Jump to content

Nytt stigerør/pickup/tilkobling i rustfri tank


AndersH

Recommended Posts

Jeg skal montere en dieselvarmer og må ha nytt "stigerør", "pickup" eller hva man nå velger å kalle det....:-)

 

Jeg har en tank i rustfritt stål som er støpt fast i båten, så den er ikke så lett å ta ut for å gjøre jobben. Det er også veldig trangt over tanken, men jeg klarer å komme til med feks. en dremel med 90 graders bend på.

 

Tanken har ikke noe lokk som jeg kan ta av for å komme til inni tanken, og uansett er det vanskelig siden den ikke kan taes ut.

 

tank.jpg

 

Spørsmålet er:

 

Kan jeg borre meg et hull til røret til "pickupen" og så bruke sica/Tec7 til å lime på monteringsplaten til ny pickup? Da vil eventuelt spon/biter fra hullet i tanken falle ned i tanken, og det vil ikke være noe måte for meg å få det opp av tanken på. Jeg kan selvsagt ha støvsugeren på maks effekt helt borti mens jeg borer slik at mest mulig biter suges opp, men jeg vil tro noen smuler faller nedi. Er det noe problem at det ligger noen slike biter i tanken? Er det noen annen måte å gjøre dette på? Det er selvsagt dieselfilter før motoren.

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Det er mange, også i den tråden, som er eksptiske til den løsningen. I tillegg er faktisk tanken lettere å komme til enn filteret for min del. Varmeren skal stå i samme rom som tanken, som også gjør installasjonen oversiktlig. Dersom det er mulig å gjøre det med eget stigerør har jeg lyst til det. Da kan jeg også la det være igjen 5cm i tanken slik at varmeren ikke kan kjøre tanken tom, samt at dersom det skulle oppstå en lekasje i sammenheng med varmeren, så får jeg ikke tull med motoren av den grunn.

 

Så fortsatt ønsker jeg innspill på hvordan lage til nytt stigrerør på best mulig måte.

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Du bør absolutt ta diesel i fra vann utskiller filteret, det er det enkleste.

Hvis ikke må du bore hull i tanken og gjøre tanken helt fri for bore spon etter på.

Så kan du enten sveise fast et stig rør eller sveise på en flens med gjenger.

 

Du bør ikke bruke sica/Tec7 da dette ikke tåler diesel så godt og da kan det

dette rester nedi tanken som settere seg fast i diesel røret/slangen til motoren.

 

Hvis du gjør dette nøye og riktig bør du ikke bekymre deg om lekkasje så motoren din stopper.

 

Hvis du velger og bore hull i tank anbefaler jeg at du tar den ut av båten og gjør det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...