Jump to content

KNBF - synspunkter?


bliss X

Recommended Posts

Hva mener dere om KNBF? Jeg har inntrykk av at her er båtfolket sterkt splittet. Årskontingenten ved kollektivt medlemsskap gjennom båtforening utgjør i år kr 117 pr båt.

Dette blir et ikke helt ubetydlig beløp til KNBF fra store båtforeninger. Får man valuta for pengene eller er dette bortkastet?

 

Vil gjerne høre deres synspunkter.

Link to post
Share on other sites

Ikke helt enkelt å svare på dette. I utgangspunktet trenger man en paraplyorganisasjon som kan "fighte" båtfolkets sak mot myndigheter og båtbransje. Min erfaring fra andre områder er at kan man oppnå svært mye med en slik organisasjon.

 

Jeg sitter med følelsen av hovedproblemet er at KNBF ikke klarer å markedsføre seg skikkelig. Det at man er representert i diverse råd og utvalg er vel og bra, men regel nummer 1 for slike organisasjoner er at de klarer å markedsføre seg overfor egne medlemmer.

 

Ut fra dette oppfatter jeg KNBF som en noe "uferdig" organisasjon, og kanskje heller ikke den rette organisasjonen for dette formålet.

Link to post
Share on other sites

Jeg er medlem gjennom min båtforening og jeg forsøker å følge med på hva KNBF bedriver. Som det er sagt tidligere er det svært vanskelig å vite hva KNBF bedriver. Det synes for meg at det er en viss type "blazeradel" som bedriver en form for hyggeklubb med dårlig råd.

Dette kan nok høres flåsete ut, men jeg beklager at jeg ikke har oppfattet hva KNBF har gjort og/eller oppnådd!

Riktignok var jeg med på å stemme for kollektivt medlemskap da spørsmålet var oppe hos oss, men det virker på meg som om KNBF er alltfor usynlig i båtspørsmål. Den andre saken jeg har fått med meg er at Generalsekretæren gjør en "fantastisk" jobb, men spør meg ikke om hva han gjør................ :smiley:

Link to post
Share on other sites


mini: Den andre saken jeg har fått med meg er at Generalsekretæren gjør en "fantastisk" jobb, men spør meg ikke om hva han gjør................ :smiley:

Vel, han er faktisk medlem her, men har aldri postet noe.

Har ikke vært pålogget siden oktober så han leser vel neppe denne tråden heller.

 

Ang profilering som Janef nevner, har dere sett at http://www.knbf.no redirectes til en reklameside på Båtmagasinet.... :eek:

 

http://www.batmagasinet.no/reklame/knmf.html

 

Kanskje vi får tilby de plass hos oss i stedet! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vet heller ikke helt hva jeg skal mene om KNBF...

Ønsker meg jo forsåvidt et forbund som taler min sak, men vet ikke helt om KNBF gjør dette.

 

For dem som husker debatten for et par år siden på BM-forumet og i bladet Praktisk Båtliv var knbf veldig imot båtregister, fartsgrenser, promillegrense, vestpåbud osv. båtliv var for dette og det var en veldig debatt som til og med havnet i Pressens Faglige Utvalg  :smiley:

 

Virker på meg som om forbundet brukte enormt med tid og ressurser på denne kampen. Nå virker det som om de har snudd i disse sakene? Virker jo litt rart uavhengig av hva men mener.

 

Skulle ønske forbundet heller hadde brukt tiden på viktige ting som kamp for bedre kart (særlige digitale), merking av skjær, tilrettelegging av uthavner osv.

 

Et pluss er båtskolen deres som tilbyr kurs og ordningen med besiktigelsesmenn. Synd ikke kurs arrangeres utenfor Oslo.

 

Et annen ankepumkt er blazer-faktoren. De har jo en side i BM hvor generalsækretæren er avbildet i full blazer-mundur....virker litt tragisk på meg. Det verste var egentlig at hver gang forbundet har vært på tv for å tale mot skatter og avgifter på båtbruk stiller de opp i skikkelige snobbeklær noe som ikke akkurat gir et inntrykk av at det er vanlige folk som driver med båtliv.

 

Synes kort sagt forbundet er vel mye gutteklubb....

 

Ellers irriterer det meg at det er langt dyrere å være medlem når man ikke er med i noen båtforening. Er så heldig å ha båten ved egen brygge og er således ikke med noe sted, dermed blir medlemskapet mye dyrere.

 

Kanskje KNBF kunne komme med et tilbud til Baatplassen.nos medlemmer?

Link to post
Share on other sites


Baat-Guru: Kanskje KNBF kunne komme med et tilbud til Baatplassen.nos medlemmer?

 

Det har igrunnen ikke falt meg inn. Men vi må da regnes som en Båtforening, en svært stor og aktiv sådan også!  :smiley:

 

Hvis vi hjelper KNBF med å få skikk på den hjemmesiden deres kunne vi kanskje få et ekstra godt tilbud.:smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg er også usikker på hva jeg skal mene om KNBF. I utgangspunktet er jeg positiv. Vi trenger helt klart en form for felles forbund som kan tale båtfolkets sak, og som nyter respekt hos myndigheter osv. Men som Baat-Guru undret jeg meg over de fastlåste og etter min mening bakstreverske standpunktene i noen av de sakene som har vært oppe. Kanskje spesielt promillegrensen.

 

På den annen side tror jeg faktisk at KNBF har opnådd noe i en del saker, i den forstand at utfallet kunne blitt annerledes (les: mindre spiselig) uten deres bidrag. Et par eksempler: Jeg er for promillegrenser på sjøen og synes 0,8 er greit, men 0,5 eller 0,2 som vi nå har for bil er jeg glad vi slapp. Likeledes er jeg blant de første til å ta på meg vesten, men synes det er fint at vi selv kan velge når vi skal ha vesten på eller ikke. At vi til slutt slapp moms på båtplasser mener jeg å huske at KNBF også bidro aktivt til.

 

"Blazer-faktoren" har jeg ikke tenkt over (er selv "dressmann" på jobben), men når dere sier det så....

 

Vi trenger altså et KNBF, mener jeg, men hvordan kan vi påvirke forbundet til å jobbe mer med viktige saker?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Selv er jeg ikke medlem i KNBF. Jeg hører og ser absolutt ingenting til KNBF annet enn det jeg leser på siden deres i Båtmagasinet. Mulig de profilerer seg i fora jeg som vanlig båteier ikke ser og hører noe til. Leserinnlegg i dagspressen har jeg aldri sett.

 

De har omlag 18.000 medlemmer, hvorav de aller fleste er kollektive medlemmer. Medlemstallet i følge deres egne sider har vist en svak fallende tendens.

 

Det er svært viktig at man har noen som taler båtfolkets sak. Likevel synes jeg ikke at KNBF er spesielt flinke til å markere seg og å synliggjøre seg i media. Jeg synes de virker litt vinglete. Da sikter jeg først og fremst til saken rundt båtregisteret. Der var de først veldig i mot, dernest er de nå veldig for.

 

Forsikringstilbudet deres kan være godt for noen, mens andre kommer bedre ut andre steder enn Norske Sjø.

 

Jeg savner en klarere markering mot offentlige myndigheter. Jeg savner ev videre oppfølging av saker som er oppe til behandling. Hvordan gikk det med kloakkutslippene i indre Oslofjord? Har rette myndighst skjønt at man snakker om 15.000 båter og ikke 80.000? Hva med fartsgrensene? Hva er holdningen til KNBF? Hvis båtfolket ikke vet hva som skjer fra KNBF sin side, vet andre det? Hvordan gikk det egentlig med momsen på båtplasser? For min del aner jeg ikke om den ble avskaffet eller ikke fra 1.1.2003.

 

Det er viktig å ha et båtforbund. Enda mer viktig er det at de ikke bare er et sekretariat som håndterer medlemskontigent. Om KNBF har livets rett eller om man skulle gå sammen i et nytt som Fritidsbåtforbundet, aner jeg ikke. Men det som burde være helt klart er at båtfolk og foreninger som er medlemmer i forbundet, burde stille krav slik at forbundet blir et redskap i forhold til medlemmenes ønsker og interessser.

 

Selv synes jeg Kongelig Norsk klinger dårlig. Det gir meg asossiasjoner til en rik snobbeklubb. Likevel er vel navnet ikke noen viktig sak. Det viktige er at man her en felles landsdekkende organisasjon som dekker båtfolkets interesser og som båtfolket på sin side slutter opp om og bidrar til å holde i gang. Betingelsen er at tilliten er der og at den går begge veier.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

En måte å få KNBF til å endre seg på, er jo å delta selv. Jeg kjenner argumentene imot, har mye å gjøre på jobben, har andre fritidsaktiviteter, har familie osv. osv. listen med unnskyldninger kan gjøres lang, svært lang. Det som er et gjennomgående problem er at så få, alltfor få vil yte en innsats. Meg selv inkludert......................

 

Et forslag kan være at vi setter oss ned og går igjennom og sammenfatter våre behov og ønsker og skriver et brev til KNBF hvor vi presenterer hva vi mener og stiller krav til forbundet. Når vi har gjort det, kan vi sette oss ned og begynne å klage om nødvendig. Det blir hvertfall ingen endringer hvis vi ikke i felleskap gjør noe vis a vis forbundet. Vi ønsker vel ikke å bli/være en gjeng med "sytepaver", eller??????

 

Tar gjerne en debatt på dette, fordi jeg har tenkt å fremme forslag om kollektiv utmeldelse i min båtforening. Tror/vet at forslaget ville falle, men uten debatt og dialog kommer vi hvertfall ingen vei.

 

Husk, den som har begge bena på jorden, han står stille.............................................

Link to post
Share on other sites


mini: Husk, den som har begge bena på jorden, han står stille.
Men mener å huske at Martin Jung en gang sa: "Men utan føtterna skulle man sjunka ned i jorden."

 

Lars H.

(medlem i KNBF, uten blazer)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sier jo en del at forbundet ikke følger med her på baatplassen. Sporadisk er de jo inne og skriver hos båtmagasinet, men det forbauser meg at de ikke er mer aktive på nett. Må jo tross alt regne at arbeidsdagen består av en del pc-bruk også der i gården.

 

Feedback fra båtfolket på hva man etterspør fra en organisasjon burde være et møst!

Link to post
Share on other sites

Takk for den store interessen dere viser for KNBF og for alle interessante synspunkter som er fremkommet i debatten.  :cheers:  Derfor er det vanskelig å svare kortfattet. Jeg håper derfor at dere tilgir dette lange svaret. Nedenstående informasjon må dere se på bakgrunn av at vi har bare 2 ansatte i sekretariatet. Norges Seilforbund har til sammenligning 4 ansatte og KNS med 3.500 medlemmer har 9 ansatte. Det siste nye er at vi i samarbeid med Gjensidige har etablert en spesiell forsikring for båtforeninger som omfatter alt fra flytebrygger til underslag. Tilbakemeldinger fra medlemsforeninger forteller oss at de har spart inn hele kontingenten til forbundet bare på denne forsikringsordningen.

Det er hyggelig at vi får så stor oppmerksomhet. Det i seg selv fortelle jo om interesse for forbundet og det vi jobber med. Når vi ikke når frem med informasjon, eller ikke er gode nok, så skyldes nok dette en kombinason av dårlig økonomi og manglende ressurser. Bortsett fra oss to som jobber i sekretariatet gjøres jobben av frivillige tillitsvalgte som jobber på fritiden uten noen form for økonomisk kompensasjon. Det er langt mellom både blazere og høy sigarføring i KNBF!

Hilsen

KNBF

Jan H. Syvertsen  :diving

 

DETTE FÅR DU IGJEN FOR MEDLEMSKONTINGENTEN:

 

•      Gunstig båtforsikring gjennom vår egen forsikringsordning NORSKE SJØ AS er forbeholdt medlemmer i KNBF eller i seilforeninger som er tilsluttet Norges Seilforbund.

•      Vår klubbforsikring gjennom Gjensidige NOR gir din båtforening en bedre og billigere forsikring.

•      KNBF Håndbok for båtfolk inneholder det meste en båtfører trenger å vite om båtlivet og om Båtforbundet KNBF. Håndboken sendes gratis til alle medlemmer.

•      KNBF Båtskole arrangerer en rekke kurs med betydelig rabatt for medlemmer. Båtskolen bistår også medlemsforeningene med å arrangere egne kurs.

•      Vår advokat yter 1 time gratis juridisk ”førstehjelp” hvis du har et båtjuridisk problem.

•      Medlemsbladet ”Fritidsbåten” kommer i din postkasse 4 ganger i året.

•      Medlems- og gaveartikler selges til meget gunstige priser.

•      Båtmagasinets Havneguide ”KystNorgeRundt” sendes gratis til alle medlemmer og du får KNBF-rabatt på abonnement på Båtmagasinet.

•      Du får gratis MasterCard gjennom vår samarbeidsavtale med STATOIL med betydelige rabatter på drivstoff til båt og bil, samt på en rekke andre produkter og tjenester fra STATOIL.

•      KNBF-rabatt på medlemskontingenten i Sjøassistanse.

•      Vi har samarbeidsavtale med RICA-hotellene med fordelaktige medlemspriser.

•      Du får fordelaktige medlemspriser på maritime bøker gjennom vår samarbeidsavtale med Damms Forlag.

 

Det viktigste er at DU bidrar til å styrke den eneste landsomfattende interesseorganisasjonen for eiere og brukere av fritidsbåt slik at vi blir enda bedre i stand til å arbeide for et bedre båtliv og å legge press på politikere og myndigheter i viktige saker for båtfolket. Derved ivaretar KNBF også DINE interesser!

 

 

 

•      Bidratt til momsfritak for utleie av båtplasser.

•      Bidratt til at forslag til nye avgifter på fritidsbåter er stillet i bero.

•      KNBF har vært pådriver for opprettelsen av ”Sakkyndig Råd for Fritidsbåter” og  et Fritidsbåtkontor i Sjøfartsdirektoratet med fagansvar for fritidsbåter.

•      Promillegrensen på sjøen på 0,8 ble vedtatt i Stortinget til tross for at sterke krefter ønsket samme promillegrense på sjøen som i veitrafikken. KNBF fikk også aksept for at nødvergeretten skal tolkes mer liberalt på sjøen enn på land.

•      Forskrift med påbud om at man skal ha flyteplagg på seg under fart ble stoppet.

•      Nytt kommunalt avgiftsprinsipp ved å beregne leie for sjøareale til båtforeningens flytebryggeanlegg ble stoppet i Fiskeridepartementet og i Stortinget.

•      Initiativ overfor Justisdepartementet for å styrke Politiets Sjøtjeneste.

•      Etablert samarbeid med Kystverket om merking av ”fritidsbåtfeller” langs kysten.

•      Tatt initiativ til at båtfolket er representert i havnestyrer.

•      Vi har bidratt til at teorien til Båtførerprøven er lagt ut på Internett.

 

Dette er viktige saker som Båtforbundet KNBF arbeider med:

•      Forhindre avgifter på det å eie og bruke fritidsbåt.

•      Høringsinstans for myndighetene i fritidsbåtsaker.

•      Høringsinstans for Kystverket i alle saker som vedrører fritidsbåttrafikken, merking av grunner, skvalpeskjær som er en fare for sikkerheten for fritidsbåter, samt for merking av fritidsbåtleder i sterkt trafikkerte farvann.

•      Elektroniske kart bør utgis snarest. Utsettelsen på 10 år er uakseptabel. Hurtigbåtleder må settes inn på elektroniske kart og på båtsportkart.

•      Utdanningen av båtførere bør kvalitetssikres bedre, og utstedelsesmyndigheten for Båtførerbevis kan delegeres til Båtforbundet.

•      Arbeide for et levende kystmiljø med en fornuftig balanse mellom båtfolkets interesser og hensynet til næringsutviklingen langs kysten, herunder hensynet til fiske-, havbruks- og oppdrettsnæringen.

•      Myndighetene må bidra til gjennomføringen av en kartlegging av positive og negative miljømessige konsekvenser ved bruk av fritidsbåt.

•      Kvalitetssikring av gjestehavner og etablering av ”KNBF Hjemmehavner”.

•      Råd og veiledning til båtforeninger, enkeltmedlemmer og til båtfolk generelt.

•      Videreutvikling av båtfolkets egen forsikringsordning Norske Sjø A/S.

•      Videreutvikling av besiktigelsesmannsordningen. Vi har nå 65 besiktigelsesmenn over hele landet.

•      Profilering av båteiernes interesser på båtmesser.

•      Fokusering på fritidsbåtsaker/båtfolkets interesser i media.

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Det var ihvertfall et svar, men jeg synes det ikke var noe særlig annet enn "politikerprat" desverre.

Det værste var postulatet om billigere båtforsikring i Norske Sjø! Svaret jeg fikk i priskalkulatoren var nesten 3 ggr. hva jeg betaler idag.

Sier som amerikaneren ville ha sagt: Cheap? My Ass!

Link to post
Share on other sites

Siden vår ligger på Båtmagasinets server fordi det er en del av en samarbeidsavtale med Båtmagasinet. Vi har spart betydelige beløp på denne avtalen både når det gjelder utgivelsen av vårt medlemsblad "Fritidsbåten" og drift og vedlikehold av web-siden. I tillegg får vi gratis to informasjonssider i hvert nummer av Båtmagasinet og våre medlemmer får Båtmagasinets havneguide gratis tilsendt. Vi er alltid åpne for gode samarbeidsavtaler som gir fordeler til våre medlemmer og som sparer oss for kostnader, men hittil har ingen kunnet konkurrere med den avtalen vi har med Båtmagasinet.

Når det gjelder forsikringen har mange av våre medlemmer spart til dels betydelige beløp, men vi er definitivt ikke billigst for alle. Det er i seg selv en umulighet. På den annen side har vår forsikringsordning bidratt til at forsikringspremiene på båt har stort sett stått stille de siste 10 årene, så aldri så galt at det ikke er godt for noe, Mini! Dessverre kan vi ikke gjøre alle til laks, som silda sa....

Når det gjelder hk-avgiften, har dette vært en kampsak for Norges Båtbransjeforbund. Selvfølgelig støtter vi NBF i denne saken. På den annen side vet vi at Miljøverndepartementet gjerne vil innføre en miljøavgift på fritidsbåter og kanskje spesielt på motorbåter. Finansdepartementet vil på sin side gjerne ha en årsavgift på båter tilsvarende avgiften på biler. Hittil har vi klart å holde avgiftskåte piolitikere i tømme når det gjelder disse avgiftene, blant annet fordi vi kan vise til at vi allerede betaler disse avgiftene i form av hk-avgiften. Ikke noe ville glede oss mer enn om vi også fikk bort denne avgiften!

Så et svar på noen spørsmål fra Lotus. KNBF bidro til at forbudet mot tømming av septik fra fritidsbåter er stillet i bero. Når det gjelder fartsgrenser er KNBF uenig i en generell fartsgrense på 5 knop 50 meter fra land langs hele kysten. Vi mener at vi må ha fartsgrenser der det er behov for dem. Ellers gir vi våre tilslutning og honnør til Kystverkets arbeidsgruppe for det grundige arbeidet som er nedlagt med denne saken. Til slutt: Utleie av båtplasser er fritatt for moms fra 1. januar!

Hilsen

KNBF

Jan H. Syvertsen

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hei KNBF!

 

Meget positivt at dere er inne og svarer på innlegg ang. organisasjonen og sakene.

Dere har mange gode saker som det jobbes med. Poenget er likevel at uansett hvor flinke dere er, hjelper det lite hvis ikke de det gjelder vet hva som skjer. Anbefaler at dere benytter enhver ledig anledning til 3 viktige hovedpunkter: Markedsføring, markedsføring og markedsføring. Det kan gi verdifull avkastning for alle parter.

 

Ellers kan jo ikke alle være eninge i alt. Dessuten er det jo alltid sånn at noen medlemstilbud er gode for noen, mens andre har bedre tilbud andre steder.

 

En slik organisasjon som KNBF burde jo kunne få statsstøtte? Når de merkeligste nisjeorganisasjoner kan få, burde jo en landsdekkende organisasjon som Båtforbundet kunne få?

 

Til slutt sier jeg igjen: Kongelig Norsk har ikke alltid like god klang. Den meningen har kanskje også visse politiske kretser også? Hva med å kalle seg Fritidsbåtforbundet? Er det som å banne i kjerka? Hvis antallet medlemmer kan dobles på få år med en navneendring og litt profilering/markedsføring, burde det jo være verdt å vurdere?

 

Fritidsbåtforbundet - vi taler din sak.

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Til Lotus: Jeg støtter ditt forslag til navne endring. KNBF minner allt for mye om de røde benklærne og blazerne nederst i Huk Aveny. Jeg kan to betydninger av KNS, uten at jeg skal fortelle nummer to, fordi jeg kjenner flere som ville bli dødelig fornærmet og med så mange advokater i den foreningen har jeg heller ikke råd til søksmålene. :cheers::lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

 

Til KNBF: Sild og laks, helt uinteressant, vi shopper forsikring en gang i året. Kaldt og kynisk. Det skal ikke mange telefonene til for å spare flere tusen kroner, du er svært interessant som kunde med leilighet, innboforsikring, to biler og ny båt med en skade på dette på ti år. En gang i året var kanskje litt sterkt, men hver gang forsikringen øker mer enn konsumprisindeksen. Ovenfor forsikringsselskapene er jeg like trofast som ei dame som trekker på strøket.

Link to post
Share on other sites

Hei KNBF!

 

Det var på høy tid at dere kom på banen her på forumet. Men velkommen skal dere være.  Det var også greit med en påminnelse om hva dere jobber med, som Lotus sa: mange gode saker. Kanskje for mange? Prioritering er også viktig i trange tider.

 

Når det er sagt så er synlighet viktig. Hvorfor ikke bruke dette forumet til aktivt å informere samt kommentere, gjerne også med linker til deres egne hjemmesider for bredere omtale.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Lotus!  :seeya:

Jeg er så enig med deg! Problemet er bare det at markedsføring koster penger og enda mer markedsføring koster enda mer penger osv. Derfor forsøker vi å gjøre så godt vi kan med de begrensede midlene vi har, og derfor sitter jeg her og svarer deg fra heimen kl. 22.10...

Det som frustrerer mest i denne jobben er ikke det at vi jobber oss skvatt ihjel, men alt det vi så inderlig gjerne ville gjøre som vi ikke har penger, tid, kapasitet og gjerne kompetanse til å få gjort!!!

Statstøtte??? Der berører du et ømt punkt. Ikke har vi statstøtte og ikke vil vi ha det heller! Vi vil stå fritt i forhold til både politikere og myndigheter uten å måtte skjele til at vi må stryke dem med hårene for å få mest mulig i statstøtte! KNBF drives kun av kontingentinntekter og de kronene vi selv klarer å skaffe oss, samt en mest mulig kostnadseffektiv virksomhet og administrasjon. En annen side av saken er at vi må huske på at båtfolk er en privilegert gruppe i samfunnet. Hvis ikke båteiere har råd til å betale for å ha en interesseorganisasjon, så fortjener de heller ikke å ha noen interesseorganisasjon! Spesielt ikke når medlemmene får mer igjen for kontingenten enn de betaler inn...

Jeg understreker at dette er mitt helt personlige syn, og jeg uttaler meg kun på egne vegne!

Så til navnet på forbundet. Båtforbundet KNBF består av medlemmer fra alle lag i samfunnet og alle politiske oppfatninger er representert. De fleste medlemmene har vi på Vestlandet og i Nord-Norge. Østlandet og Sørlandet er dårligst representert i forbundet sett i forhold til antall båter. Medlemsforeninger fra hele landet var representert på Landsmøtet i Asker i 1998 hvor det ble fremmet forslag om å endre navnet på forbundet, som frem til da het Kongelig Norsk Motorbåt-Forbund. Det ble fremmet to forslag: 1: Kongelig Norsk Båtforbund (fordi vi også har mange seilere som medlemmer) og 2: Norsk Båtforbund. Etter en omfattende debatt falt forslaget om å endre navnet til Norsk Båtforbund mot forslagsstillernes stemmer! Det var med andre ord en overveldende majoritet på landsmøtet som ønsket å beholde det "Kongelige" i navnet, og det forholder vi oss til.

Det viktigste er tross alt hva vi gjør, eller ikke gjør, og ikke hva vi heter? Vi forsøker å tale din sak uansett! Om vi lykkes med det er det åpenbart delte meninger om! :headbang:

Hilsen Jan H. Syvertsen

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hei igjen mini!  :headbang:

Du har selvfølgelig helt rett! Du handler selvfølgelig forsikring der du får det beste tilbudet og den beste oppfølgingen! Det billigste er ofte å sette hele forsikringsporteføljen ut på anbud, men de som sparer en del lapper på forsikringen i Norske Sjø opplever ofte at premiene på resten av porteføljen ikke blir noe dyrere selv om de holder båten utenfor... Og Norske Sjø forsikrer kun fritidsbåter og ikke noe annet. Derfor mister vi noen "kunder" fordi det hender at vi tilsynelatende ikke kan konkurrere med porteføljetilbudene. De smarteste finner fort ut at Ole Brumm hadde rett. Det er mulig å få begge deler! Men husk at Norske Sjø ikke er et forsikringsselskap, men en forsikringsORDNING for våre medlemmer. Hvis vi kan bidra til at du får billigere forsikring i andre selskaper, så betyr det bare at vi har gjort jobben vår!

Hilsen Jan H. Syvertsen

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Skal pröve en liten sammenligning med Boat/US i USA.

Dette er vel "klubben" som best kan sammenlignes med KNBF.

Boat/US har litt over 500,000 medlemmer i et land med sånn circa 280 millioner innbyggere. Dvs. at hver 560-ende amerikaner er medlem.  Hvordan er forholdet med KNBF?

Kanskje problemet med KNBF er at man må opp i en "kritisk masse" for å bli hört, men hvordan bli hört hvis man ikke har nådd kritisk masse ennå?  Eller kanskje problemet ikke bare er å bli nådd, men også det intrykket man gir.

Jeg leste Sjösport på 70-tallet da KNBF hadde egne sider i bladet.  Jeg mente da, og jeg mener fortsatt,  at jeg kommer aldri til å melde meg inn i en klubb som bruker order "kongelig".  Det smaker rett og slett for mye av arroganse og lukket klubb og det kan jeg ikke fordra.  Nå er problemstillingen uaktuell for meg, men tydeligvis ikke for mange andre.

 

Kåre

P.S.  Det billigste medlemsskapet i Boat/US koster $17 per år som inkluderer 6 medlemsmagasin/år, forsikring, båtlån, rabatter, osv osv.

Link to post
Share on other sites

Til Kåre_L: Medlemsantallet er et interessant emne, svært mange, når ting som dette diskuteres glemmer hvor mange vi er i dette landet. Feks. 500 000 medlemmer i Norge, betyr 10-12% av hele befolkningen. Dette går igjen også på andre arenaer her i landet, folk glemmer at vi bare er usle 4,5 mill. personer her. Det blir alltfor enkelt å sammenligne med andre land hvor en har et langt større grunnlag å ta fra. Bare sånn for å sette ting i perspektiv. :seeya::headbang:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...