Jump to content

Prosjekt: Selco Selfleet, div oppussing

B8en

Recommended Posts

Har en gammel Selco Selfleet, som trenger litt oppussing og trenger litt tips hvis noen har.

I første omgang skal jeg reparere akterspeilet, som noen har gjort et tappert forsøk på å lappe i med glassfiber.

Tenker å gjøre følgende: fjerne maling, slipe/pusse akterspeilet og rengjøre med Aceton.

Sparkle over der det er reparert med epoxysparkel.

Sparkle med finsparkel.

smøre over med topcoat. Eller må det være gelcoat her?

Er det korrekt fremgangsmåte?

Etterpå knekke en plate av alu eller syrefast stål over hekken til motorfestet.

Skal fjerne blåmaling og viperstriper, tenker å bare smøre inn med malingsfjerner (tror det er brukt bengalakk) Pusse godt og rubbe ned overflaten, smøre med topcoat 2 strøk.

17062011260.jpg

01062011256.jpg

Redigert av B8en (see edit history)
  • 2 uker senere...

28062011268.jpg

Har fjernet en del av akterspeilet som var forsøkt reparert.

Skal pusse ned rundt og legge i ny glassfiber her.

Tenkte å forsterke speilet med strekkfisker. har streket opp hvor jeg har tenkt å legge inn aluminiumsvinkel over motorbrønnen som strekkfiskene skal festes i.

Tenker også å legge inn vinkel under motorfestet, ca der nederste del av motorfestet treffer akterspeilet. Skal sette på langstammet motor, så det vil bli noe mere moment enn det er beregnet.

Noen innspill på dette?

Bør jeg legge inn skråstag ned i dørken også?

Vurderer å bruke 20mm gjengestenger av messing istedet for strekkfisker, er messing strekkfast nok til dette?

Skal lage noen enkle benker av kryssfiner. Tenker å feste vinkelbeslag i dørken med epoxy og skruver. Bør beslagene være av syrefast? eller kan aluzink eller lignende Biltema kvalitet brukes?

Synes det er lagt høyt opp med bunnsmuring, skal det smøres bunnsmøring på alt som er under vannlinjen når båten ligger i ro?

Artig båt, får mer og mer sansen for passbåtene fra 60-70 tallet.

Ang strekkfiskene, vil ikke de være i veien når du skal svinge? Dvs at de blokkerer for motorens sideveis bevegelser?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Har selv forsterket og bygget opp mitt akterspeil på min selco, opprinnelig skulle det sitte en kortstammet påhenger på denne men jeg bygget opp dette 5" og forsterket det og som en sikkerhet så satt jeg 12mm rustfrie gjengengestenger på akterspeilet og til fremkant av brønn hvor jeg satt en 4mm stålplate som er 700mm lang og 100mm bred på undersiden av brønnen.

Skal se om jeg ikke får tatt noen bedre bilder av dette hvis du vil.

Disse gjengestengene står ikke i veien for motor eller dens styring da jeg skrudde de igjennom motorfestet på stammen.

Litt dårlig bilde men du ser prinsippet på stengene.

akterspeil.jpg

(nesten ferdig med prsjektet mitt på dette bilde, manglet bare å montere den siste stolen)

dsc03259.jpg

Motoren som sitter på er en langstammet Evinrude 55hk fra 1979.

På bildet under ser du akterspeilet bakfra

dsc03260.jpg

Redigert av GlennIversen (see edit history)

Ha en fin dag

Artig båt, får mer og mer sansen for passbåtene fra 60-70 tallet.

Ang strekkfiskene, vil ikke de være i veien når du skal svinge? Dvs at de blokkerer for motorens sideveis bevegelser?

Tror ikke de vil være i veien da jeg skal heve motoren noe.

Eneste er når motoren er tiltet opp, mulig de kan bli litt i veien.

Skal lage branketter av vinkler, så et bra eksempel her på forumet.Tror det er Droll som har lagt det ut.

braket_selco.jpg

GlennIversen: Virker akterspeilet stivt med løsningen, og merker du noe i forhold til at det er langstammet motor? Har du forsterket noe mer enn dette?

Jeg har stivet opp med aluplate på innsiden pluss 12mmkryssfineer på yttersiden som jeg har lagt 4lag glassfiber over både på inn og utsiden.

Høyden (oppbyggingen) brukte jeg en 2"X6" som ble kappet og justert til i riktig mål som jeg la imellom forsterkingen.

På undersiden og baksiden fremme på brønnen har jeg lagt 4mm stålplate som er 700mm lang og 100mm bred.

Dette ble stivt som fy og fungerer veldig bra etter min mening, men nå har jeg ikke brukt båten mer enn ca 12-15timer i sommer så om det holder i lengden kan jeg ikke garantere.

Med tanke på at det er en langstammet motor så er jo den nå hevet opp til ca riktig høyde og jeg merker ingen ubehagligheter, tvert imot for båten ligger fint og går greit på vannet.

Ha en fin dag

• 3 uker senere...

Har fjernet det meste av maling, men det er et rødt lag lakk under det hvite, som også er en- komponent.

noen som har prøvd å lakke med 2 komp på en-komponent med pruk av primer?

Vil dette bli dårligere enn å slipe ned til gelcoat/topcoat og lakke rett på dette?

Tenker på om laget under vil slippe etterhvert..

Det er litt for mye skader i gelcoat til at jeg vil prøve å friske opp denne.

• 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...

bilde.jpg

Har sjøsatt båten, og har satt på en yamaha 40, kortstamme. skulle sette på en langstammet evinrude 50, etec, men fikk solgt den.

Båten går meget bra i sjøen, og planer lett.

Hei.

Har handlet meg akkurat samme båten, har tenkt at en 40hk måtte bli bra, forstår på deg at det er det.

Skulle gjerne settg noen flere bilder av forsetet ditt da jeg må lage det. Ser ut som ditt kan være innmaten av originalen, utens stopp?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

• 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...