Jump to content

Finnes det lovlige traktorhengere til båtfrakt?


Kal-El

Recommended Posts

Mener å huske at det ikke er registreringsplikt dersom kjøretøyet ikke overstiger 20km/t, da skal du vel komme greit ut av det med en modifisert lastebil ramme eller tidligere traktorhenger.

En annen ting er vel kostnader forbundet med å lage/tilpasse en, kontra det å investere i en brukbar båthenger.

Link to post
Share on other sites

Hukk den etter en traktor og kjør den ned på sjøen imens du ligger bak med nødblink på bilen.Det blir transport under 30km/t og da er det meste lovelig.Spesielt siden dette ikke blir noe lang eller brei last.Det blir ikke tungt heller.

Jeg ringte biltilsynet og fikk tilsendt skriftelig disp til og kjøre en av mine tidligere båter ca 5 km selv på E18.Det var en 48 fot stålbåt på 28ton og 3,5 meter bredde.Var vel ca 5,6 meter høy når den sto på semitralla.Det var en GAMMEL 3 akslet svane tralle uten bremser og båten stakk omtrent 4 meter ut bak hengeren.Hengeren var heller IKKE registrert.De nektet først helt vilt,men når jeg sa at det er vel andre regler siden vi kjører under 30 km/t ??.

Da fikk pipen en helt annen tone og de godkjente alt.Eneste kravet var at vi hadde en følgebil med gulblink på taket og bred last skilt forran på trekkvogna samt gul/sorte skilt på sidene av båten.

Utover det ønsket de oss en god tur.

Så det er mulig og få dette til enkelt om man bare spør biltilsynet.

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke disp for tilfeldig frakt opp til 3 meter bredde.Du skal da heller ikke ha følgebil eller bred last skilt.men du må ha gulblink og gule/røde skråskilt i alle fire hjørner av lasten.

Med tilfeldig transport menes at det er noe som hender fra tid til annen.Kjører du den type last hvær uke må du ha disp.men to ganger i året er ikke noe problem.

Link to post
Share on other sites

Den må vel strengt tatt ikke ha lys men bare en varsel trekant.Om du sveiser den til slik at den bare passer til din båt kan du også påberope deg at den er tilhengerredskap som ikke er registrerings pliktig.Men de må også ha varseltrekant.Men takket være våre myndigheter så har vi en hel del med "kompetente"folk som passer på oss langs veien.For og slippe en hel masse synsing og svada hvær gang du treffer en ny person i uniform så er det enkleste og sette på noen lykter.Da er de så fornøyde så.Har du i tillegg en varseltrekant og en roterende gul lampe om du er over 2,5 meter bred så klapper de deg på skuldra og mener at om alle bare hadde vært så fornuftige i trafikken som det du er hadde det ikke vært farlig.

Under 30 km/t er det ikke vanskelig med regelverk.Men ikke kjør på motorvei,da hugger de huet av deg.

Link to post
Share on other sites

Jeg har opphalsvogn (ureg). Denne brukes på veien som tilhengerredskap. Det er nok et krav at bilen eller traktorens lysinnretninger skal være synbare. Derfor kjøpte jeg ei sånn lys/skiltplate som biltema har, med 7 meter ledning, Slike som brukes bakpå bil om man har sykkel på hengerstativet. Mitt tilhengerredskap kan da kjøre i inntill 30km/t med båt eller noe annet på lasset. Siden jeg bruker bilen må jeg påse at bilen restriksjoner med henblikk på tilengervekt med/uten brems overholdes samt at jeg innehar førerkort for aktuell vogntogvekt.

Link to post
Share on other sites

Ang forsikring, jeg har planer om å ta hjem båten (38 fot) min på tralle, nevnte det for forsikringsselskapet, og fikk det inn i forsikringspapirene mot et tillegg på ca 10% og høgere egenandel.

Fikk beskjed om at båter over ca 30fot ikke var dekket av forsikringen ved egen transport.

Hengeren jeg lager, er av en semitralle, ombygd med drag for traktor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...