

 

Skapplass, sofa som er god å sitte i med rette hjørner ser jeg også som viktig, og god mulighet for lufting i byssa uten at vinteren kommer inn til deg når du skal lage mat er også noe jeg ville vært interessert i.

Det er en ting å koke suppe om sommeren med alt av luker åpne men det er noe helt annet når man skal koke denne suppa om vinteren og ikke kan åpne noe.

 

Trawlerne er nok nær ideelle å bo i om man skal velge motorbåt men jeg ville tenkt litt over dette med isolasjon, det er ikke trivelig når det blir rim i rompa av å plassere den mellom 2buter i salongen så kulda fra rommet under kommer sivende på :rolleyes:

 

Den største bakdelen med å bo i båt er å vite at man mest sannsynlig kommer til flytte på land en eller annen gang

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja ja,Spinnaker, du kan få sagt det du. En grisebinge av en båt. Man er seg selv nærmest. Om en seilbåt er vakker er en smaksak.

Vår beste vinterplass er i salongen med store vinduer mot omverden. Du er velkommen ombord i en velstelt salong som ikke ligner en grisebinge,Spinnaker. Ikke har vi bobleplast eller annet foran vinduene vinterstid heller. He he og enda har vi et par og tyve pluss fra Eberen.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Skal du ha mindre båt, men mest mulig bovolum, er seilbåt absolutt og foretrekke. Det er ingen tvil om at seilbåter er å foretrekke som bobåt, det er bare å ta en tur langs Herbern havn (Aker brygge) og se på helårsbebodde båter. Seilbåter er i flertall.

 

Av de båter jeg har vært ombord i, har også seilbåter best bortstuingsplasser til saker og ting.

 

Mange vil nok påberope seg "kjellerfølelse", men med de løsninger som i dag finnes med sprayhood/kalesjer, er ikke det så veldig mye tema lengre.

 

Jeg vil også tro at seilbåt holder seg varmere vinteren igjennom, idet boflate er nærme vann, og vannet er som kjent varmere enn luften som omgir skroget.

 

Dersom du vurderer motorbåt, sjekk da stålbåter. Som oftest er disse isolert, og er svært tørre igjennom vinteren. Ombord hos meg må jeg sette frem vannskåler om vinteren grunnet den tørre lufta.

 

Av havner, sjekk ut Herbern (aker brygge), hvile havn i leangbukta. Min båt hentet jeg i Leangbukta, og fasiliteter der var meget bra for dem som bor i båter.

 

Tilbake til bobåt, når båt skal velges, se da etter båter som har mulighet for å henge opp ekstra gardin/teppe foran dører. Dører i båter er ofte svært enkle, og mye varme går tapt i disse.

 

Sjekk også gjerne om utløp for vask/oppvask er slik at disse ikke utsettes for ising (nær vannet/i vannskorpe), eller befinner seg i skrog som ikke blir varmet opp av romtemperatur.

 

Det skader heller ikke å ta en tur og prate med folk som bor i båter, om dems erfaringer/tips/forslag. De aller fleste liker å prate om sine livserfaringer der......

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

tusen takk for tips og triks!!!

hmm ja motorbåt eller seilbåt??vel jeg kan ikke seile og har jo heller ikke noe forhold til seilbåter,men det er vel kanskje aldri for sent??

men en annen ting er jo om man skal skaffe plass til båt først eller båt først og ta en sjangs??er jo ikke helt sikker ang størrelse(og kanskje ikke vilken type motor-seil)engang,og kommer man over et bra kjøp,ja så vil man jo kjøpe????

Link to post
Share on other sites

Du er velkommen ombord i en velstelt salong som ikke ligner en grisebinge,Spinnaker.

Salongen likner ikke en grisebinge, det er ute på dekk man har bingen :tongue: Også er det et hønsehus midt oppi bingen, eller brakke om du vil, ganske så firkantet :yesnod: Salongen din har jeg sittet i og drukket pjoltere, og brukt dassen like så, så jeg kjenner din båt både fra både utsiden og innsiden. Ellers er vel plassen grei nok, men jeg er rimelig sikker på at varmetapet er betydelig vinterstid.

Men la nå ikke seilbåthatet spille deg flere puss, ting som andre har kan også være bra skal du vite :thumbsup:

 

Personlig tror jeg også du ville tatt deg godt ut i en seilbåtcockpit, og med armen liggende over rorkulten kunne du liknet litt på Gamlekongen :wink:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Nå må dere ikke henge dere så mye opp i bobleplasten da. Den tar det 5 minutter å fjerne hvis jeg skulle utpå en tur.

 

Grisebinge? Den eneste forandringen jeg gjorde utvendig var at jeg hadde pressening istedet for kalesje over flybridge. I den perioden jeg var hjemme med bobleplast/vinduspressening og pressening over fly. Var det is og lite innteresant å gå ut uansett. Men var veldig deilig når jeg fjernet tildekkingen rundt vinduene, i midten av Mars.

vinterbilder_001.jpg

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

 

 

Grisebinge? Den eneste forandringen jeg gjorde utvendig var at jeg hadde pressening istedet for kalesje over flybridge.

Men du har da åpen rekke? Ikke binge.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

 

men en annen ting er jo om man skal skaffe plass til båt først eller båt først og ta en sjangs??

Du bør skaffe deg plass før du kjøper båt.

Hører stadig om nybakte båteiere som er helt desperate fordi de nettopp har kjøpt båt men ikke ordnet noe sted å ha den.

Link to post
Share on other sites

BINGEBÅTER :lol: :lol: :giggle::lol: :lol:

Bingebåter :thumbsup: Det nye navnet på GB og endel andre såkalte Trawlere.

 

Bingebåter, ja. :giggle:

 

 

 

Hønsehuslekter, ja det kunne også vært brukt. Men heretter blir det BINGEBÅT!

 

Der satte du dine spor Jawik :thumbsup:

Redigert av Spinnaker (see edit history)

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...