Jump to content

Fugemasse/lim for luke i hardtop


Komodo

Recommended Posts

For to år siden byttet jeg ut acrylplata i hardtopen på båten og monterte to nye luker. Lukene ble montert med silikon.

 

Etter en tid ble det imidlertid en lekkasje på en av lukene. Det virker som om det er en luftboble i fugemassen som vannet følger.

 

Nå tror jeg den eneste løsningen for å få et bra resultat er å ta ut luka og fuge på nytt.

 

Så til spørsmålet. Hva er den beste guffa til dette formålet? Etter hva jeg har forstått er det MS polymer som har best egenskaper for å lime vanskelige materialer. Tenkte derfor på Trans 7.

 

Noen synspunkter eller alternativer?

Link to post
Share on other sites

Ved montering av luker som skal skrus fast er jeg motstander av herdende fugemasse. Her synes jeg man skal tå lærdom av caravan og benytte butyl.

 

Oppsøk et hvilket som helst caravanversted/forhandler og be om "Terostat 2759". Dette er en masse som beveger seg ved vibrasjoner, den virker som tyggegummi av konsistens.

Den tåler meget godt både vaskemidler og saltvann og det beste av alt, den hefter kontant mot overflatene da den ikke herder. Skal luken skiftes så er det også mulig uten å måtte skjære den løs.

 

Luken demonteres og anleggsflatene rengjøres så godt som mulig(med kniv el. lign.), deretter tar man rikelig med masse på anleggsflaten(enten på luke eller båten). Luken monteres/skrus på plass og det tyter masse tetningsmasse ut. Denne fjernes etter ca 15-30 minutter ved å ta litt masse i hånden(fra patronen) og leke litt med den til den ikke lengre er veldig klebrig, dernest bruker du den lille klumpen som "fluepapir" og dytter den mot overskytende masse rundt luken. På denne måten nappes overskytende vekk. Ikke vent for lenge med å gjøre dette, da kan man risikere at man drar med seg masse som ligger mellom luke/båt og det vil vi ikke.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg glemte å skrive det over, men årsaken til at jeg brukte silikon (som jeg egentlig ikke er særlig begeistret for...) og ikke sikaflex var at lukene blir limt/skrudd i ei gjennomsiktig acrylplate. Derfor ville jeg ha en transparent fugemasse.

 

Jeg er også usikker på hva som er best for å få en god binding mot luka, som er av eloksert aluminium, og acrylplata.

 

Edit: Obs, her har visst vanntro kommet imellom...

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Terostat 2759 er lys grå, men når du napper vekk overskytende blir det en pen grå fuge under luka som du antagelig ikke vil legge merke til om du er nøye mer fjerningen av det overskytende.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...