Jump to content

Noen som har prøvd tangampermeter fra Biltema?


Luco

Recommended Posts

Som emne sier er jeg på jakt etter et billigt brukbart tangampermeter som måler likestrøm.

Målet er å kunne måle lading fra dynamo, baug thruster trekk osv...

Fant dette http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Maleinstrument/Tangamperemeter/ på biltema.

Noen som har prøvd det?

Er ikke så nøye om det er 10% feil bare det leser bra hver gang.

Noen som har alternativer?

ikke aktuellt med noe dyrt da det er fra kjekt å ha kontoen..

Link to post
Share on other sites

Jeg har et slikt instrument. Jeg har brukt det masse og hatt mye nytte av det. Men jeg har ikke kontrollert det opp mot andre instrumenter av mer anerkjent art, så jeg vet ikke at det viser riktig. Jeg har imidlertid forsøkt å måle strømmen på ulike lyspærer med kjent effekt og da har amperemeteret ganske nøyaktig vist den strømmen som skulle gå i kretsen i.h.t. P=UxI.

 

Her sjekker jeg ladestrømmen på den nye Mascot laderen. Det er en 40A lader :thumbsup:

test_av_lader_40a.jpg

 

Det er forøvrig det andre insrtumentet jeg har. Det første tok kvelden ganske kjapt.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte først det tangamperemeteret Komodo viser bilde av, men det er litt raklete i venderen, så jeg kjøpte dette som virker mer solid og fungerer utmerket.

 

15-275_m.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Om de viser "riktig" er et filosofisk spørsmål, hva er "riktig" :rolleyes: , men de skal holde spesifikasjonene

Med riktig mente jeg at det er tålig innenfor den nøyaktigheten som er oppgitt. Til hobbybruk i båt trenger man sjelden den helt store nøyaktigheten, men hvis instrumentet viser 30A og så er stømmen bare 20A blir det litt vel...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...