Jump to content

Reddet mann fra drukningsdøden i helgen.


Per Harald

Recommended Posts

Dersom du ønsker en debriefing, så kan du få det. Men det er nok dessverre slik at du må selv ta kontakt med sykehuset hvis det er aktuelt.

 

Under ulykker der politiet er representert, er det politiets oppgave å informere om dette, men blir ofte glemt av politiet....

 

Her har nok ikke politiet vært, så det kunne nok ambulansepersonelet ha fortalt, om de hadde hatt tid (skal ikke gå på bekostning av hurtig inntransport dersom tilstand er kritisk).

 

... og ja, jeg jobber i ambulansetjenesten.

 

Igjen: Bra Jobba!!!!!!! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Har lest gjennom innleggene dine et par ganger til nå og må blir bare mer og mer full av beundring for hvordan dere løste det. Bøyer meg i støvet..

 

PS: Kanskje rederinnen ønsker å lese denne tråden også (hvis hun ikke alt gjør det)

Link to post
Share on other sites

Per Harald, TAKK for innsatsen med å redde et medmenneske som hadde en mildt sagt dårlig dag.

 

Kjenner meg igjen i at du føler deg i varierende sinnstemning etter en sånn opplevelse.

Etter det som skjedde et annet bp medlem og meg i fjor høst, så var noe inni meg i riktig ulage et par måneder, før jeg (nesten) ble meg selv igjen.

Du blir "tilbake til normalen" igjen, bare gi det litt tid.

 

Det er fint med hell i uhell... hell at du var der når den mannen var uheldig!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

:clap: :clap: :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Kjempebra!!

Dette med reaksjoner og varighet på disse er veldig individuelt. Var selv eneste person tilstede da et nært familiemedlem forulykket og fikk også veldig god hjelp av AMK og luftambulansen. Fikk forulykkede i helekopter, men døde på vei til sykehuset. Ut i fra dette vet jeg hvor forskjellig den enkelte takler dette i etterkant. MEN det er viktig å snakke ut og få bearbeide sine følelser på sin måte... Og igjen, veldig bra gjort Per Harald!!

Link to post
Share on other sites

Takk igjen for alle godord. Det varmer godt dagen derpå. Fint å kunne bruke dere på båtplassen til å lufte følelsene. :yesnod: Ved at vi ferdes på sjøen så er det vel ikke snakk om hvis, men nermere når vi kommer opp i kritiske situasjoner. Jeg har lært at det nok er like så viktig å være mentalt forberedt på mulige hendelser, som det materielle. Ella, Send meg gjerne en link på hva dette er for noe og om den er brukelig på båten vår. Da skal rederinnen og jeg trene på det noen ganger i ferien.

God natt

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Godt jobba. Kjenner meg igjen i historien din (min var i trafikkulykke, med et lengt dårligere utfall). Det er viktig å få slike følelser ut av kroppen, og at du deler det med oss er kjempefint. Kanskje det får noen få noen få til å ta litt mere forhåndsregler, og noen få ulykker kanskje er avverget. Alene i båt eller med spinkle rederinnearmer som eneste hjelp hvis ulykken skulle komme, da er vesten på i min båt iallefall. Åtenke "dette skjer ikke meg" er det dummeste en kan gjøre.

 

Tommelen opp for din innsats :thumbsup:

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Flott innsats :thumbsup:

Dette med beltet kan jeg faktisk skrive under på. Var ute for en lignende hendelse, om ikke fullt så dramatisk, for noen år siden. Vi satt om bord i Amica og spiste da en mann passerte på kaia, det kom et plask og jeg sa til rederen at det måtte være noen som falt i sjøen. Vi sprang ut og det viste seg å være mannen som passerte som hadde falt i sjøen mellom båten og kaia. Vi kastet oss ned på magen på kai og fikk tak i mannens skuldre på hver vår side. Rederen som er litt lengre i armene enn meg klarte å få fingrene rundt mannens belte og vi vippet han opp på kaia. Han hadde fremdeles slippersene på beina da han kom opp. Det viste seg at mannen var temmelig beruset og skulle nok ikke vært i båt i det hele tatt, men før vi fikk summet oss etter hendelsen, kastet han seg om bord i båten i de våte klærne og startet opp og forlot stedet uten så mye som et takk en gang.

 

Han hadde nok helt sikkert ikke klart å komme seg opp på kaia alene i sin tilstand og vi hadde nok fått problemer med å få ham opp uten beltet.

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Igjen takk for mange godord.

Nå er det gått tre døgn, og jeg har gjort litt som nevnt over, til og med snekkret til sene kvelden. :thumbsup:

Sover godt om natten og "bildene" roer seg. Jeg kjenner bare at jeg er så utrolig spent og nyskjerrig på hvordan personen har det. Om det gikk helt bra alt sammen. Hadde vært godt å få vite.

Oppe i dette så ser jeg over at flere har forsøkt å få personer og dyr opp av vannet, så jeg oppfordrer folk til å bruke fine sommerdager til å hoppe i havet for å trene på å få hverandre ombord igjen. Om det ikke går så blir vi ivertfall bevist på faremomentet ved å havne i sjøen (Uten vest). Kan hende vi finner kreative måter å løse det på som gjør at vi sparer verdifull tid om ulykken skulle inntreffe. Nå er det St. Hansaften og helg igjen så jeg ønsker alle en god båthelg uten ulykker av noe slag. (Det værste vi gjør er å ikke gjøre noe i det hele tatt). Verdens farligste setning: Jeg skal bare............

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Når tråden først var startet så var den god å ha i perioden etter hendelsen. Jeg fikk flere gode råd som jeg hadde nytte av, ikke minst det å dele tankene med andre båtfolk.

 

Personen overlevde og jeg antar at han klarte seg bra, uten varige men. Vi ble nominert av en tilskuer til tildeling av Norges Livredningsselskaps diplom for redningsdåd.

 

Tildelingen skjedde i går sammen med flere andre som hadde tøffe historier å fortelle. Ikke ta unødvendige sjanser i sommer, og ta godt vare på dere selv og de rundt dere. Vest er lurt.

 

God sommer til alle sammen

 

 

dsc00335.jpg

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...