bc45 Startet 21.Juni.2011 Del på Facebook Startet 21.Juni.2011 Hvilke fremgangsmåter bruker dere når dere skal legge dere longside når det blåser kraftig i retning fra brygga? Eller når det er mye strøm i retning fra brygga? Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 21.Juni.2011 Del på Facebook Svart 21.Juni.2011 Litt avhengig av båt og driv men normalt ved 2 motorer akter og baugthruster samt sidevind mot longside fortøyning lønner det seg ofte ved sterk vind å legge baug inn mot longside med skarp vinkel, fortøye baug, , deretter bruke innerste hekkmotor for å redusere driv inn. Ved vind fra longside fortøyning er det meget enkelt. Ytterste hekkmotor drar inn sammen med thruster foran. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Wannskrækk Svart 21.Juni.2011 Del på Facebook Svart 21.Juni.2011 For å være ærlig: Jeg bruker vanlig vinkel, ca 30, venter så lenge jeg tør med å legge over, slår bakk når jeg befinner meg ca paralellt med bryggeplassen eller båten. Men jeg håper inderlig at det står noen på brygga eller båten jeg skal legge til.. Er vi to, står den andre midtskips med frontfortøyning og bedende blikk. Ellers er det viktig at alt er klart: Tau foran og bak og fendere. Denne tråden skal jeg følge, for dette kan jeg sikkert bli mye bedre på! Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 21.Juni.2011 Del på Facebook Svart 21.Juni.2011 Ellers blir det å gå inn på et spring, hvis man ikke har baugpropell. Baug-akter er den tradisjonelle med ror mot bryggen og sakte forover. Jeg foretrekker oftest baug-forut spring og å dra meg inn med ytterste motor. Da er jeg uavhengig av lengden på springet eller av den/de som holder imot. Det blir mer fleksibelt. Men en ting er sikkert, det er minst en metode som passer for hver kai... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
nives Svart 21.Juni.2011 Del på Facebook Svart 21.Juni.2011 (redigert) Aleine gjør Eg gjør alt klart, fortøyniger trekt bak på dekk. Øker inngangsvinkel og motorkraft i forrhold til innlegging i stilla. Tar med alle fortøyninger på land i det båten ligger stille, setter fast akter først. så forrut. justerer etterpå. Ved extrem Vind, bruker eg spring.fra bau, klargjort og trekt bak før annkomst, setter fast spring helst uten å forlate båt. går forsiktig i spring, mens eg fortøyer resten. Planlegging og forberedelser er alfa og omega. Fleire ombord er i store trekk det samme, men en får da annsvar for fortøying fremme. Redigert 21.Juni.2011 av nives (see edit history) Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
bc45 Svart 22.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 (redigert) Noen fremgangsmåter for seilbåter også, med og uten baugthruster? For oss så er dette den vanskeligste manøveren. Det går som regel smertefritt hvis det står en eller kanskje aller helst to hjelpsomme karer klare på brygga for å ta i mot tauene. Må kona og jeg klare oss på egen hånd blir det ofte mer trøblete. Det er stort vindfang i båten og båten er veldig tung å holde igjen for min kjære. Blåser det mye må hun være uhyre rask for at båten ikke skal drive ut igjen. Vi har baugthruster, men den er ikke alltid sterk nok. Har tenkt litt på følgende måte å gjøre det på, noen som har prøvd dette? - Vi henger ut baugstigen og går rett mot brygga (mot vinden), kona hopper i land via baugstigen, hun fortøyer baugen og båten blir hengende i baugfortøyningen, vi har på forhånd gjort klart et langt tau akter (gjerne et skjøte), skjøtet er festet i genuavinsjen, skjøtet går via en blokk (som er festet i aktre kryssholt), jeg gir skjøtet til min kone på brygga som igjen fortøyer det på passende sted, vi vinsjer så båten inn. Mens akterenden av båten holdes inntil brygga av skjøtet fortøyer vi med vanlig fortøyningstau. Dette ser kanskje ikke så elegant ut, men det bør vel fungere? Andre forslag? Redigert 22.Juni.2011 av bc45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 22.Juni.2011 Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 Sliter med det samme selv. Det blir å kjøre baugen mot brygga i litt hastighet og bremse nesten helt opp i siste liten og løpe som f... fra førerposisjon og frem for så å hoppe det jeg tene kan for å nå fast grunn. 1 hjelpe MANN så er alt stort sett greit , men en puslete kvinne eller helt alene er utfordrende.. Har kun ror.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Bidevind Svart 22.Juni.2011 Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 Fendrer og gjør klar tau forann og ett laaangt tau bak. Går med baugen mot brygga rett mot vinden. Går frem og i land og fester baugfortøyningen med litt slakk slik at baugen ligger ca 1m ut. Går bak og trekker båten inntill med det bakre fortøyningstauet (som jeg tok med meg i land). Justerer og legger spring. Selvsagt enklere hvis jeg har hjelp men fungerer godt alene. Faktisk mindre stress enn hvis jeg skal fortøye longside i lite sidevind. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 22.Juni.2011 Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 Jeg har seilbåt uten baugpropell. Om det ikke blåser for mye legger jeg til med min babord side, da propellen trekker til babord når den går akterover. Den vil dra meg inntil når jeg reverserer. Er det nye vind går jeg med baugen på skrå inn mot brygga og får på land et spring med feste i baugen, bruker deretter motor og ror for å dra meg inntil med springet. Holder båten inntil med mororkraft slik at jeg får festet forøyningene. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Cirion Svart 22.Juni.2011 Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 Noen fremgangsmåter for seilbåter også, med og uten baugthruster? Spring er enklest... Gå opp mot bryggen med baugen mot vinden. Ta et spring fra midskips kryssholt og fest i brygga. Når det er festet sett motoren i fri og la vinden snu deg så du blir hengende, sett roret så du styrer vekk fra brygga ved fart forover og lås det. Sett motoren i gir forover så legger båten seg opp til brygga automatisk. Du kan la motoren stå forover mens du fortøyer båten. Sitér dette innlegget Link to post
Una Svart 22.Juni.2011 Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 Fendrer og gjør klar tau forann og ett laaangt tau bak. Går med baugen mot brygga rett mot vinden. Går frem og i land og fester baugfortøyningen med litt slakk slik at baugen ligger ca 1m ut. Går bak og trekker båten inntill med det bakre fortøyningstauet (som jeg tok med meg i land). Justerer og legger spring. Støtter denne . Ombord i Una deler vi på oppgavene. Like gjerne kona som står til rors og jeg som tar fortøyningene. Sitér dette innlegget "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post
Sitrin Svart 22.Juni.2011 Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 Hos meg ligger alt tauverk klart med avpasset lengder og jeg har jeg fendret ferdig båsen (samt denne er til stor hjelp). Kan alltid være en utfording i mye vind og strøm, prøver da å komme mot strømmen og vinden og vri båten i på slutten hvis vinden er på tvers av båsen. Når man først er inne i en fendret bås så slipper vi å tenke på fendere som ikke ligger riktig å bare få festet noen av fortøyningene. For seilbåt er vel strømmen den største utfordringen så her blir det vel å prøve å komme mot strømmen. I de tilfeller hvor strømmen kommer på tvers så vil du ved å komme mot strømmen få hjelp av strømmen til å stoppe siget du får sideveis når du vrir båten. ÆH var det forstålig Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
bc45 Svart 22.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 (redigert) Er det nye vind går jeg med baugen på skrå inn mot brygga og får på land et spring med feste i baugen, bruker deretter motor og ror for å dra meg inntil med springet. Holder båten inntil med mororkraft slik at jeg får festet forøyningene. Båten vår har to rorblader, så jeg kan ikke dra nytte av propellstrømmen på vanlig måte. Noen som har tips til hvordan vi kan bruke spring for å holde båten inntil brygga uten hjelp av roret? Redigert 22.Juni.2011 av bc45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 22.Juni.2011 Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 Grei løsning, Mulligan, når det er minst 2 personer ombord og båtene foran og bak er av den "billige sorten". Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Juni.2011 Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 (redigert) Nix. Bruker den mye nettopp fordi jeg er alene i båten. Står klar med en tamp midskips til å sette fast med. Trikset er å ha fart nok slik at det blir sideveis sig i båten. Redigert 22.Juni.2011 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 22.Juni.2011 Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 Å håndtere en båt i sidevind uten trustere er alltid vanskelig. Synes det enkleste er å gå rett mot brygga med baugen fram, hoppe i land med tauet og dra båten på plass longside. Er vinden kraftig nok bør man ha med seg tau festet bak også. Ikke nødvendigvis den mest elegante løsningen, men etter min oppfatning den enkleste og sikreste. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Juni.2011 Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 Hulda er notorisk aleneseiler, og har en rekke metoder. Den mest brukte er å sette baugen i brygga og gå med sakte fart forover. Noen ganger står det hjelpere på brygga som på liv og død skal dytte båten ut igjen. Da kommer GM'ens 140 hk godt med. Legger ut tau og sveiver rundt. Ellers så kan jeg legge hekken inntil. Legger ut et tau, lett bakking og bruker baugpropellen til å veive baugen rundt. Har fjernkontroll, slik at jeg kan stå i baugen og kontrollere det hele. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 22.Juni.2011 Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 Å kjøre baugen inn med baugpropell er nytteløst for meg om det blåser kraftig den har ikke sjanse å gjøre noe da så da er det andre metoder som må til. Jeg må si jeg sliter litt med dette og har ikke fått til noen metode som virker hver gang, kjører gjerne inn med baugen og svinger i siste liten med spring fra baugen som festes langt bak og så kjører jeg meg fast men da må timingen være 100% og det må være ett eller annet å feste i på brygga som man ikke blir stående å knote med, det må sitte på sekundet og det er skjelden muligheten til det er tilstede. Er det god plass ved brygga så kan jeg bakke inn og sette brest bak og så kjøre meg inn med propellstrøm på roret fortrinnsvis med en i land med baugbrest i hånden. Er jeg alene og det blåser 12-20ms rett i siden fra brygga så blir det gjerne til at jeg driter i det og finner et annet sted. Sitér dette innlegget Link to post
Tempest Svart 22.Juni.2011 Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 Har denne situasjonen ein del ifm min faste plass. Er eg aleine og det blåser litt gjør eg følgande: - Spring fra pullert midtskips med STOR løkke i enden. Båten godt fendra. - Kjører langs brygga med løkka i handa - Reduserer farten i det eg passerer pullert på kaia, går ut til sida og kaster springet over pullerten. - Med forsiktighet kjører eg no forover og regulerer etterkvart som springet tar. NB: Stor blåse framme i baugen er ein sikkerhet om det skulle gå for fort. - Holder båten i gir forrover med roret fra brygga slik at den ligger av seg selv - Fortøyer. Fordrer to ting: 1. God pullert på brygga som det går greit å kaste "lasso" over. 2. En fluktmulighet dersom en bommer Er vi to går det somregel greit med en på brestet forran medan eg sjølv tar akterbrestet. Går inn med styrbord til kai slik at reverseringa ifm med stopp dreg meg inn. Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
bc45 Svart 22.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 Ellers så kan jeg legge hekken inntil. Legger ut et tau, lett bakking og bruker baugpropellen til å veive baugen rundt. Har fjernkontroll, slik at jeg kan stå i baugen og kontrollere det hele. Bruker denne fremgangsmåten jeg også, men det fungerer bare når det ikke blåser veldig mye. Med mye strøm og vind så blir thrusteren for svak Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 22.Juni.2011 Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 Tidligere når jeg hadde 39 fot, to drev og baugpropell, brukte jeg oftest et spring på 2-4 m fra aktre pullert og akterover. Når dette var på plass hadde jeg all verdens tid til å kjøre inntil brygga. Etter hvor mye vind det var kunne jeg legge inn en, to motorer og pådrag og styre båten fint og paralelt inntil brygga med roret. Der kunne den ligge å blande vann mens jeg fortøyde. Når jeg skulle gå plukket jeg først de fortøyningene jeg kunne unnvære, startet opp og tok resten unntatt det aktre springet. Dette gikk selvfølgelig på brygga og tilbake og ble enkelt hentet inn etter frikobling. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 22.Juni.2011 Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 (redigert) Et par gode kulefendre akterut, bakker inn til brygga.... gearet er normalt innkoblet... spaserer rett i land med ett par tamper... en festet i aktre pullert og en tamp i spring pullert midtskips... fester begge til brygga.. deretter kan en enten dra baugen inn eller gå inn på springet og feste baugen... så ankerdram Redigert 22.Juni.2011 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
bc45 Svart 22.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 Er det god plass ved brygga så kan jeg bakke inn og sette brest bak og så kjøre meg inn med propellstrøm på roret fortrinnsvis med en i land med baugbrest i hånden. Må du ha propellstrøm på roret for å få dette til å fungere? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 22.Juni.2011 Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 Neida det trenger du ikke men det hjelper, båten din er så bred at det vil fungere utmerket skulle jeg tro, test det ut i lite vind engang og se først Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.