Jump to content

Landstrøm og hovedstrømsbrytere


uthavn

Recommended Posts

Det kommer helt an på om laderen i din båt er koplet før eller etter hovedbryterne. Jeg har den på batterisiden av bryterne, da lader den også med bryterne av! Dette er den vanligste måten å kople laderen til på, man vil jo gjerne ha lading i hjemmehavn uten å måtte la bryteren stå på.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Samme her - laderen går inn på batterisiden av hovedstrømbryteren.

For å bli sikker kan du enten følge kabelen(e) fra laderen eller rett og slett måle spenningen på batteriene når du har koblet til landstrøm. Har du f.eks. 13V eller mer og stigende, har du lading på det batteriet du måler på.

Redigert av jsw (see edit history)

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post

Hva er poenget med denne landstrømboksen med automatsikringer .. er det noe en må ha ?

Hvis du har vvb ombord er gjerne varmeelementet til denne koblet via en sikring/jordfeilbryter. Er veldig greit og kunne slå av denne når du kun har behov for og lade, ikke varme vannet.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post

har ikke vvb, men skal bruke elverktøy og lading ombord. Ser mange foretninger (maritime foretninger) selger en slik boks med landstrøm inn og strøm ut gjennom jordfeil bryter og automat sikringer, er det et must siden båter ikke er jordet ? Tror ikke det er jordfeil på stikket i havna, for det står på land.

Link to post

Fant denne et eller sted på google "... hvis det ikke skal være 230V uttak i båten... Monter en batterilader. Sørg for at denne er stor nok til å drive alt det elektriske som måtte stå på. Alt forbruket vil da gå via batteriene, som konstant lades. Unødvendig med vender. Hvis landstrømmen er plugget i, så lader den. Hvis ikke, så lader den ikke, og batteriene tappes. Batteriladere er dobbeltisolerte og galvansik skilt, så du trenger ikke dra med jordledning en gang."

 

Altså skjøteledning, og laderen, og kanskje en jordfeilbyter fra Claes Ohlson dersom en skal bruke drill etc ...

Link to post

Ikke nødvendigvis. Mange kopler det slik, startbatteriet trenger uansett skjelden å lades. Det lille du tapper starbatteriet ved start fylles opp igjen imelig kjapt. Ergo er startbatteriet alltid fulladet, mens forbruksbanken knapt er halvfull når du kommer hjem etter helgeturen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...