Jump to content

KNBF - synspunkter?


bliss X

Recommended Posts

Jeg hadde tidligere forsikringen min i Netviq disse trakk seg som kjent ut av Norge og KNBF sin forsikring overtok kundene og jeg fikk tilbud om å tegne forsikring der.

Jeg tittet på motatt innfo og på Norske sjø sin WEB side. Og fant dette interesant.

 

Tilbudet slik jeg forstod det gikk ut på følgende:

 

Måtte være medlem av KNBF

og besiktegilsesmann måtte se på båten. Det siste kostet kr 300 men dette skulle jeg få igjen hvis jeg tegnet forsikring.

Alt dette så greit ut og besiktegilsesmann kom og sjekket, faktura kom UTEN at dette var trekt fra og da jeg ringte så fikk jeg til bedskjed om at tidligere Netviq kunder ikke fikk dette refundert jeg spurte om hvorfor men fikk til svar at dette hadde noen over bestemt, hvem disse "over" aner jeg ikke.

 

Jeg har også fått regning på medlemsskap som jeg ikke har betalt, jeg fikk for noen dager siden en påminnelse og spørsmål om jeg hadde glemt de, NEI jeg har ikke glemt å betale men noen over har bestemt at jeg ikke skal betale.

 

Advarer og ber dere andre om å få skriftlig at sum for besiktigelse skal trekkes fra, det kan jo være at noen over bestemmer at det ikke skal tilbakebetales hvis du tidligere har hatt forsikring i feks, Vesta, Gjensidige, IF, Storebrann eller andre forsikringsselskap tilknyttet denne galakse.

Link to post
Share on other sites

Hei SRA,

Dette gjelder kun Netviq-kunder, idet Norske Sjø har overtatt ansvaret for hele porteføljen. Netviq-kundene er således en del av "systemet". Båteiere som overfører forsikringen fra andre forsikringsselskaper får gebyret på kr. 250 for besiktigelsen trukket fra i første premieinnbetaling. Eventuelle reisekostnader for besiktigelsesmannen må båteieren betale selv.

Hilsen

Jan H. Syvertsen

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Vi har gjort noen forsøk på å bli representert på Sjøen for Alle, dessv. har det så langt ikke lykkes.

Tenkte derfor å benytte anledningen til å spørre om KNBF har mulighet til å hjelpe oss litt.

 

Det er kun snakk om å ha en bunke med et info skriv om baatplassen på standen.

Blir flaggene våre ferdige hadde det også vært flott om vi kunne distribuere disse i samme anledning.

Da får dere sikkert besøk av enda flere hyggelige, båtengasjerte folk.

Link to post
Share on other sites

Utklipp er merket med ”

 

Norske sjø laget en egen side for å informere Netviq kunder der står det følgende:

 

”Som du vet, har Netviq og Norske Sjø AS gjort en avtale om å overdra alle eksisterende forsikringer i Netviq til Norske Sjø fra og med 1. november 2002.Dersom du ønsker å fornye din Netviq-polise i Norske Sjø, ber vi deg fylle ut skjemaet under”

 

Dette var det ingen automatikk i og den enkelte forsikringstaker kunne velge å gå til hvilket som helst selskap

Videre under står følgende:

 

”Merk at dette er en bindende bestilling av forsikring, og at forespørsler om premie etc. må gjøres enten via denne siden, eller ved å kontakte Norske Sjø AS.”

 

Går man inn på denne siden så står følgende under besiktegilsesmenn

 

”En besiktigelse koster kun kr. 250 for medlemmer i KNBF eller Norges Seilforbund og kr. 400 for andre. I tillegg kommer eventuelle reise- og diettutgifter, som i så fall må avtales med besiktigelsesmannen på forhånd.”

 

”Hvis forsikringen på båten overføres til Norske Sjø, vil Norske Sjø dekke besiktigelsesgebyret, slik det fremgår av forsikringsvilkårene”

 

Vil fremdeles advare brukerne på basen om ”skjulte” endringer og bestemmelser.

Link to post
Share on other sites


KNBF: Hei Ingar!

Det gjør vi gjerne! Ta kontakt så avtaler vi nærmere!

Hilsen

Jan H. Syvertsen


 

:rolleyes: til KNBF!

 

Tror mange vil sette stor pris på det dersom dere blir aktive her på forumet på fast basis!

Et problem for mange er nok at de føler at de er med i alt for mange "ting"

f.eks kystpatrulje, sjøassistanse, båtforening osv + gjerne noen båtblad-abonementer. Slikt er det ofte ikke lett å rettferdiggjøre overfor seg selv eller "sjefen".

 

Kanskje KNBF burde få til et samarbeid med f.eks Sjøassistanse? Slik vil folk føle at de får mer igjen for medlemsskapet!

Link to post
Share on other sites

Heisan Baat-Guru!  :seeya:

Vi HAR en samarbeidsavtale med Sjøassistanse med kr. 40,- i rabatt på medlemskapet! Vi har også informasjon om Sjøassistanse på standen vår på "Sjøen for Alle". Du kan lese mer om avtalen på www.knbf.no ! Der kan du også se medlemsfordelene. Jeg tror at et kjapt regnestykke vil vise at du får mer igjen for kontingenten enn du betaler, men ellers forstår jeg godt at det kan være problemer med å være med på alt, spesielt når det gjelder forholdet til "sjefa"!  :cool: Ta deg en  :rolleyes: til trøst!

Hilsen Jan H. Syvertsen

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Prøv å ta kontakt med    ..... jernbanepersonalets forsikring,da får du en forsikring som slår samtlige selskaper i Norges land,finn ut om du har noen i nærmeste familie som jobber i bedriften,da kan du gjøre mange kroner på forsikringen din...

 

 

Tror det er Norges beste!!!!

 

 

Min forsikring skiller mange tusen fra samtlige i Norges land som jeg har tatt kontakt med.

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...


Baat-Guru: Kanskje KNBF kunne komme med et tilbud til Baatplassen.nos medlemmer?

 

Det har igrunnen ikke falt meg inn. Men vi må da regnes som en Båtforening, en svært stor og aktiv sådan også!  :wink:

 

Hvis vi hjelper KNBF med å få skikk på den hjemmesiden deres kunne vi kanskje få et ekstra godt tilbud.:cool:

 

Fant ikke mere om dette ,men leiter fremdeles i natten . Hadde jo vært en fin ting og fått til da ,både prismessig for oss og flere medlemmer kansje til KNBF . Men kansje jeg finner svaret ettervært her ,vis ingen andre kommer med et .

 

Hilsen Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Fant ikke mere om dette ,men leiter fremdeles i natten . Hadde jo vært en fin ting og fått til da ,både prismessig for oss og flere medlemmer kansje til KNBF . Men kansje jeg finner svaret ettervært her ,vis ingen andre kommer med et .

 

Hilsen Tine II

TINE II, jeg tror kanskje vi gjør KNBF en bjørnetjeneste ved å be om kvantumsrabatt på medlemsskapet, hvis det var det du mente.  KNBF trenger mange medlemmer og ikke minst kapital for å kunne hjelpe oss.  Jeg vil heller foreslå å øke medlemskontingenten fra dagens kr 300 til 500 per år dersom KNBF med det vil bli i stand til å forhandle frem gunstige rabattordninger hos andre leverandører (ikke hos veldedige selskaper som Redningsseskapet og desslike).

 

Som medlem (rykende ferskt sådan) er jeg til sist mest opptatt av at organisasjoner som KNBF kan bidra med å øke sikkerheten til oss båtfolket, samt å få bukt med de userieøse innen båtbransjen.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Fant ikke mere om dette ,men leiter fremdeles i natten . Hadde jo vært en fin ting og fått til da ,både prismessig for oss og flere medlemmer kansje til KNBF . Men kansje jeg finner svaret ettervært her ,vis ingen andre kommer med et .Hilsen Tine II

Tusen takk for kreativ tenkning! Jeg skulle mer enn gjerne gitt en rabatt på medlemskapet til medlemmene på Baatplassen fordi jeg har så stor nytte av av både synspunkter og informasjon fra denne "kremen" av båtfolket! Som i de fleste større organisasjoner fastsettes kontingenten av landsmøtet, dvs. KNBF's Båtting. Grunnen til at foreningsmedlemmer betaler kr. 120,- pr. år og direkte medlemmer kr. 300,- er at foreningene betaler inn kontingenten samlet for sine medlemmer, mens direkte medlemmer faktureres enkeltvis. Foreningsmedlemmer ivaretas av våre regioner, mens forbundet sentralt har ansvaret for direkte tilsluttede medlemmer.

Jeg benytter også anledningen til å beklage at det ikke har vært mulig å komme inn på våre web-sider en stund. Dette er nå ordnet opp i og sidene er oppdatert. Dere er hjertelig velkommen til å titte innom!

Hilsen Syvert  :cool:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Som medlem (rykende ferskt sådan) er jeg til sist mest opptatt av at organisasjoner som KNBF kan bidra med å øke sikkerheten til oss båtfolket, samt å få bukt med de userieøse innen båtbransjen.

Hei Arnstein  :cool:

Takk for positive synspunkter. Aktivitetene sist helg kan nevnes som et eksempel på vårt arbeide på disse områdene: Møte i Sjøfartsdirektoratets sakkyndige råd for fritidsbåter i Tromsø, møte med Kystdirektoratet og kystens brukerorganisasjoner i Ålesund og møte i Nordisk Båtråd i Stockholm hvor bl.a. obligatorisk båtførersertifikat ble diskutert på Nordisk plan.

I morgen skal jeg holde et foredrag for ledergruppen i Kystdirektoratet hvor det blir lagt vekt på merking av leder og "fritidsbåtfeller", samt samarbeid om bedre utnyttelse av fiskerihavner også for fritidsbåter. En annen viktig kampsak for oss nå er å stoppe kreative forsøk fra kommuner og grunneiere som krever leie av vannflaten, d.v.s. en leiepris pr. båtplass i båtforeninger som er forankret til kommunal grunn. Denne saken behandles nå i Kystdirektoratet.

Når det gjelder båtbransjen samarbeider vi med Norges Båtbransjeforbund NORBOAT om gjennomføringen av en autorisasjonsordning for bransjeforbundets medlemsfirmaer som vi tror kan bidra til å heve standarden i bransjen. Det er også ønskelig at vi oppretter en klageinstans sammen med bransjeforbundet. Vår advokat bistår for øvrig våre medlemmer med juridisk "førstehjelp" i klagesaker mot firmaer i båtbransjen og vi har på denne måten bidratt til en løsning i mange slike saker.

Vi prøver med andre ord å gjøre så godt vi kan med de begrensede ressursene vi har, både kapasitetsmessig og økonomisk.

Hilsen Syvert  :wink:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Jeg vil heller foreslå å øke medlemskontingenten fra dagens kr 300 til 500 per år dersom KNBF med det vil bli i stand til å forhandle frem gunstige rabattordninger hos andre leverandører (ikke hos veldedige selskaper som Redningsseskapet og desslike).

Er også fersk enkeltmedlem. Hadde kontingenten vært på 500 istedenfor 300 hadde det blitt kr 300 mindre i KNBFs kasse. Akkurat nå tviler jeg på at jeg får igjen disse 300 krone for krone i rabatter med mitt forbruk (for ikke å snakke om 500), men 300 var innenfor grensen til kontingent til en 'fagforening'.
Link to post
Share on other sites

Er også fersk enkeltmedlem. Hadde kontingenten vært på 500 istedenfor 300 hadde det blitt kr 300 mindre i KNBFs kasse. Akkurat nå tviler jeg på at jeg får igjen disse 300 krone for krone i rabatter med mitt forbruk (for ikke å snakke om 500), men 300 var innenfor grensen til kontingent til en 'fagforening'.

Dersom poenget er å innhente medlemskontingenten gjennom diverse rabattordninger, er jeg helt enig med deg, men er det først og fremst det vi ønsker med KNBF? Personlig ønsker jeg at KNBF skal tale fritidsbåteierenes sak overfor myndigheter, bransjen og pleie gode relasjoner med organisasjoner som Redningsselskapet eller f.eks. Norsk Luftambulanse for den del. At vi kollektivt kan oppnå rabattordninger er selvsagt for mange en viktig bonus, men etter mitt syn av sekundær betydning.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

bidratt til at forsikringspremiene på båt har stort sett stått stille de siste 10 årene,

Dette blir vel å ta litt hardt i - i alle fall for hurtiggående båter. I 1997 kunne jeg ta bort 2 nuller fra forsikringssum for å få årspremie - i 2004 nærmer det seg det dobbelte.

 

Ikke at det er KNBF's feil at båter stjeles, men forsikringspremiene har definitivt ikke stått stille.

 

Uansett er jeg også enig i at KNBF har en viktig rolle å ivareta ift. avgiftskåte politikere.

Link to post
Share on other sites

Dersom poenget er å innhente medlemskontingenten gjennom diverse rabattordninger, er jeg helt enig med deg, men er det først og fremst det vi ønsker med KNBF? Personlig ønsker jeg at KNBF skal tale fritidsbåteierenes sak overfor myndigheter, bransjen og pleie gode relasjoner med organisasjoner som Redningsselskapet eller f.eks. Norsk Luftambulanse for den del. At vi kollektivt kan oppnå rabattordninger er selvsagt for mange en viktig bonus, men etter mitt syn av sekundær betydning.

Nei, kanskje uttrykt litt klønete.

 

Jeg forventer IKKE å få inn minst kr 301 i rabatter  :sailing:. Men kombinasjonen av rabatt og 'fagforening' til kr 300 syntes jeg var helt greit. Dersom det skulle koste kr 500 ville det imidlertid ligge over min grense - eller da måtte det kommer en god del rabattmuligheter i tillegg før jeg hadde meldt meg inn.

 

Bedre formulert nå? Er sannelig ikke sikker  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Dessverre er det enklere å markedsføre potensielle medlemsfordeler enn å synliggjøre resultater. Det er dog lite som tyder på at organisering historisk sett er negativt for forbrukerne tatt i betraktning av et medlemskontingentene er relativt lave.

 

Det store spørsmålstegnet er for meg om ledelsen i organisasjonene eller forbundene er flink nok til å utnytte potensialet som ligger i medlemsmassen. Her tror jeg KNBF har noe å lære ved å lytte på medlemmene, og i så henseende tror jeg kollektiv innmelding virker litt for lite skjerpende for de sakene forbundet selv velger å arbeide med.

 

En forening eller et forbund som representerer forbrukere må etter min mening ikke gå i samme gutteklubb som for eks. bransjeorganisasjoner uten å være helt tydelige på hvem man representerer og hvilke må man har ved å delta. Ja jeg snakker om definerbare målsetninger som tjener både bransjen og forbrukerne.

 

Det er for eks. helt ubegripelig for meg at KNBF tilsynelatende arbeider med saker som berører undermålte CE merkede båtermed den samme tause holdning som bransjeorganisasjonene til tross for at mer enn 50 % av bransjen har eksakt samme syn på dette som forbrukerne, medlemmene i bransjeorganisasjonene, tilsynsmyndighetene og seg selv.

 

Hvis jeg skal være litt objektiv så mener jeg at Alfred har et poeng, og kanskje et bedre poeng enn han egentlig skjønner omfanget av selv.

 

I denne bransjen holder man enten kjeft eller finner seg seg noe annet å gjøre, noe undertegnede fant ut var best fordi forbrukerne er null verdt med mindre vi snakker om proffmarked.

Link to post
Share on other sites

Innlegg nr 13 fra KNBF: Det siste nye er at vi i samarbeid med Gjensidige har etablert en spesiell forsikring for båtforeninger som omfatter alt fra flytebrygger til underslag. Tilbakemeldinger fra medlemsforeninger forteller oss at de har spart inn hele kontingenten til forbundet bare på denne forsikringsordningen.

 

ANM: Jeg er i besittelse av brev fra Gjensidige som bekrefter at: "Det vil ikke ha noe å si på premien hvis dere melder dere ut av Det kongelige norske båtforbundet. Årspremien vil være den samme".

mvh

alfred Sælid

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...