Jump to content

Hvordan legger dere til når det blåser kraftig fra brygga?


bc45

Recommended Posts

Enig i det jeg også. Faderen hvor mange plasser jeg ikke har lagt til på. Men skulle jeg brukt Sydvestenmetoden, så hadde jeg knekt badeplattformen. Men jeg bruker dog en avart av denne. Som beskrevet, blåser det inn i helvete,så er det baugen inn som teller for meg. Det skal mye til for at jeg ikke skal greie det. Blant annet tre tomskallede herrer på land som på liv og død i beste mening skal hjelpe til. Perfekt timing går uten unntak i dass. Det hører ikke hjemme på Hulda. Skuten kjemisk fri for timing.

Link to post
Share on other sites

Om det blåser over 15 sekundmeter trykker jeg på en ekstra knapp på joy sticken. Da har jeg dobbelt av krefter. Går sideveis i storm om det trengs. Kjekt med IPS :smiley:

 

jeg vil på det sterkeste anbefale alle å lære seg gå ut og inn på spring. Jeg lærte pappa det i fjor - han har hatt båt i mer enn 50 år - men dette kunne han ikke. Jeg lærte det av kona - og hun lærte det på seilkurs for noen år siden. Jeg praktiserer dette når jeg ikke kjører egen båt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er jeg velsignet med baug og hekktruster med fjernkontroll, så det går som en lek:-)

Men jeg bruker gjerne spring, og lar maskinen stå innkoblet mens jeg tar resten av fortøyningene. Det henger igjen fra skøytetiden, da jeg ikke hadde trustere, men en propell som dro så kraftig til babord ved bakking at man skulle tro jeg hadde det:-)

 

Pussig det der hvordan man endrer syn på sakene. Før stod jeg i styrhuset og lo av tupperware båtene som måtte bruke hjulvisp for å klare å legge til kai. Og nå er jeg blitt en av dem, men bruker bare hjulvispen når ingen ser :giggle:

 

Eneste "aberet" med kjøring i spring mot kaker med lastebildekk, er at man må fendre tett for ikke å få goodyear merker:-)

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Er det nye vind går jeg med baugen på skrå inn mot brygga og får på land et spring med feste i baugen, bruker deretter motor og ror for å dra meg inntil med springet. Holder båten inntil med mororkraft slik at jeg får festet forøyningene.

 

Denne løsningen fungerer både for store og små båter, uansett værfohold! Men avhengig av båttype så kan feste av springet være i baug eller midtskips.

 

Jeg foretrekker springet midtskips.

Link to post
Share on other sites

Blant annet tre tomskallede herrer på land som på liv og død i beste mening skal hjelpe til.

 

Den historien må vi bare få høre resten av :thumbsup: !

 

Ellers så bruker jeg ofte spring akterut når jeg skal til lands alene, jeg har en ferdig tamp med spleiset øye i begge ender til formålet. Fester den ene på pullerten på forhånd, går inntil, kaster den rundt pullert på kai og ned på båtens pullert igjen. Deretter er det bare sakte fart forover og ordne resten i ro og mak. Men i sterk vind finner jeg et bedre sted, eller kjører baugen nitti grader på kaien som deg.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...