uthavn Startet 24.Juni.2011 Del på Facebook Startet 24.Juni.2011 Folkens! Mulig dumt spørsmål,men sitter her i ny båt og lurer. Har koblet meg til landstrøm og har service batteribryteren på. Lades de andre batteriene da også eller må alle bryterne stå på? Ønskelig med snarlig svar. Takk Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Juni.2011 Del på Facebook Svart 24.Juni.2011 (redigert) Det kommer helt an på om laderen i din båt er koplet før eller etter hovedbryterne. Jeg har den på batterisiden av bryterne, da lader den også med bryterne av! Dette er den vanligste måten å kople laderen til på, man vil jo gjerne ha lading i hjemmehavn uten å måtte la bryteren stå på. Redigert 24.Juni.2011 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jsw Svart 24.Juni.2011 Del på Facebook Svart 24.Juni.2011 (redigert) Samme her - laderen går inn på batterisiden av hovedstrømbryteren. For å bli sikker kan du enten følge kabelen(e) fra laderen eller rett og slett måle spenningen på batteriene når du har koblet til landstrøm. Har du f.eks. 13V eller mer og stigende, har du lading på det batteriet du måler på. Redigert 24.Juni.2011 av jsw (see edit history) Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
uthavn Svart 25.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2011 Takk for tips:) Sitér dette innlegget Link to post
Pimsoll Svart 28.Juni.2011 Del på Facebook Svart 28.Juni.2011 Hva er poenget med denne landstrømboksen med automatsikringer .. er det noe en må ha ? Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 28.Juni.2011 Del på Facebook Svart 28.Juni.2011 Hva er poenget med denne landstrømboksen med automatsikringer .. er det noe en må ha ? Hvis du har vvb ombord er gjerne varmeelementet til denne koblet via en sikring/jordfeilbryter. Er veldig greit og kunne slå av denne når du kun har behov for og lade, ikke varme vannet. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Pimsoll Svart 30.Juni.2011 Del på Facebook Svart 30.Juni.2011 har ikke vvb, men skal bruke elverktøy og lading ombord. Ser mange foretninger (maritime foretninger) selger en slik boks med landstrøm inn og strøm ut gjennom jordfeil bryter og automat sikringer, er det et must siden båter ikke er jordet ? Tror ikke det er jordfeil på stikket i havna, for det står på land. Sitér dette innlegget Link to post
Pimsoll Svart 2.Juli.2011 Del på Facebook Svart 2.Juli.2011 Fant denne et eller sted på google "... hvis det ikke skal være 230V uttak i båten... Monter en batterilader. Sørg for at denne er stor nok til å drive alt det elektriske som måtte stå på. Alt forbruket vil da gå via batteriene, som konstant lades. Unødvendig med vender. Hvis landstrømmen er plugget i, så lader den. Hvis ikke, så lader den ikke, og batteriene tappes. Batteriladere er dobbeltisolerte og galvansik skilt, så du trenger ikke dra med jordledning en gang." Altså skjøteledning, og laderen, og kanskje en jordfeilbyter fra Claes Ohlson dersom en skal bruke drill etc ... Sitér dette innlegget Link to post
Goran Svart 2.Juli.2011 Del på Facebook Svart 2.Juli.2011 Hos meg lader kun forbruksbatteriet når jeg kobler til landstrøm. Noe galt? Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
index Svart 2.Juli.2011 Del på Facebook Svart 2.Juli.2011 Ikke nødvendigvis. Mange kopler det slik, startbatteriet trenger uansett skjelden å lades. Det lille du tapper starbatteriet ved start fylles opp igjen imelig kjapt. Ergo er startbatteriet alltid fulladet, mens forbruksbanken knapt er halvfull når du kommer hjem etter helgeturen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.